GUB-förares resor till depån

Startat av toddetoddelito, 10 juni 2022, 09:13:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Det man kan förhandla om är ju att resor i tjänsten (mellan avlösningsplats och depå etc.) i uniform ska bekostas av arbetsgivaren (mot att viss %% av löneutrymme tas i anspråk)Varför ska man behöva ta procent på löneutrymmet? Om arbetsgivaren planerar så att arbetstagaren avslutar sin tjänst på ett annat ställe än på arbetsstället så ska denna betala arbetstagarens resa till depån. Detta är inget som arbetstagaren ska betala för genom lägre löneutveckling.

Bältes-Assar

Nä det där undrade jag också över, men Lars-Håkan menar nog egentligen inte just tjänsteresorna utan alla resor utöver dem som är rena tjänsteresor. (Fast som jag har förklarat så kan man enkelt trycka över den kostnaden på huvudmännen så det ska inte behöva belasta löneutrymmet där heller annat än kortsiktigt).

Knallhatt

CitatOm arbetsgivaren planerar så att arbetstagaren avslutar sin tjänst på ett annat ställe än på arbetsstället så ska denna betala arbetstagarens resa till depån.

Nu är inte livet så enkelt....

Det står inte reglerat i BBA - BussBranschAvtalet - om var tjänster skall starta och / eller sluta.
Det finns inget krav på att tjänster skall starta och sluta på depå.
Många bolag tillämpar att tjänsterna skall starta och sluta på samma plats, men inget krav på att det är depån.
Om detta sker finns det en resmöjlighet tillbaka till startplatsen. Det är då en resa i tjänsten till startplatsen som nödvändigtvis inte är till depån.
Vissa bolag tillämpar att man kan starta och sluta på olika platser, då är det upp till dig att ta dig till startplatsen och från slutplatsen.

Om föraren då kan pass.åka med publika turer beror på hur huvudmannen ser på det.
I vissa områden, exempelvis Västtrafik, är uniformen en giltig biljett för tjänsteresor i tjänsten.
Däremot är uniformen inte giltig biljett till och från hemmet till arbetsplatsen.

I andra områden är inte uniformen giltig biljett och då måste en biljett uppvisas.
Hur det är i UL vet jag inte. 
Många bolag där uniformen inte är giltig biljett kan då inte planera pass.resor med publika turer utan med tomkörningar eller bilavlösning.
Är inte uniformen en giltig biljett och du parkerar bilen på depån men börjar och slutar din tjänst på stationen så måste är inte resan från depån till stationen en tjänsteresa utan en arbetsresa (det vill säga som en resa till och från hemmet).


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.