Entreprenörsbyte Mölndal och Göteborg

Startat av tomsa, 11 juni 2007, 11:34:55 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

tomsa

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 juni 2007, 23:45:11 PM
486:an har jag däremot lyckats fota, och även 258:an.
´

Tack Jonas, då ska jag inte behöva utsätta mig för urflippade bussförare i Mölndal något mer. Bara de små Neoplan-bussarna som saknas då, nr 5 o 6!

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 23:47:53 PM
Som en vänlig förare vid Nettbuss i Lillehammer sa, när jag berättade att jag hade som hobby att fotografera bussar:
- Ja, noen skall ha den hobbyn også.

Det är en sund inställning, eller hur Staffan?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2007, 22:15:53 PM
Jag vet med säkerhet även att andra "civila" fotografer råkat ut för liknande i just Göteborg.

Jo, jag har också hört detta, känns lite konstigt att det händer med bussförare, men mig veterligt finns det inga spårvagnsförare som har reagerat på samma sätt, och det är ändå vi spårvagnsförare som blir mest fotograferade i sta'n.

Staffan Sävenfjord

Citat från: tomsa skrivet 15 juni 2007, 09:03:08 AM
Det är en sund inställning, eller hur Staffan?
Jo, det får man ju säga. På Södervärn i Malmö träffade jag en kvinnlig äldre bussförare, som vinkade glatt tredje gången jag fotograferade henne i bussen. Ja, man hinner ju inte se vad det är för buss eller förare förrän man redan tagit bilden. Jag fann anledning att förklara att jag inte stått på platsen i tre timmar utan råkade komma tillbaka igen just som hon återvände från sin styrning. Hon blev mycket intresserad när jag berättade om min hobby och hade tidigare inte haft en tanke på att det kunde finnas sådana konstiga djur i vår Herres hage.
Jag har väl tidigare citerat bussföraren på Måløy i Norge, när jag förklarade att jag fotograferade bussar som hobby:
- Ja, man treffer myckje rart folk...
Han sade det med vänlighet även om nu rart i det här sammanhanget betyder lite kufisk - eller lite eljest som de säger i Norrland. Vill dock varna er för att säga till en norsk pike att hon är en "rar tös". Då får du antagligen en smäll på käften - eller också börjar hon berätta om priserna på hennes "tjänster".

Citat från: tomsa skrivet 15 juni 2007, 09:03:08 AM
Jo, jag har också hört detta, känns lite konstigt att det händer med bussförare, men mig veterligt finns det inga spårvagnsförare som har reagerat på samma sätt, och det är ändå vi spårvagnsförare som blir mest fotograferade i sta'n.

Jag tror att det helt enkelt beror på vanan. En bussförare blir inte fotograferad så ofta. På samma sätt har jag aldrig hört en lokförare som blir irriterad på fotografer så länge de visar normal hyfs. I detta menar jag bland annat att man inte skall stå så nära spåret att det kan vara farligt eller använda blixt.
För spårtrafik finns ännu ett problem - som finns i busstrafik också men inte är lika stort. Nämligen livströtta människor som tänker kasta sig framför fordonet. Det kan vara lätt som förare att förväxla en fotograf med en sådan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Citat från: tomsa skrivet 15 juni 2007, 09:03:08 AM
´

Tack Jonas, då ska jag inte behöva utsätta mig för urflippade bussförare i Mölndal något mer. Bara de små Neoplan-bussarna som saknas då, nr 5 o 6!


Är det likadana små Neoplaner som finns i Umeå?

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2007, 22:15:53 PM
Just detta verkar vara ett Göteborgskt fenomen, och inte styrt av vilken operatör det gäller, på den tid jag bar uniform och befann mig i Göteborg å tjänstens vägnar blev jag "påhoppad" minst två ggr under det att jag idkade fotografering av "våra egna bussar" och en gång tom av den egna bussen.

Jag vet med säkerhet även att andra "civila" fotografer råkat ut för liknande i just Göteborg.

Jag kan ha förståelse för att personer inte vill synas på bild men att fotografera tomma bussar iförd företagets uniform borde knappast behöva väcka någon uppmärksamhet, det man kan undra är om någon opertör någon gång gått ut med en uppmaning till de anställda att vara uppmärksamma mot fotografering och fotografer och att detta i samband med alla operatörsbyten spritt sig till alla företag.

I början på -90 talet var det inte alls på detta viset, jag var ner på en kurs ett par dagar då och en eftermiddag hälsade jag på kollegorna borta på Gullbergsvass, det var inga som helst problem att efter ett kort samtal med trafikledaren att fota hemmavarande fordon tots min högst civila klädsel, 10 år senare var det nästan skottpengar trots att man kom i uniform...

//Lars
Detta fenomen är inte bara göteborgskt. Även boråsiskt. När jag skulle bli fotograferad vid en buss för ett reportage i Borås Tidning så kom föraren ut och skällde utav bara den och tjatade om polistillstånd och allt. Fotografen visade bilden och sa att chauffören inte syntes på bilden. Detta hjälpte inte. Han stod på sig och tjatade om sitt j-la polistillstånd. Underbart när mindre bemedlade ska läxa upp mer bemedlade.

Jag tror att det är lite intolerans mot hobbyn i sig. Den är udda och folk hackar gärna på udda människor. Jämför man med dårarna som kan analysera ett sketet fotbollsmål i timmar eller skrika sig hesa för att en vit boll rullar in i en målbur på ett särskilt sätt så undrar jag vilket som är mest udda. Det ena är dock mer accepterat och sett som mindre patologiskt än det andra av allmänheten.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Hagri

Jag har varit med om en arbetsgivare som krävde att vi i personalen skulle övervaka så att ett fotoförbud efterlevdes. Det var inte ett företag som jobbade med transport utan med försäljning av varor från en butikslokal. Det fanns inga andra orsaker (säkerhet, integritet för kunder eller personal eller företagshemligheter) till hans fotoförbud än att han personligen inte vill att det skulle fotograferas av någon i hans butikslokal.
Nu var det på åttiotalet innan kameramobiler fanns och digitalkameran var allmän egendom. Vi råkade aldrig ut för att någon en varken ville eller försökte fota i lokalen.


Om transportföretag eller förare försöker hindra någon från att fotografera deras fordon låter det som de inte har rent mjöl i påsen. Kanske är de rädda att bilderna skall dyka upp i media tillsamman med en inte allt för smickrade artikel.

Jo

Antar att det är denna typ av förare som oftast är otrevliga mot kunderna och brusar upp för minsta lilla och därför ibland även hamnar i handgemäng med omgivningen. Tyvärr anser de ju själva bara att detta är civilkurage men jag kan nog tycka att om man måste tillrättavisa alla i sin omgivning ständigt och dessutom högljutt och med otrevlig ton så har man för länge sedan passerat detta.