Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Lundin B skrivet 03 september 2013, 04:04:24 AM

Titel: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Lundin B skrivet 03 september 2013, 04:04:24 AM
Hej !!

Nybliven ägare av en Volvo B61513, haft den i drygt 2 veckor och hunnit med en semestertripp till delar av dess dess ursprungstrakter, se bilder nedan.

Undrar om ngn vet nåt om denna bussen, den är ju ombyggd till vänsterstyrning, och som jag kan se så är framdelen från en nyare buss !??

Svenskbusshistoria har jag kollat in, intressant men det ger ju inte så mkt historik om händelserna.

Manualer och allt sådant är också intressant.  :)

Några till bilder: https://plus.google.com/u/0/photos/116043518555397899233/albums/5914273902615437601?hl=sv

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1185304_10151797604022348_524632383_n.jpg)


(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/535019_10151797604642348_540659953_n.jpg)


(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1150126_10151797605632348_1801841940_n.jpg)


(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1175688_10151797605827348_133226209_n.jpg)


(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1236763_10151797606457348_776985871_n.jpg)


(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/485496_10151797607302348_1919714540_n.jpg)


(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1098427_10151797608392348_1178249498_n.jpg)
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 03 september 2013, 06:55:56 AM
Bussen har ursprungligen ägts av Linjebuss som på sin tid hade verksamhet i Västergötland, Småland, Skåne och Göteborgsområdet.

Vad är det som gör att Du tror att framdelen kommer från en annan buss?? Den ombyggnad som har skett är väl att ratten flyttades över till vänster sida 1967 (46 år sedan högertarfikinförandet i dag!), samt att bussen sedan kommit i ägo av företag och privatpersoner som har byggt om och använt den till annat än buss, bl.a. husbuss. Kolla om det sitter kvar en tillverkningskylt inne i bussen, ovanför vindrutan, där det står Höglund & Co Karosseri, Säffle med tillverkningsnr 1021. I så fall sitter det med all säkerhet originalfront på bussen.

Busstypen i sig var inte så vanlig. Din buss har tillv.nr 181, vilket innebär en av de sist tillverkade. Normalt hade Volvo B615 ingångsdörren bakom framaxeln, men det byggdes nästan 200 bussar med ingångsdörren framför framaxeln. Din buss är en av dessa. Lite unik, med andra ord, men i övrigt med drivlina och kaross av mer omfattande tillverkning.
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 03 september 2013, 20:31:28 PM
Nu hängde jag inte riktigt med. Hade bussarna med dörr framför framaxeln separat nummerserie? Eller har jag missuppfattat något? Hur många B615 byggdes det totalt?

M.v.h.
Ola
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 03 september 2013, 20:54:49 PM
Jo, B61513 hade egen nummerserie från nr 1 och upp till i varje fall 181. Kanske tillverkades det några enstaka till. Siffran 225 finns, men då är B614 medräknad.

B615 med insteg bakom bakaxeln tillverkades i 6056 exemplar åren 1951-65.
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: BengaB40 skrivet 03 september 2013, 20:59:37 PM
Hej! Enligt Volvos historieböcker byggdes 6056 konventionella B615-bussar och 285 FF-varianter, de sistnämnda med egen nummerserie. Hälsn. BengaB40
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 03 september 2013, 21:26:57 PM
Med hjälp av Stig Swensons anteckningar kommer det lite mer uppgifter, hk: 115  tjv. 6950  platser: 49+13, kom till skaraborg (Skövde) från Ystad 1967. En sak jag är lite fundersam till är destinationsrullen, den har kommit dit i efterhand
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: BengaB40 skrivet 03 september 2013, 21:43:40 PM
Hej igen! Grattis Bjarne till förvärvet av denna raritet! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Lundin B skrivet 03 september 2013, 23:44:49 PM
Hej igen !!

Tackar för alla svar !!

Rolig information, varför jag trodde den hade front från en annan buss var för att om man bildgooglar får man ingen träff öht på en buss som liknar denna, tänkte att dom tagit en annan front då den blev vänsterstyrd, men som det är nu är det ju riktigt intressant med så få byggda, även om denna då är långt ifrån originalskick, dock är den ju besiktad och fullt fungerande och det är ju värt en del bara det.

Dom som har dörren bakom framaxeln, är dom kortare eller har dom annat axelavstånd ?? Undrar detta då dom bilder jag fått fram mha googling så ser det rätt så annorlunda ut, men jag kan ju vara ute och cykla där också,, ::) 8) ;D

Destinationsrullen är kanske bytt, men rätt kul med den oavsett, det som står på den är dessa orter iaf:
Bohus-Göteborg, Bohus -Kungälv, Bohus, Kungälv, Ytterby, Göteborg, Marstrand, Rörtången, Tjuvkil, Kärna korsväg, Kovikshamn, Surte, Nödinge, Skeppslanda, Hålanda, Älvängen, Alafors, Kollanda, Nygård, Lilla Edet, Trollhättan, Sjuntorp, Bengsfors, Bäckefors, Dals Ed, Åsensbruk, Mellerud, Brålanda, Vänersborg, Upphärad.

Dessa skyltar finns i den, den ena är dock lös, men siffran 1021 stämmer iaf.

(https://lh4.googleusercontent.com/-c5B15N2ckF8/UiZT30ZbQkI/AAAAAAAAAsc/sySdUlgG0jw/w957-h539-no/13090008.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-qNh_p-nVTWU/UiZTw4NGZPI/AAAAAAAAAsU/XgAD6OO0X80/w957-h539-no/13090015.jpg)

Åter igen tack för svaren, och imponerad av kunskapen här !!  :) :)
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 07:00:20 AM
Citat från: Lundin B skrivet 03 september 2013, 23:44:49 PM
Destinationsrullen är kanske bytt, men rätt kul med den oavsett, det som står på den är dessa orter iaf:
Bohus-Göteborg, Bohus -Kungälv, Bohus, Kungälv, Ytterby, Göteborg, Marstrand, Rörtången, Tjuvkil, Kärna korsväg, Kovikshamn, Surte, Nödinge, Skeppslanda, Hålanda, Älvängen, Alafors, Kollanda, Nygård, Lilla Edet, Trollhättan, Sjuntorp, Bengsfors, Bäckefors, Dals Ed, Åsensbruk, Mellerud, Brålanda, Vänersborg, Upphärad.
Den rullen kommer uppenbarligen från en GDG-buss.
Titel: SV: "Elalila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 september 2013, 07:01:01 AM
Citat från: BengaB40 skrivet 03 september 2013, 20:59:37 PM
Hej! Enligt Volvos historieböcker byggdes 6056 konventionella B615-bussar och 285 FF-varianter, de sistnämnda med egen nummerserie. Hälsn. BengaB40
Jag har sett olika siffror vilka gäller antingen B514/B614/B615F, B614/B615F eller enbart B615F. Siffran 285 tror jag inkluderar B514 och B614. Siffran 225 verkar gälla B614/B615F. Enbart B615F bör ligga på lite drygt 181.

Citat från: Lundin B skrivet 03 september 2013, 23:44:49 PM
Dom som har dörren bakom framaxeln, är dom kortare eller har dom annat axelavstånd ?? Undrar detta då dom bilder jag fått fram mha googling så ser det rätt så annorlunda ut, men jag kan ju vara ute och cykla där också,, ::) 8) ;D

Destinationsrullen är kanske bytt, men rätt kul med den oavsett, det som står på den är dessa orter iaf:
Bohus-Göteborg, Bohus -Kungälv, Bohus, Kungälv, Ytterby, Göteborg, Marstrand, Rörtången, Tjuvkil, Kärna korsväg, Kovikshamn, Surte, Nödinge, Skeppslanda, Hålanda, Älvängen, Alafors, Kollanda, Nygård, Lilla Edet, Trollhättan, Sjuntorp, Bengsfors, Bäckefors, Dals Ed, Åsensbruk, Mellerud, Brålanda, Vänersborg, Upphärad.

B61503, B61505 och B61597 hade dörren bakom framaxeln och olika axelavstånd. Jag har inte dessa avstånd i huvudet just nu, men de bör ha varit ca 5.2, 5.7 resp 5.9 m.
B61513 och B61515 hade dörren framför framaxeln. Axelavstånden har jag inte tillgång till just nu.

Destinationsrullen verkar komma från en gammal GDG-buss. Den är alltså inte original.
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 september 2013, 07:10:36 AM
Hittade detta inlägg från 2007 här på Bussnack om EAA020:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5352.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5352.0)
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 07:30:02 AM
Hej! Det blir många siffror här: B61513 axelavstånd: 4,7m. B61515 5,2m. Föregångaren B614 som  byggdes i 60 ex. hade a.a. 4,7m. B61513 och B61515 byggdes i 225 ex. För de konventionella B615 gällde normalt a.a. 4,7m och 5,2m  men byggdes också med a.a. 5,5m och 5,9m. Allt enligt Christer Olssons Volvobuss-historik! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 10:17:02 AM
När det här ovan står "Skeppslanda" och "Bengsfors" bland destinationerna, så trodde jag att skribenten bara hade sluntit på tangenterna, men nu ser jag att det står likadant i tråden från 2007. Står det alltså verkligen så på rullen?
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 september 2013, 17:57:14 PM
Nu har jag fått tid att djupdyka i mina Volvo-anteckningar gällande bussar med framflyttad motor, dvs dörren framför framaxeln, och som byggdes i huvudsak under 1950-talet:

B514, år 1949-52, hjulbas 4.7 m, 13 st byggda i 510-serien (nr 1953, 2207, 2247, 2315, 2316, 2317, 2463, 2465, 2466, 24678, 2468, 2469 och 2470, ombyggda från B513) och 40 st byggda i 514-serien (nr 1-40).

B614, år 1951, hjulbas 4.7 m, 60 st byggda i 614(?)-serien (nr 1-60?)

B614F (hjulbas 5.2 m och B616F (hjulbas 4.7 m), år 1954-59, 225 st byggda i 615F-serien (nr 1-225). Efter ca 1956 döptes de om till B61515 resp B61513.

Jag vet inte den exakta skillnaden mellan B514 och B614, men jag tror att B614 kanske var lite förstärkt i ram eller fjädrar jämfört med B514.

B614F och B616F var i varje fall en vidareutveckling av B514/B614 och hade D67-motor mot tidigare VDC-motor.

Dessa bussar var de första Volvo tillverkade med framflyttad motor. Efterfrågan var tydligen inte så stor eftersom endast 53 st byggdes 1949-52 och 225 st 1954-59, dvs totalt 278 st om jag har räknat rätt.

Det var uppehåll i tillverkningen 1952-54 och 1959-62. Just 1962 kom efterföljaren B715 med TD67-motorn. Den tillverkades fram till1965 i 1078 exemplar. Sedan kom B57 som fick TD70-motorn och tillverkades 1966-83 i 6530 exemplar, mestadels på export. Nästa generation hette B7FA och tillverkades 1983-87 i endast 442 exemplar. Därefter blev denna busstyp i princip endast levererad till utvecklingsländer och då med högre markfrigång. Det var väl bara enstaka exemplar som hamnade här uppe i Norden.
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 18:06:49 PM
Hej! Härligt Mats, nu verkar det som att allt är utrett om denna intressanta något udda busstyp i Volvos tillverkningsprogram under 50-talet! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Lundin B skrivet 04 september 2013, 18:23:16 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 10:17:02 AM
När det här ovan står "Skeppslanda" och "Bengsfors" bland destinationerna, så trodde jag att skribenten bara hade sluntit på tangenterna, men nu ser jag att det står likadant i tråden från 2007. Står det alltså verkligen så på rullen?

Ja det gör faktiskt det, dock inte riktigt i den ordningen..  (var lite lat och kopierade från den gamla tråden,,  ::) ::) ;D )

Tackar åter igen för all information, verkar vara ett lite okänt kapitel om dessa bussar också.

"Bengan B40" var det dig som jag träffade vid färjan på väg till Gbg !??
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 18:47:01 PM
Hej! Nu måste jag tänka tillbaka! Senast jag var i Göteborg skulle kunna vara anno 1982 när jag klarerade fartyg där som vikarie någon månad, känns som igår men tre decennier har ju passerat sedan dess! Kul att du frågade! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: lycbr skrivet 04 september 2013, 19:05:30 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/bild_zps38fe97f6.jpg)

Det var jag  ;D

Tack för trevliga bilder från för mig välkända trakter ;D

Här kommer kortet jag tog på Kornhalls färja, jag han ju inte titta närmare på bussen ... hade lite brådis..

Jag tror att bussen fanns på GDG i Kungälv efter det att GDG övertagit linjer i Skaraborg därav destinationsrullen. På 70-talet fanns det minst 1 buss i Kungälv som var blå med tjock vit rand på sidan med endast framdörr. Måste varit denna.. ???

Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Lundin B skrivet 04 september 2013, 19:16:48 PM
Ok, då tog jag fel på person, 1982 var jag inte så gammal, inte så pass att jag kunde köra buss iaf,,  8)

"lycbr", då var det dig jag träffade då !!  :)  Tack själv !!

Hittade en (lös) sifferrulle i den också, numrerad 2-20 och med GDG-logga, riktig snygg logga dessutom:

(https://lh3.googleusercontent.com/-dD-87SS2dJM/UidpOObgU5I/AAAAAAAAAss/0jQkkXSh6KE/w335-h595-no/13090016.jpg)
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: lycbr skrivet 04 september 2013, 20:12:07 PM
Citat från: lycbr skrivet 04 september 2013, 19:05:30 PM
(http://i898.photobucket.com/albums/ac184/lycbr/bild_zps38fe97f6.jpg)

Det var jag  ;D

Tack för trevliga bilder från för mig välkända trakter ;D

Här kommer kortet jag tog på Kornhalls färja, jag han ju inte titta närmare på bussen ... hade lite brådis..

Jag tror att bussen fanns på GDG i Kungälv efter det att GDG övertagit linjer i Skaraborg därav destinationsrullen. På 70-talet fanns det minst 1 buss i Kungälv som var blå med tjock vit rand på sidan med endast framdörr. Måste varit denna.. ???

Yes ;D.. måste bara rätta mig själv och tillägga när GDG övertog linjer från Linjebuss i Skaraborg.
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 september 2013, 20:25:18 PM
Citat från: lycbr skrivet 04 september 2013, 19:05:30 PM
Jag tror att bussen fanns på GDG i Kungälv efter det att GDG övertagit linjer i Skaraborg därav destinationsrullen. På 70-talet fanns det minst 1 buss i Kungälv som var blå med tjock vit rand på sidan med endast framdörr. Måste varit denna.. ???

GDG tog över 40 bussar från Linjebuss under 1975. En snabbtitt ger att jag har koll på 38 av dessa. Jag saknar alltså två bussar. EAA020 kan vara en av dessa. Den fanns hos Linjebuss 1973, men inte i feb 1976, så någon gång däremellan försvann den. Då är det nog så att den hamnade hos GDG ett litet tag.
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 04 september 2013, 21:02:58 PM
Förvärvsdatum 1976-01-01, 40st som fick inv.nr. den äldsta från 1960, 10 av dessa blev avförda under 1976, och ytterligare 2 1977. EAA 020 finns inte med bland de som fick GDG nr. Den kanske följde med i köpet  utan att den behövdes
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: Lundin B skrivet 05 september 2013, 23:51:55 PM
Då stämmer allts destinationsrullen ändå mao, det är ju bra isf så vi inte gjorde resan till Marstrand förgäves...  ::) :o ;D ;D  Nu var det mkt trevligt där ivf men roligare då bussen gått som linjebuss i dom trakterna !!  :D

Tackar igen för informationen !!!!   :) :)

Målade över lite "klo**er" idag, ska målas om helt senare men detta till att börja med iaf.

Man kanske skulle sparat så det stod "Team Asshol",,,,  ::) :o :o ;D

(https://lh4.googleusercontent.com/-9IMnKp8BNwg/Uij4z859JEI/AAAAAAAAAtc/W1pmDAS2Kqw/w957-h539-no/13090019.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/1167851_10151617016872055_1095490108_n.jpg?oh=f9c3b74378382dbb9422232e45e827b4&oe=522AC4C4&__gda__=1378593603_a6da26ff0af1c5589c2f7c5e7423860b)
Titel: SV: "Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??
Skrivet av: BD skrivet 06 september 2013, 15:33:12 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2013, 17:57:14 PM

Jag vet inte den exakta skillnaden mellan B514 och B614, men jag tror att B614 kanske var lite förstärkt i ram eller fjädrar jämfört med B514.

B514F och B616F var i varje fall en vidareutveckling av B514/B614 och hade D67-motor mot tidigare VDC-motor.

B513 och 514 hade åtta fälgbultar och klenare framhjulslager än efterföljaren som hade tio fälgbultar.