"Tänk Spårvagn - Kör Buss" i Årstadal

Startat av Gunnar D, 16 oktober 2010, 11:15:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Här var man tidigt ute med konceptet "Tänk Spårvagn - Kör Buss"! En nyreviderad H21 Capitol på den klassiska spårvägslinje 16 (Slussen-Mälarhöjden) i morgonrusningen vid Årstadal den 25 mars 1964. Passande är reklamen "Ungdomens resor", nu skulle det vänjas att åka buss istället för spårvagn. T-bana också förstås!

Mvh Gunnar

Mr H

"Tänk tournedo - ät spagetti!"

Ursäkta Gunnar, din bild är kanon som vanligt men den där devisen får mig att surna till - allt sedan den "uppfanns" av länstrafiken i Jönköping! Nu tror jag i och för sig att du nog håller med mig om det men någon dummare slogan får man faktiskt leta efter!

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 16 oktober 2010, 13:21:02 PM
"Tänk tournedo - ät spagetti!"

Ursäkta Gunnar, din bild är kanon som vanligt men den där devisen får mig att surna till - allt sedan den "uppfanns" av länstrafiken i Jönköping! Nu tror jag i och för sig att du nog håller med mig om det men någon dummare slogan får man faktiskt leta efter!

Mr H

Det var PG Andersson på Trivector som lanserade uttrycket "Tänk spårvagn - kör buss" http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_traffic/produkter_tjanster/kollektivtrafik/hogprioriterad_busstrafik/

Jag förstår inte var det är för fel på denna slogan. Att bygga upp en tydlig infrastruktur även för bussen kan väl aldrig vara fel. Övriga fördelar framgår av länken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

När jag tänker spårvagn, så tänker jag på ombordstigning genom alla dörrar och därmed snabba hållplatsstopp.
Det är det väl lite "sådär" med på alla landets stomlinjer som sägs köras under devisen "Tänk spårvagn - Kör buss".

Mr G

Intressant bild, och inget jag har sett förut med en buss skyltad 16 här. Vet du anledningen till att man körde buss? Och var tror du bussturen utgick ifrån? Hur långt kan den ha kört i spåret t ex? Längre ifrån än Fågeltorget verkar opraktiskt, om det nu inte var strömavbrott tex.
吉先生

Mr H

#5
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2010, 13:45:50 PM
Jag förstår inte var det är för fel på denna slogan. Att bygga upp en tydlig infrastruktur även för bussen kan väl aldrig vara fel. Övriga fördelar framgår av länken.

Det är ett sätt för bl.a konsulter att lura enfaldiga politiker att tro att de skall kunna få en spårväg till kostnaden av en bussbana. Det handlar ju inte bara om att bygga upp en tydlig infrastruktur utan likväl skillnader i kapacitet, komfort, säkerhet och miljötänk etc,etc. Nej bevare oss väl för fusksystem! Det finns de i Stockholm som med all rätt kallar "Blåbussarna" för "Fattigmannatunnelbana" och det är precis det som det handlar om! Fusksystem är knappast en väg för kollektivtrafiken att ta marknadsandelar!

Nu skall i och för sig sägas att när uttrycket föddes under en utredning för JLT så fanns i och för sig en stor vilja från länstrafiken att verkligen konvertera till spårväg så fort som möjlighet gavs, men sedan har uttrycket levt vidare i många andra sammanhang där inte samma uttalade vilja funnits. Som bekant är det ju så att upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den en sanning! 

"Tänk Rivieran åk till Säffle"

Mr H
(som lustigt nog åt spagetti till middag)  

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 16 oktober 2010, 17:22:03 PM
Det är ett sätt att lura enfaldiga politiker att tro att de skall kunna få en spårväg till kostnaden av en bussbana. Det handlar ju inte bara om att bygga upp en tydlig infrastruktur utan likväl skillnader i kapacitet, komfort, säkerhet och miljötänk etc,etc. Nej bevare oss väl för fusksystem! Det finns de i Stockholm som med all rätt kallar "Blåbussarna" för "Fattigmannatunnelbana" och det är precis det som det handlar om! Fusksystem är knappast en väg för kollektivtrafiken att ta marknadsandelar!

"Tänk Rivieran åk till Säffle"

Mr H
(som lustigt nog åt spagetti till middag) 

Det är klart att spårväg är bättre. Men därmed inte sagt att stombuss à la Jönköping är sämre än vanlig tätortsbuss. Politiker som inte inser skillnad mellan spårväg och stombuss tar jag inte på allvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 16 oktober 2010, 14:39:41 PM
Intressant bild, och inget jag har sett förut med en buss skyltad 16 här. Vet du anledningen till att man körde buss? Och var tror du bussturen utgick ifrån? Hur långt kan den ha kört i spåret t ex? Längre ifrån än Fågeltorget verkar opraktiskt, om det nu inte var strömavbrott tex.

Efter koll i arkivet så var det knappast ett strömavbrott den morgonen utan jag tror vagnfel/vagnbrist etc. Vet inte var den påbörjade sin tur men den verkar ju inte helt fullsatt så jag gissar Aspudden.

Annars är det kul att kasta in en fackla och skapa debatt!

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2010, 17:25:27 PM
Det är klart att spårväg är bättre. Men därmed inte sagt att stombuss à la Jönköping är sämre än vanlig tätortsbuss. Politiker som inte inser skillnad mellan spårväg och stombuss tar jag inte på allvar.


Det där kan jag ställa upp på till 100 %!

;-))

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 16 oktober 2010, 17:31:13 PM
Efter koll i arkivet så var det knappast ett strömavbrott den morgonen utan jag tror vagnfel/vagnbrist etc. Vet inte var den påbörjade sin tur men den verkar ju inte helt fullsatt så jag gissar Aspudden.

Annars är det kul att kasta in en fackla och skapa debatt!

Mvh Gunnar

Kan det inte ha att göra med den förestående omställningen till tunnelbana?

Mr H

#10
Citat från: Gunnar D skrivet 16 oktober 2010, 17:31:13 PM
Efter koll i arkivet så var det knappast ett strömavbrott den morgonen utan jag tror vagnfel/vagnbrist etc.

Mvh Gunnar

Hm, Brännkyrka hade ju vid den här tidpunkten 20 turer A29 på 29 st vagnar så vagnbrist borde ju inte uppstå så lätt men kanske man lät vagnarna stå när man närmade sig nedläggningen då de fick översynskilometrar etc.? Kanske var det brist på spårvagnsförare den här dagen?

Vad jag ser eller inte ser så har H21:an ingen turbricka (måste ha varit ett allvarligt brott under SS-eran!) så det är svårt att säga vad uppgiften var. Tror nog att de kan ha kört ända från Mälarhöjden, Hägerstensvägen gick ju parallellt med banan men det är snarast inte så troligt med tanke på turens kapacitet! Kommer mer ihåg ersättningsbussar på linje 14 sannolikt för att problem uppstog då och då när man konverterade spårvägsspåren till tunnelbana.

Det är f.ö en sann fröjd att kunna konstatera att A29 än idag på tunnelbanan är ett av SL:s främsta vapen mot vintern! Tänk egentligen vad många stockholmare än idag som är beroende för sitt arbetsresande av tre gamla A29:ors funktion, eller "gamla 16" kanske man kan uttrycka det som!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D.

(Ledsamt däremot är att vagn 170 med tillhörande B29 559 tycks vara mentalt inlåst på Spårvägsmuseet för evigt när man helst vill se den "sträcka på hjulen" på Strandvägen. Ska det behöva vara en ouppnåelig tanke? :'( :'( :'()   

Mr H

Gunnar D

#11
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 oktober 2010, 18:22:26 PM
Kan det inte ha att göra med den förestående omställningen till tunnelbana?

Nej, detta var en enstaka tur med buss denna morgon och f.ö. påverkades inte linje 13 och 16 av omställningen till T-banedrift efter spåromläggningen vid Hägerstens Allé hösten -62.

Mvh Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 oktober 2010, 18:29:30 PM
Vad jag ser eller inte ser så har H21:an ingen turbricka (måste ha varit ett allvarligt brott under SS-eran!) så det är svårt att säga vad uppgiften var.
Mr H

Uppgiften var säkert att vid tillfället av något skäl tillföra linje 16 mer erforderlig kapacitet.  :)

/Gunnar

Mr H

Tranan kanske hade nattöppet just den gångna natten ;D vilket påkallade förstärkningstrafik.
Visst hette det där sunkhaket i Aspudden det?

Mr H

Mr G

Tranan låg vid Odenplan. Sunkhaket i Aspudden hette väl något så banalt som Aspen vill jag minnas.
吉先生