Resa genom Sommarsverige [13 bilder]

Startat av Marc, 16 juni 2007, 10:28:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Gav mig i lördags ut på en härlig resa genom de södra och mellersta delarna av landet. Solen värmde och många vackra pärlor besöktes. Tänkte bjuda på ett litet bildreportage.
Just nu pågår Volvo Days 2007 i landet. En massa utländska gäster skall bussas runt mellan fabriker, monteringshallar och shower. Till det kommer ett komplext system av bussar, förare och avlösningsförare för att få ihop schemat. Detta var min tredje resa under lika många veckor för Volvo.

Allting började förra lördagen...
Plockade ut Interbus 543 och gav mig av på den tråkiga E4an söderut. Skulle hämta på Kastrup ett gäng Israeler vid 1245 på söndagen, så det gäller att åka i tid.


Gränna blev första stoppet på min resa söderut. Målet var lite båtfotografering, men det blev då en bussbild med.


Efter en natt i södra Malmö, så fortsatte färden över bron till Kastrup och Köpenhamn. 3 transferturer mellan flyg och hotell, sedan var gruppen på plats och jag kunde ta en kort tur genom Köpenhamn.

Måndag morgon, tidig avresa mot Växjötrakten... Nåja, när äntligen de långsamma Israelerna behagade masa sig mot bussen kom vi iväg 30min sena. Lycka till att hinna till Braås på 2,35??


Väl ankommen hos Volvo i Braås.


Natten spenderades inne i Växjö, innan vi tidigt på tisdagen fortsatte vår färd norrut.


Full gas upp till fabriken i Skövde. Det här är det enda vittnet att jag var i Skaraborg...en fullständigt usel bild på Swebus 5538.


Sedan åter full gas (schemat var stramt planerat och det Israelska tempot gjorde inte saken bättre) mot Eskilstuna och kvällens show på Volvo Customer Center. Trevligt att träffa lite andra kollegor som jag sammanstrålade med, alla tre bussar körs av Forumdeltagare!


En fin övernattning på Bolinder i E-tuna och onsdagsmorgonen tillbringades ute på lekstugan hos Volvo...provkörningar. En Veolia dök som hastigast förbi.


Efter Eskilstuna blev det Arvika. Även här träffade jag Bussnackare på torsdagsmorgonen.


Efter besök på Volvo Arvika for vi upp till Stöllet/Värnäs för lunch och flottfärd. Den frös dock inne, då Israeler inte tålde det svenska klimatet...+7,2 grader.
Tyvärr kom bussarna inte med på bild, då min grupp ville iväg...


Istället blev det en sväng genom Torsby,


Innan dagen avslutade i Sunne och en härlig natt på Selma Spa!


Fredag morgon, en snabb färd genom landet till Mariefred, där mina gäster fortsatte färden mot Stockholm medels inhyrd båt.


Väl i Stockholm...vilken röra, tänk vad jag INTE missat på min resa. Så här ser det ut på Strömgatan när shuttle bussarna hämtar folk till 1 kryssare (Costa). Vill ni då veta hur det ser ut i stan när 5 kryssare ligger inne??

Nu ska jag ut i trädgården och starta 543 för att hämta mina Israeler på sightseeing och transfer till Arlanda. Sedan bär det av till Öland nästa vecka, så jag hoppas på att slippa Stockholmsgröten ett tag till.

Hoppas några bilder var av intresse!
/Marc

bjalle

Mycke trevligt svep från några dagar på jobbet!

Fredrik Gelin

Visst var bilderna av intresse, trevligt att se att det finns forumskribenter i de flesta landsdelar.
Dina bildsvep är alltid uppskattade och detta var inget undantag!
//Fredrik

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: Marc skrivet 16 juni 2007, 10:28:04 AM
Gav mig i lördags ut på en härlig resa genom de södra och mellersta delarna av landet. Solen värmde och många vackra pärlor besöktes. Tänkte bjuda på ett litet bildreportage.
Just nu pågår Volvo Days 2007 i landet. En massa utländska gäster skall bussas runt mellan fabriker, monteringshallar och shower. Till det kommer ett komplext system av bussar, förare och avlösningsförare för att få ihop schemat. Detta var min tredje resa under lika många veckor för Volvo.


Innan dagen avslutade i Sunne och en härlig natt på Selma Spa!


Fina bilder, särskilt "godsrummaren" i Värmland.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Mycket trevligt som vanligt, arbetsvardag som turistbussförare är alltid kul att se och ja visst vill vi veta hur det är när 5 kryssare är inne samtidigt!
Gärna med bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juni 2007, 09:52:06 AM
Mycket trevligt som vanligt, arbetsvardag som turistbussförare är alltid kul att se och ja visst vill vi veta hur det är när 5 kryssare är inne samtidigt!
Gärna med bild.

Lovar att det kommer bilder framöver!
Just nu är jag bara ute på långturer, så Stockholm och dess röra får vänta lite.
/Marc (på Calmar Stadshotell i natt, -du vet stället med buffén??)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.