Huvudmeny

Van Hool

Startat av Jan, 10 november 2007, 12:36:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Är det fler dubbeldäckare på gång till Östgötatrafiken? Stångåbuss och Orusttrafiken har ju 2 vardera i dag.
I branschen 37 år

Peter Öden

Hej !

Inom kort ska ett par nya Scania Helmark dubbeldäckare komma till ÖTRAF.
Leveransen skulle ha skett tidigare men är försenad.

Mvh Peter Ö

OSkar000

Det var som sjutton...

Är de tänkta till expresslinjerna mellan Motala och Linköping som det skrevs om förra året eller är det även andra expresslinjer som det ska börja köras dubbeldäckare på?

Vilka bolag är det som kommer att köra med dem?

Volvotoken

Citat från: OSkar000 skrivet 10 november 2007, 13:38:30 PM
Det var som sjutton...

Är de tänkta till expresslinjerna mellan Motala och Linköping som det skrevs om förra året eller är det även andra expresslinjer som det ska börja köras dubbeldäckare på?

Vilka bolag är det som kommer att köra med dem?
Stångåbuss kommer att köra en av bussarna på Linköping-Motala Linje 63
Orusttrafiken kommer att köra 2st på linje Norrköping-Finnspång och Norrköping-Söderköping

Orust första buss bör levereras ganska så snart  Stångåbuss får nog sin i feb och den sista till Orsut senare ivår

OSkar000

Mycket intressant. Är det tre bussar det rör sig om totalt?

När är det dags att införa dubbeldäckare eller ledbussar med högre kapacitet på linje 30 mellan åtvid och linköping då? Som det är idag så krävs det två bussar på vissa avgångar för att alla ska få plats.

Volvotoken

Citat från: OSkar000 skrivet 12 december 2007, 19:20:24 PM
Mycket intressant. Är det tre bussar det rör sig om totalt?

När är det dags att införa dubbeldäckare eller ledbussar med högre kapacitet på linje 30 mellan åtvid och linköping då? Som det är idag så krävs det två bussar på vissa avgångar för att alla ska få plats.
Kan skvallra om att det skett studieresor till bla Spanien för att hitta en tillverkare av DD bussar för nästa leverans!

Walter

Citat från: Volvotoken skrivet 12 december 2007, 19:42:46 PM
Kan skvallra om att det skett studieresor till bla Spanien för att hitta en tillverkare av DD bussar för nästa leverans!

Är man inte nöjd med nuvarande då?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Volvotoken skrivet 12 december 2007, 19:42:46 PM
Kan skvallra om att det skett studieresor till bla Spanien för att hitta en tillverkare av DD bussar för nästa leverans!

Sannolikt Ayats i så fall. Men det är en mycket intressant uppgift liksom den om Helmarks-bussarna tidigare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2007, 22:59:51 PM
Sannolikt Ayats i så fall. Men det är en mycket intressant uppgift liksom den om Helmarks-bussarna tidigare.
Jag läste ovanstående och tänkte genast på irizar men är det möjligt att få en sådan som DD?
För ett tag sedan visades en bild på en DD-buss vars front hade drag av Irizar PB men minns tyvärr inte mer än så.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Citat från: OSkar000 skrivet 12 december 2007, 19:20:24 PM
Mycket intressant. Är det tre bussar det rör sig om totalt?

När är det dags att införa dubbeldäckare eller ledbussar med högre kapacitet på linje 30 mellan åtvid och linköping då? Som det är idag så krävs det två bussar på vissa avgångar för att alla ska få plats.

Överföra resor till tåg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 december 2007, 23:08:46 PM
Jag läste ovanstående och tänkte genast på irizar men är det möjligt att få en sådan som DD?
För ett tag sedan visades en bild på en DD-buss vars front hade drag av Irizar PB men minns tyvärr inte mer än så.

Irizar finns inte som dubbeldäckare enligt deras hemsida. En stor order kan naturligtvis ändra på detta men Ayats har ju redan dubbeldäckare och en försäljningsorganisation för Sverige. Det kan ha varit en Ayats du såg, den har vissa drag av PB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

OSkar000

Citat från: Karsten skrivet 12 december 2007, 23:12:08 PM
Överföra resor till tåg?

Det vore självklart önskvärt, men även med utökad tågtrafik så kommer det fortfarande att finnas ett tämligen stort passagerarunderlag även för bussresorna. Tågot går som bekant inte till Grebo och har inte heller möjlighet att gå via Mjärdevi eller andra områden i Linköping som inte har gångavstånd till resecentrum. Man skulle kunna se det på samma sätt som busstrafiken mellan Linköping och Norrköping där de kompletterar varandra så fler passagerare kan få en så kort och smidig resa som möjligt.

Ersa


Peter Öden

Hej !

Enligt ett besked jag nyligen fått så ska den första Helmark-dubbeldäckaren ha levererats idag,
om det stämmer till 100% kan jag ej säga och det är till Orusttrafiken/Norrköping.
Nästa leverans till Stångåbuss blir i början på januari 2008.

Mvh Peter Ö