Volvo B10R i Astana

Startat av BD, 18 juni 2007, 21:55:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD








Bland en del f d svenska bussar fanns även denna veteran. Råkade skriva B59 i stället för B10R.

Niklas Bygdestam

Sånt här är alltid intressant att se. Är det någon som vet vad den här bussen har för ursprung?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juni 2007, 22:23:55 PM
Sånt här är alltid intressant att se. Är det någon som vet vad den här bussen har för ursprung?

Jönköping?

/Jeppe

Omni

Av siffrorna på detskylten att döma måste det vara Jönköping ja...kan vara Nässjö också...dom hade ju en buss med 2-2-1 i dörrställning och just det dest-systemet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 juni 2007, 22:50:32 PM
Av siffrorna på detskylten att döma måste det vara Jönköping ja...kan vara Nässjö också...dom hade ju en buss med 2-2-1 i dörrställning och just det dest-systemet.




I Uppsala hade vi ett par år under slutet av 1990-talet Swebus 1142 som härstammade från Jönköping. Jag tycker faktiskt att den här bussen påminner lite om 1142. Kan det vara just 1142 eller en systerbuss till denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael Blom

Jag tror inte det är en jönköpingsvagn. Både Swebus och Linjebuss hade fullmatrisskyltar i destinationen de sista åren. Och skulle det vara någon export innan dess så hade gamla JKT-vagnar en liten siffra som tredje siffra i linjenumret men här ser den lika stor ut som de andra. Dessutom var linjenumret inte centrerat fram i jönköpingsvagnarna utan var till vänster med fast skylt "Kommuntrafiken" eller senare klisterdekal Swebus. Vill också minnas att rampkopplingen satt högre upp. Kicka gärna in på Hans Fredrikssons eminenta sidor om JKT. Skrolla neråt så ser man en hel del Säffle-fronter från JKT att jämföra med.
Fast visst, annat känns "jönköpingskt" och man kan ha byggt om den. :)

Länk till Hans JKT-sidor:
http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm


/Micke

Kvarne

Trevligt!  :)

Ser gärna fler bilder från denna stad, vilket land är detta...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

Det är Kazakstan´s huvudtstade serru.  ;D

/Fredde