Sista dagen med gamla Pärlan

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 juni 2007, 21:14:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I dag gick en epok i graven. Efter 82 år lades linje 554 mellan Falkenberg och Fegen ned. En linje som sedan 1925 körts av samma bussbolag, Ramnareds Busstrafik. Första bussen som Robert Johansson körde på linjen var en gammal Ford. 1929 byttes den ut mot en boggibuss av oidentifierbart märke med hemmabyggd kaross. Roberts söner Folke och Helge leder fortfarande företaget. De var naturligtvis också på plats i dag. Lite vemodig stämning var det väl men framför allt var det glatt. Sista resan blev en riktigt triumffärd genom Hallands skogar, och medan Helge körde underhöll Robert oss med att berätta historier från linjen. Vi fick veta vem som bodde i husen utmed vägen och hur ofta de åkt med bussen.
Bussen var ungefär halvbesatt från Falkenberg. De flesta var med ända till Fegen. Ja, längre än då. De fortsatte nämligen med bussen på en improviserad linje till Kinnared. Förutom jag var det bara en bussnackare med - Martin Maltkvist. Han och vi andra som åkt lite längre ifrån hälsades särskilt välkomna av Folke.

Vid stationen i Falkenberg var det blomsteruppvaktning. Här får Helge Johansson blommor från representanter för Swebus. Tydligen var det ett privat alternativ från några av förarna.


Även Folke Johansson fick blommor. Av vem vet jag inte. Men det var inte Hallandstrafiken. De uppmärksammade inte detta alls. Uselt, tycker jag. Däremot var lokalradion med i morse och på vår tur var Hallands Nyheter med.


Dagens resa var gratis men man skulle naturligtvis ha biljett. Helge hade hittat några gamla biljetthäften hemma och delade ut biljetter. Den påtryckta siffran 25 avser öre, men biljetterna kanske skulle kunna användas i dag om 25 avsåg kronor i stället.


Folke uppmärksammade särskilt oss från pressen och visade för säkerhets skulle upp senaste numret av Sveriges största busstidning för resenärerna. En sak var alla överens om: det var en förbaskat snygg brud på omslaget (det är alltså nya vd:n för Bussbranschens Riksförbund Anna Grönlund).


Normalt är det Helge som kör men det finns en del andra i familjen Johansson som också rycker in emellanåt. Fr v Christian, Helge, Lars-Arne, Gunnar och Folke. Christian jobbar som polis i Falkenberg.


Resenärerna har samlats till vad som närmast skulle bli världens kortaste sällskapsresa med buss.


Samtal efter framkomsten till Fegen och innan Helge fortsätter med dem som bor i trakten till deras hem. Den unge mannen som talar med Hallands Nyheters reporter är Martin Maltkvist.


Bussen, som bekant en Setra S215HR av årsmodell 1982, lämnar Fegen för allra sista gången. Åtminstone i linjetrafik. Nu skall Ramnareds Busstrafik bara köra beställningstrafik och linje 554 ersätts av Bussplus, alltså ett slags kompletteringstrafik. Vart bussen skall ta vägen visste inte bröderna Johansson, men de har fått anbud från Tyskland att köpa den för att bevaras. De sade sig vilja undvika i det längsta att den blir skrot. Och ser helst att en svensk bussentusiast köper den för att bevara den. Den har gått 123 000 mil och motorn är utbytt vid cirka 90 000 mil.


Det var inte bara linje 554 som gick för sista gången i dag utan även denna, linje 568 till Gödeby. Den här bussen är som synes nyare men Ljungby Buss har kört den i 25 år. Från början var det Robert Johansson som startade även denna linje.


Dagens resa blev ett synnerligen trevligt minne och jag har varit om att nedlagda järnvägar har uppmärksammats med lite festivitas. Men har jag aldrig varit med om det när det gäller en nedlagd busslinje. Men var var Hallandstrafiken?

Därmed invigde jag också min nya kamera, Canon Powershot S3IS. Jag vet inte om det blivit så mycket bättre men jag är i alla fall ganska nöjd själv med bilderna. I morgon får kameran bekänna färg i Backaryd...












Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

NHK

Tack Staffan. Trevligt reportage.
Jag tror Du har glatt ett strävsamt arbetande bussbolag,

Nils-Henrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas Ljungqvist

Tack för ettunderbart reportage.. Detta var en höjdare för en som inte kunde komma pgr. av arbete.. Nu går jag på semester och firar detta med att åka till Backaryd även jag.. Så vid vilken tid finns Herr Sävenfjord på plats??

Patrik

Väldigt kul att se allt detta och måste ju rikta ett beröm till unge Martin som faktiskt var där också, hoppas det kan komma fler såna här möjligheter av andra anledningar och att man inte är upptagen med något ''viktigare'' då!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 15 juni 2007, 21:29:49 PM
Tack för ettunderbart reportage.. Detta var en höjdare för en som inte kunde komma pgr. av arbete.. Nu går jag på semester och firar detta med att åka till Backaryd även jag.. Så vid vilken tid finns Herr Sävenfjord på plats??

Jag räknar med att vara där vid 11-tiden. Kul om vi träffas. Det kommer minst en bussnackare till vet jag.
Anledningen till att jag svarar så här och inte privat till Andreas är att det kanske finns fler snackare som tänker besöka Backarydsdagarna i morgon. Som vanligt känns jag igen på min gröna väst, alternativt gula jacka om vädret blir sådant.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 15 juni 2007, 21:36:34 PM
Väldigt kul att se allt detta och måste ju rikta ett beröm till unge Martin som faktiskt var där också, hoppas det kan komma fler såna här möjligheter av andra anledningar och att man inte är upptagen med något ''viktigare'' då!

Mitt viktiga var ett nödvändigt ont som stal delar av min fritid.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2007, 21:42:12 PM
Mitt viktiga var ett nödvändigt ont som stal delar av min fritid.

Det enda positiva med dagen istället för att vara i Falkenberg var att man tjänade 800kr, alltid något för framtida resor.

Niklas Bygdestam

Tack för ett fint reportage Staffan! :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 15 juni 2007, 21:43:18 PM
Det enda positiva med dagen istället för att vara i Falkenberg var att man tjänade 800kr, alltid något för framtida resor.

Fast Folke och Helge bjöd alla oss långväga på kaffe eller glass i Fegen. Så egentligen tjänade du bara 775 kronor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

76

Samma bolag sen 1925  :o Det är ju något enormt.

Tack för ett trevligt reportage.

Clabbe

Det var som vanligt ett trevligt reportage Staffan, detta borde Bjarne ta med i nästa nummer så att det når lite andra är oss forumister.

Mvh Claes

Krille

När det gäller sådana här repotage är det ingen som slår Staffan på fingrarna.
Mycket trevligt!

/K

Kaxen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2007, 21:52:11 PM
Fast Folke och Helge bjöd alla oss långväga på kaffe eller glass i Fegen. Så egentligen tjänade du bara 775 kronor.


Sparade, inte tjänade. Kanske tjänade 800:- också för den delen, men de hade antagligen inget med resan att göra. ;D

Jan

Tyvärr är det så att LHM lägger ner linjer mer och mer. Det ät sällan att man satsar i stället. Iaf så var ditt repotage mycket trevligt. Ser fram emot kommande reprtage i BB, där ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.
I branschen 37 år