Huvudmeny

Fråga om Temsa

Startat av Niklas Bygdestam, 12 juni 2007, 19:30:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Försöker man på allvar att marknadsföra Temsa i Sverige? Har Temsa verkligen någon chans på den svenska marknaden eller är konkurrensen för stor från väletablerade konkurrenter?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Nu skulle inte Christer Swärd bli glad om han läste vad du skrev.  ;)
Visst tar man marknadsföringen i Sverige på allvar. Christer Swärd är en av landets mest meriterade bussförsäljare med förflutet från bland annat Mercedes-Benz. Och chefen för försäljningen i norra Europa är inte mindre meriterad. Han heter Wim van Hool (jodå, efternamnet har anknytning till karossbyggarsläkten i Belgien).
Vid det här laget torde väl ett 30-tal Temsa ha sålts i Sverige.
Vi skall inte underskatta busstillverkarna från länder utanför nordeuropa. De är mycket duktiga och gör bra bussar. Och framför allt prisbilliga.
Det räcker med att biltillverkarna underskattade japanernas och koreanernas förmåga att bygga bra bilar.
För övrigt har Setra och Neoplan byggts av turkar i många år. Även om fabrikerna legat i Tyskland. Det var väl just Christer Swärd som myntade uttrycket: "Varför skulle en buss bli sämre om den byggs av turkar i Turkiet i stället för av turkar i Tyskland?"

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Henasa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juni 2007, 19:30:23 PM
Försöker man på allvar att marknadsföra Temsa i Sverige? Har Temsa verkligen någon chans på den svenska marknaden eller är konkurrensen för stor från väletablerade konkurrenter?

Har snart 2 Temsor i trafik. Den en är på Sveriges baksida i helgen :-) å den andra står i Nyköping!!

Rätt buss - Å Rätt pris!!!

/Henrik