2 st fd SL-bussar i Astana, Kazakstan....[Länkar]

Startat av Kvarne, 16 januari 2008, 18:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Hittade denna & Denna via länken i tråden "Bussar i Öst"....

Någon gissning på vilka det kan vara...?

Den första är ingen CN112 som det anges...luktar ex Swebus 17xx tycker jag...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep


Cero

Citat från: Kvarne skrivet 16 januari 2008, 18:02:36 PM
Hittade denna & Denna via länken i tråden "Bussar i Öst"....

Någon gissning på vilka det kan vara...?

Den första är ingen CN112 som det anges...luktar ex Swebus 17xx tycker jag...

Jag tycker den första, märkt 5041, känns väldigt mycket som ex Söderort H16. Dock kan det ju vara någon av Märstas eller Råstas som togs över av Swebus eller Linjebuss, men många av dem fick väl aldrig matrisskyltar. 2,60 bred är den iallafall och Swebus 17xx-vagnar är väl bara 2,50?

Carl W

Citat från: Kvarne skrivet 16 januari 2008, 18:02:36 PM
Hittade denna & Denna via länken i tråden "Bussar i Öst"....

Någon gissning på vilka det kan vara...?

Den första är ingen CN112 som det anges...luktar ex Swebus 17xx tycker jag...

Man verkar gilla det fula SL-märket. Så mycket att man sätter tillbaka det efter omlackering.

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2008, 21:30:17 PM
6767 fd Linjebuss är mitt svar

Torde stämma ganska bra då jag efter närmare studering tycker mig se att stolstyget ser ut som det som sitter/satt i exempelvis 48xx hos Linjebuss/Connex/Veolia. Söderorts "H16" 5201-5210 samt 5216 & 5233-34 är alla kvar och i trafik.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Kvarne skrivet 16 januari 2008, 21:57:21 PM
Torde stämma ganska bra då jag efter närmare studering tycker mig se att stolstyget ser ut som det som sitter/satt i exempelvis 48xx hos Linjebuss/Connex/Veolia. Söderorts "H16" 5201-5210 samt 5216 & 5233-34 är alla kvar och i trafik.

Men 5233-5234 bör kunna uteslutas ändå, liksom 5235-5261 (varav en del övergått till Swebus) eftersom de har Vogelstolar.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2008, 21:30:17 PM
6767 fd Linjebuss är mitt svar

Det är helt klart någon ur denna serie. Bussen på bilden är 2,60 bred vilket utesluter alla 52xx-vagnar (inklusive av Swebus övertagna), för de är 2,50. Dessutom har 52xx fuskträpaneler medan denna har den gul-beige som 67xx-vagnarna hade (syns i den öppna dörren). Men om bussen är 6767 har någon bemödat sig med att knacka ut bucklor i taket och bytt främre kofångare. Det kan ju iofs vara gjort av Connex, men brukar åkarna österut ägna sig åt sådana struntsaker? Är det inte stort nog att göra en prydlig omlackering?

Kvarne

#8
En sak som gör att man kan tvivla på att det är 6767 är att den på BM:s bild har "Busslinktyg"(rött) medan den utländska bussen har "Connextyget"(blått)....

Detta gör att jag funderar på om det inte kan vara någon av 1745-1747...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 17 januari 2008, 17:39:27 PM
En sak som gör att man kan tvivla på att det är 6767 är att den på BM:s bild har "Busslinktyg"(rött) medan den utländska bussen har "Connextyget"(blått)....

Va? Har de inte krav på enhetliga stolstygsfärger i öst?  ;)

Oskar A

Det borde röra sig om en fd. SL Buss-vagn eftersom "väggen" mellan entrén och handikappsätet har den färg som SL Buss beställde. Både Linjebuss och Swebus beställde väl med gråa "väggar" vilket gör att Lars tidigare gissning på 6767 antagligen är rätt.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Carl W skrivet 16 januari 2008, 21:14:36 PM
Man verkar gilla det fula SL-märket. Så mycket att man sätter tillbaka det efter omlackering.


Nu tycker jag att SL-märket faktiskt ser ganska snyggt ut på SL-bussar

Men det är intressant att det är så pass vanligt att fd SL-bussar i öst får behålla SL-märket även efter att de lackats om. De här exemplena på omlackade bussar är dessutom så pass snyggt omlackade att man förstår att de har skruvat bort SL-märket när bussarna lackades och sedan har de satt tillbaks det igen när det var klart. Man kan undra varför. Tycker de att det bara är snyggt? Eller tror de att det har med bussens modell att göra? Man kan undra hur många där som är ansvariga för bussarna som vet vad SL-märket verkligen betyder

Förmodligen är det nog ingen här i Buss Snack som vet svaret på detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Erling.L

Kan det vara så enkelt att det dom tar bort sätts tillbaka förutom dekaler!!
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Kvarne

Kom å tänka på en sak.....Kan det inte vara någon av Linjebuss gamla 52xx...? Några av dem stod ju hos Busmarket rätt nyligen...
Dessa är ju fd SL Buss AB H16 52xx.....

Swebus 17xx hade som sagt "instegsbelysning" eller vad det kallas så dessa kan det inte vara....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

5212 kan strykas då den hade "utgångslampor"....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep