"Tänk Spårvagn - Kör Buss" i Årstadal

Startat av Gunnar D, 16 oktober 2010, 11:15:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 oktober 2010, 18:42:22 PM
Tranan kanske hade nattöppet just den gångna natten ;D vilket påkallade förstärkningstrafik.
Visst hette det där sunkhaket i Aspudden det?

Mr H

Tror det hette "Norma", trots allt kanske att föredra framför dagens Latte-Aspudden.
En biograf och ett kondis hette "Aspen".

/Gunnar

Mr H

Jag tänker på det där stället som låg vid nuvarande Aspudden centrum i hörnan till Hägerstensvägen som sedan bl.a blev klädbutik, Manbutiken tror jag att det hette.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 oktober 2010, 18:55:05 PM
Jag tänker på det där stället som låg vid nuvarande Aspudden centrum i hörnan till Hägerstensvägen som sedan bl.a blev klädbutik, Manbutiken tror jag att det hette.

Mr H

Jag vet, intill taxistationen där man kollade taxibilarna och om man nångång fick åka taxi så önskade man inte en Volvosugga utan exvis en Cheva Bel Air el Dodge Kingsway el möjligen en Opel Kapitän!

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 oktober 2010, 18:55:05 PM
Jag tänker på det där stället som låg vid nuvarande Aspudden centrum i hörnan till Hägerstensvägen som sedan bl.a blev klädbutik, Manbutiken tror jag att det hette.

Mr H

Vid närmare eftertanke så kanske ölfiket hette "Aspen" ändå! Får i så fall ursäkta mig med att jag har inte bott i Aspudden på 50 år!
Detta var jobbigt!
Får ta en öl!

Mvh Gunnar

Mr H

Ja jag köper också det här med "Aspen".

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 16 oktober 2010, 19:06:03 PM
Vid närmare eftertanke så kanske ölfiket hette "Aspen" ändå! Får i så fall ursäkta mig med att jag har inte bott i Aspudden på 50 år!

Mvh Gunnar

Helt OK! Det finns de som aldrig har bott i Aspudden! :D :D :D

Mr H

HJP

Citat från: Mr G skrivet 16 oktober 2010, 18:49:02 PM
Tranan låg vid Odenplan. Sunkhaket i Aspudden hette väl något så banalt som Aspen vill jag minnas.
****
OJ! Ännu en jättefin bild - och skyltad linje 16  :)

Vill minnas att biografen vid Fågeltorget, hette Tärnan. Spårvagnshållplatsen hette Blommensbergsvägen.
Biografen Aspen låg längre upp på Hägerstensvägen, mot stan. Det fanns en tredje biograf i Aspudden, men namnet på den har jag glömt.

HJP

Gunnar D

Redo igen efter en öl!  :P

Kollade negativen från den morgonen: I anslutning till att bilden på Capitolen på linje 16 togs finns bild på en trafikhändelse/störning vid Bkh under T-banebron över Hägerstensvägen. En A29 med förarhytten mot Kilaberg står på högerspår med två tillkopplade B29, skyltade 16 resp 17. Uppenbarligen har någon händelse inträffat som förmodligen påverkat spårvägstrafiken riktning stan.
Där har vi en tänkbar förklaring till en hastigt insatt Capitol på linje 16.

Citat från: HJP skrivet 16 oktober 2010, 19:20:01 PM
Vill minnas att biografen vid Fågeltorget, hette Tärnan. Spårvagnshållplatsen hette Blommensbergsvägen.
Biografen Aspen låg längre upp på Hägerstensvägen, mot stan. Det fanns en tredje biograf i Aspudden, men namnet på den har jag glömt.

HJP

Den tredje bion på Härbärgesvägen hette officiellt "Jarla" men kallades "Lusoperan" under 50-talet.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 16 oktober 2010, 18:49:02 PM
Tranan låg vid Odenplan. Sunkhaket i Aspudden hette väl något så banalt som Aspen vill jag minnas.

Mr G, Mr H, HJP m.fl.!

Längst ner i arkivet låg ett papper med texten:

"Restaurant Aspen, Hägerstensv 128-130, tel 45 03 70"

Jag ringde för att boka ett bord, men ingen svarade.  :'(

Mvh Gunnar

Corny

Det är sjusiffriga telefonnummer i Aspudden nu. Försök med 645 03 70.

Corny

Gunnar D

Ingen bra idé, det var nån på Kungsholmen som svarade.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 16 oktober 2010, 20:16:26 PM
Redo igen efter en öl!  :P

Kollade negativen från den morgonen: I anslutning till att bilden på Capitolen på linje 16 togs finns bild på en trafikhändelse/störning vid Bkh under T-banebron över Hägerstensvägen. En A29 med förarhytten mot Kilaberg står på högerspår med två tillkopplade B29, skyltade 16 resp 17. Uppenbarligen har någon händelse inträffat som förmodligen påverkat spårvägstrafiken riktning stan.
Där har vi en tänkbar förklaring till en hastigt insatt Capitol på linje 16.

Den tredje bion på Härbärgesvägen hette officiellt "Jarla" men kallades "Lusoperan" under 50-talet.

Mvh Gunnar


Nu är vi ju så rikt rustade på denna site att vi har ju två f.d V2-kondisar från Brännkyrka som läser denna site! Kanske någon av dem kommer ihåg det här! Verkar ju lite speciellt om tåget står på högerspår men samtidigt var ju in- och utfartsspår till Brännkyrka ju lite specilla då hallen var byggd för högertrafik så tågen kom ibland lite oväntat!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 oktober 2010, 13:30:52 PM
Nu är vi ju så rikt rustade på denna site att vi har ju två f.d V2-kondisar från Brännkyrka som läser denna site! Kanske någon av dem kommer ihåg det här! Verkar ju lite speciellt om tåget står på högerspår men samtidigt var ju in- och utfartsspår till Brännkyrka ju lite specilla då hallen var byggd för högertrafik så tågen kom ibland lite oväntat!

Mr H

Eller om det bara var en vanlig avkopplingsmanöver där en A29+B29 skyltat "16" användes för att koppla av V2 på linje 17 riktning Slussen på morgonen! Känns lite underligt för mig men jag avvaktar med spänning på en möjlig förklaring av V2-kondisarna till denna händelse!

Linje 16 forever!
Gunnar

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 18 oktober 2010, 17:25:38 PM
Eller om det bara var en vanlig avkopplingsmanöver där en A29+B29 skyltat "16" användes för att koppla av V2 på linje 17 riktning Slussen på morgonen! Känns lite underligt för mig men jag avvaktar med spänning på en möjlig förklaring av V2-kondisarna till denna händelse!

Linje 16 forever!
Gunnar

Avkopplingen efter morgonrusningen skedde i riktning mot Kilaberg. Linje 13+17 kopplades inte efter rusningen utan gick in i BKH som V3 tåg. Avkoppling på linje 14 skedde ibland genom tåg byte i BKH för att få 4 st Ängbytåg i Trafik.  Kvälsavkopplingen på linje 14+16 skedde mot Årstadal. Detta för att ha så lite trafikanter som möjligt i spårvagnarna.Har tyvärr inget minne av den orsaken till buss på linje 16.
Mvh AGR

Mr H

Vi kanske kan tillåta oss en liten spårvägsutvikning här på siten för gamla 16:on? Jag minns nämligen en spännande tilldragelse vid ett tillfälle när man kopplade till men inte ifrån! Det var ju en viss stress vid kopplingarna förstås då det ju inte fanns någon marginaltid egentligen i tidtabellerna för något sådant. Ofta stog förarna i hyttdörren och stirrade stressat bakåt på kopplingen.

Vid ett tillfälle så gick det så fort så kopplingsvagnen hängde med trafiktåget en bit upp mot Kilaberg vilt pinglande! Kanske var en 40-50 meter eller något sådant!

Mr H
Som ofta läste läxorna i slänten mot Nybohov på em spänt bevakande kopplingarna!