"Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??

Startat av Lundin B, 03 september 2013, 04:04:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lundin B

Hej !!

Nybliven ägare av en Volvo B61513, haft den i drygt 2 veckor och hunnit med en semestertripp till delar av dess dess ursprungstrakter, se bilder nedan.

Undrar om ngn vet nåt om denna bussen, den är ju ombyggd till vänsterstyrning, och som jag kan se så är framdelen från en nyare buss !??

Svenskbusshistoria har jag kollat in, intressant men det ger ju inte så mkt historik om händelserna.

Manualer och allt sådant är också intressant.  :)

Några till bilder: https://plus.google.com/u/0/photos/116043518555397899233/albums/5914273902615437601?hl=sv





















Mats Karlsson

Bussen har ursprungligen ägts av Linjebuss som på sin tid hade verksamhet i Västergötland, Småland, Skåne och Göteborgsområdet.

Vad är det som gör att Du tror att framdelen kommer från en annan buss?? Den ombyggnad som har skett är väl att ratten flyttades över till vänster sida 1967 (46 år sedan högertarfikinförandet i dag!), samt att bussen sedan kommit i ägo av företag och privatpersoner som har byggt om och använt den till annat än buss, bl.a. husbuss. Kolla om det sitter kvar en tillverkningskylt inne i bussen, ovanför vindrutan, där det står Höglund & Co Karosseri, Säffle med tillverkningsnr 1021. I så fall sitter det med all säkerhet originalfront på bussen.

Busstypen i sig var inte så vanlig. Din buss har tillv.nr 181, vilket innebär en av de sist tillverkade. Normalt hade Volvo B615 ingångsdörren bakom framaxeln, men det byggdes nästan 200 bussar med ingångsdörren framför framaxeln. Din buss är en av dessa. Lite unik, med andra ord, men i övrigt med drivlina och kaross av mer omfattande tillverkning.

Ola Almquist

Nu hängde jag inte riktigt med. Hade bussarna med dörr framför framaxeln separat nummerserie? Eller har jag missuppfattat något? Hur många B615 byggdes det totalt?

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Jo, B61513 hade egen nummerserie från nr 1 och upp till i varje fall 181. Kanske tillverkades det några enstaka till. Siffran 225 finns, men då är B614 medräknad.

B615 med insteg bakom bakaxeln tillverkades i 6056 exemplar åren 1951-65.

BengaB40

Hej! Enligt Volvos historieböcker byggdes 6056 konventionella B615-bussar och 285 FF-varianter, de sistnämnda med egen nummerserie. Hälsn. BengaB40

Ulf Fernestad

Med hjälp av Stig Swensons anteckningar kommer det lite mer uppgifter, hk: 115  tjv. 6950  platser: 49+13, kom till skaraborg (Skövde) från Ystad 1967. En sak jag är lite fundersam till är destinationsrullen, den har kommit dit i efterhand

BengaB40

Hej igen! Grattis Bjarne till förvärvet av denna raritet! Hälsn. BengaB40

Lundin B

Hej igen !!

Tackar för alla svar !!

Rolig information, varför jag trodde den hade front från en annan buss var för att om man bildgooglar får man ingen träff öht på en buss som liknar denna, tänkte att dom tagit en annan front då den blev vänsterstyrd, men som det är nu är det ju riktigt intressant med så få byggda, även om denna då är långt ifrån originalskick, dock är den ju besiktad och fullt fungerande och det är ju värt en del bara det.

Dom som har dörren bakom framaxeln, är dom kortare eller har dom annat axelavstånd ?? Undrar detta då dom bilder jag fått fram mha googling så ser det rätt så annorlunda ut, men jag kan ju vara ute och cykla där också,, ::) 8) ;D

Destinationsrullen är kanske bytt, men rätt kul med den oavsett, det som står på den är dessa orter iaf:
Bohus-Göteborg, Bohus -Kungälv, Bohus, Kungälv, Ytterby, Göteborg, Marstrand, Rörtången, Tjuvkil, Kärna korsväg, Kovikshamn, Surte, Nödinge, Skeppslanda, Hålanda, Älvängen, Alafors, Kollanda, Nygård, Lilla Edet, Trollhättan, Sjuntorp, Bengsfors, Bäckefors, Dals Ed, Åsensbruk, Mellerud, Brålanda, Vänersborg, Upphärad.

Dessa skyltar finns i den, den ena är dock lös, men siffran 1021 stämmer iaf.





Åter igen tack för svaren, och imponerad av kunskapen här !!  :) :)

Harald Nordius

Citat från: Lundin B skrivet 03 september 2013, 23:44:49 PM
Destinationsrullen är kanske bytt, men rätt kul med den oavsett, det som står på den är dessa orter iaf:
Bohus-Göteborg, Bohus -Kungälv, Bohus, Kungälv, Ytterby, Göteborg, Marstrand, Rörtången, Tjuvkil, Kärna korsväg, Kovikshamn, Surte, Nödinge, Skeppslanda, Hålanda, Älvängen, Alafors, Kollanda, Nygård, Lilla Edet, Trollhättan, Sjuntorp, Bengsfors, Bäckefors, Dals Ed, Åsensbruk, Mellerud, Brålanda, Vänersborg, Upphärad.
Den rullen kommer uppenbarligen från en GDG-buss.

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 03 september 2013, 20:59:37 PM
Hej! Enligt Volvos historieböcker byggdes 6056 konventionella B615-bussar och 285 FF-varianter, de sistnämnda med egen nummerserie. Hälsn. BengaB40
Jag har sett olika siffror vilka gäller antingen B514/B614/B615F, B614/B615F eller enbart B615F. Siffran 285 tror jag inkluderar B514 och B614. Siffran 225 verkar gälla B614/B615F. Enbart B615F bör ligga på lite drygt 181.

Citat från: Lundin B skrivet 03 september 2013, 23:44:49 PM
Dom som har dörren bakom framaxeln, är dom kortare eller har dom annat axelavstånd ?? Undrar detta då dom bilder jag fått fram mha googling så ser det rätt så annorlunda ut, men jag kan ju vara ute och cykla där också,, ::) 8) ;D

Destinationsrullen är kanske bytt, men rätt kul med den oavsett, det som står på den är dessa orter iaf:
Bohus-Göteborg, Bohus -Kungälv, Bohus, Kungälv, Ytterby, Göteborg, Marstrand, Rörtången, Tjuvkil, Kärna korsväg, Kovikshamn, Surte, Nödinge, Skeppslanda, Hålanda, Älvängen, Alafors, Kollanda, Nygård, Lilla Edet, Trollhättan, Sjuntorp, Bengsfors, Bäckefors, Dals Ed, Åsensbruk, Mellerud, Brålanda, Vänersborg, Upphärad.

B61503, B61505 och B61597 hade dörren bakom framaxeln och olika axelavstånd. Jag har inte dessa avstånd i huvudet just nu, men de bör ha varit ca 5.2, 5.7 resp 5.9 m.
B61513 och B61515 hade dörren framför framaxeln. Axelavstånden har jag inte tillgång till just nu.

Destinationsrullen verkar komma från en gammal GDG-buss. Den är alltså inte original.


BengaB40

Hej! Det blir många siffror här: B61513 axelavstånd: 4,7m. B61515 5,2m. Föregångaren B614 som  byggdes i 60 ex. hade a.a. 4,7m. B61513 och B61515 byggdes i 225 ex. För de konventionella B615 gällde normalt a.a. 4,7m och 5,2m  men byggdes också med a.a. 5,5m och 5,9m. Allt enligt Christer Olssons Volvobuss-historik! Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

När det här ovan står "Skeppslanda" och "Bengsfors" bland destinationerna, så trodde jag att skribenten bara hade sluntit på tangenterna, men nu ser jag att det står likadant i tråden från 2007. Står det alltså verkligen så på rullen?

Mats Karlsson

#13
Nu har jag fått tid att djupdyka i mina Volvo-anteckningar gällande bussar med framflyttad motor, dvs dörren framför framaxeln, och som byggdes i huvudsak under 1950-talet:

B514, år 1949-52, hjulbas 4.7 m, 13 st byggda i 510-serien (nr 1953, 2207, 2247, 2315, 2316, 2317, 2463, 2465, 2466, 24678, 2468, 2469 och 2470, ombyggda från B513) och 40 st byggda i 514-serien (nr 1-40).

B614, år 1951, hjulbas 4.7 m, 60 st byggda i 614(?)-serien (nr 1-60?)

B614F (hjulbas 5.2 m och B616F (hjulbas 4.7 m), år 1954-59, 225 st byggda i 615F-serien (nr 1-225). Efter ca 1956 döptes de om till B61515 resp B61513.

Jag vet inte den exakta skillnaden mellan B514 och B614, men jag tror att B614 kanske var lite förstärkt i ram eller fjädrar jämfört med B514.

B614F och B616F var i varje fall en vidareutveckling av B514/B614 och hade D67-motor mot tidigare VDC-motor.

Dessa bussar var de första Volvo tillverkade med framflyttad motor. Efterfrågan var tydligen inte så stor eftersom endast 53 st byggdes 1949-52 och 225 st 1954-59, dvs totalt 278 st om jag har räknat rätt.

Det var uppehåll i tillverkningen 1952-54 och 1959-62. Just 1962 kom efterföljaren B715 med TD67-motorn. Den tillverkades fram till1965 i 1078 exemplar. Sedan kom B57 som fick TD70-motorn och tillverkades 1966-83 i 6530 exemplar, mestadels på export. Nästa generation hette B7FA och tillverkades 1983-87 i endast 442 exemplar. Därefter blev denna busstyp i princip endast levererad till utvecklingsländer och då med högre markfrigång. Det var väl bara enstaka exemplar som hamnade här uppe i Norden.

BengaB40

Hej! Härligt Mats, nu verkar det som att allt är utrett om denna intressanta något udda busstyp i Volvos tillverkningsprogram under 50-talet! Hälsn. BengaB40