(F.d.) Buss vid Åhaga, Borås

Startat av Ola Almquist, 29 oktober 2009, 23:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Björn Malmer har visat ett antal fantastiska ångloksbilder från Åhagaverkstaden i Borås på Järnvägshistoriskt Forum. På denna syns en buss i bakgrunden:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=41106

En ASJ från ca 1950 tycker jag att det ser ut som. Någon som känner till om det fanns sådana i Borås, ombyggda till godsbuss/möbelbuss/butiksbuss som denna uppenbarligen är. Eller är den byggd i detta utförande? Jag tror inte det.

Tack på förhand!
/Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 29 oktober 2009, 23:05:34 PM
Björn Malmer har visat ett antal fantastiska ångloksbilder från Åhagaverkstaden i Borås på Järnvägshistoriskt Forum. På denna syns en buss i bakgrunden:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=41106

En ASJ från ca 1950 tycker jag att det ser ut som. Någon som känner till om det fanns sådana i Borås, ombyggda till godsbuss/möbelbuss/butiksbuss som denna uppenbarligen är. Eller är den byggd i detta utförande? Jag tror inte det.

Tack på förhand!
/Ola

Har vissa likheter med Stadsbussar i Borås 40 P485 Volvo B513x från 1948 men då med Arvika-kaross. ASJ-karossen fick den 1951. Det som talar emot är att denna buss såldes 1960 till Västerviks Kraft, men den kan ju ha återvänt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

sweman

Det finns en del olikheter i detaljer mellan bussen på bilden och SiB:S vagn 40. Dels går inte "ribborna" framför kylaren lika högt upp som hos bussen på bilden dels saknade vagn 40 den extra lykta/strålkastare som kan ses på den avbildade bussen och dessutom var nummerplåten på SiB 40 placerad på stötfångarens vänstra (i färdriktningen) sida. Bussen verkar heller inte ha stadsvapnet monterat på sidan. SiB 40 hade en dörr placerad direkt framför bakaxeln och det går inte att se på bilden om även denna buss har en sådan. Min gissning är att det inte är SiB 40.

Arne Porsman

S Svensson

SJ 2091 eller 2092. Titta noga,för det är godsbussen (en av de två som byggdes om till detta och gick till Älvsered och Västgöta Textil mm postorderfirmor). Titta noga alltså. Har skrivit om dessa här på forat utan att det blivit någon bild !!!

Ola Almquist

Aha! Tack! Dessa hittade jag nu. Det var alltså f.d. Lillhagebussar. Såg ett vykort från Borås med en blå ASJ-kaross. Köpte det inte men det skulle man kanske ha gjort...

M.v.h.
Ola

S Svensson

Finns det någon som har en närbild av 2091 eller 2092?
Det är nu nästan precis 50 år sedan(från 1 nov 59) som SJ lade ned järnvägen Falkenberg-Älvsered och Axelfors(Svenljunga ca 4 km)-Limmared. Persontrafiken lades ned 1 maj 1961 Älvsered-Axelfors. Järnvägen revs omedelbart 1961 Axelfors-Ullared och eventuellt tidigare än maj 61 Ullared-Falkenberg. Limmared-Axelfors revs 1966 på  försommaren (foto i  VD)
I samband med nedläggningen inrättades två godsbusslinjer för att köra postpaket och ev paketgods(ilgods) från Postorderföretagen i Älvsered och Överlida. Bussen (linjen 70) gick Borås-Svenljunga-Älvsered och åter. Bussen merutnyttjades till att köra även till Falkenberg och ev linje 69 enligt uppgift Svenljunga-Älvsered över Frölunda.Det fanns även godsbuss som urspungligen körde som ren godsbuss Kinna-Brättingstorp-Haratången-Strömma-Överlida-Prekebo-Mjöbäck-Älvsered. Att det gick köra buss på denna väg har alltid förundrat mig. Den ena av 2091 och 2092 togs ur trafik och lär enligt detta forum blivit tjänstebuss i Katrineholm. Den andra hade fått ny motor och var kvar till ca nov 70 då den ersattes med 3044 från ,troligen,Ånge. En ny godsbuss som kom till Borås var en BF76 med kaross från Alnö Karosseri AB,Sundsvall. Godsbusslinjen från Kinna drogs förmodlingen in ganska tidigt även om linjen kördes med annan buss. Såg en gång 3307 lastas med paket i resandeutrymmet. Linjen vill jag minnas drogs in 1967,även om delen Överlida-Strömma återkom 1974 i privat regi.Nuv linje 371. Godsbusslinjen  Borås-Älvsered fick ca 1967 börja gå även till Göteborg. Ett Y6 tåg drogs då in. Detta tåg hade paket i resandeutrymmet. Göteborg-Borås-Svenljunga-Älvsered som godslinje kördes sista gången juni 1976. Buss 0659 flyttades söderut men kom aldrig i trafik. 0948 kördes av Fransson den gången bussen kapades vid Rya grusgrop. Jodå,I Sverige har det även funnits det "Stora bussrånet". Kan Staffan S ha foton ?