Sundbyberg 24/9 2002

Startat av Bussmicke, 29 december 2019, 21:48:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Härligt med lite nostalgi. 07-vagnarna var kul när dom kom till oss. Särskilt de tre med ursprung i Köpenhamnsområdet. Wiimorna var också skoj. Skönt skumpande fjädring och udda inredning.Mera tack!

Walter

Linjebuss var absolut en samling uppsamlade rester från landet plus en del nya.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

0752 vill jag minnas gick på linje 58 (Heden) "Snipen"- Bergsjön och vanligtvis garagerades i Partille. Kanske fel ?

Nico

Gillade även jag 07-vagnarna, men Wiimorna 1313-1315 var suveräna och då speciellt vintertid för de höll värmen bra. Vad gäller 66- och 68-vagnarna så minns jag även dem som roliga bekantskaper att köra... I alla fall oftast för 66-vagnarnas tagelstoppade stolar blev snabbt ganska knöliga och taglet stacks.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nisse Bökelund

Tack för dom fina bilderna  från "Sumpan". Sundbybergs torg ser ju helt annorlunda ut idag sedan Tvärbanan tillkommit.
Det är dock en plats som bör undvikas om man kommer med bil i rusningstrafik. Spårvagnar,bussar och bilar skall samsas
om en fil. Syrran bor där och hon sa att utryckningsfordonen kör med spelande sirener via trottoaren och cykelbanan för att komma fram.

En lustig detalj är att hållplatsena har olika namn. Kommer man med buss är det Sundbybergs torg,men kommer man med Tvärbanan
så är det Sundbybergs centrum. Men det finns säkert en uträkning med det också.

Hälsningar Nisse. Och ett gott nytt år .

Ulf Berlin

"152B"?
Var det någon avkortad stump p g av tvärbanans byggnation?/Ulf

Peter Rost

Trevligt!

När togs sista H10:an (CR112) ur ordinarie SL-trafik?

//Peter

Kvarne

Citat från: Peter Rost skrivet 31 december 2019, 03:48:05 AM
Trevligt!

När togs sista H10:an (CR112) ur ordinarie SL-trafik?

//Peter

Det var i början av November 2002 har jag för mig. Sist ut var H10 6623, 6629 och 6666. Allihopa rullade som sk personliga vagnar i Nyboda på slutet. 6666 gick över till Busslinkskolan när den utrangerades från trafiken.

Har ett minne av att strax innan dessa försvann 6631 som på sluttampen gick med en krockskada vänster bakstam.

I klarspråk: Bussmickes bild på 6666 var alltså typ under 6666 sista tid i trafik.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 december 2019, 16:51:25 PM
"152B"?
Var det någon avkortad stump p g av tvärbanans byggnation?/Ulf

Kan kanske varit ett sämre försök till att syfta på Bromma Flygplats...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

VincentJkpg

Fina bilder! Kul att se de "gamla" bussarna när de fortfarande var fina och färgsprakande

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 december 2019, 16:51:25 PM
"152B"?  Var det någon avkortad stump p g av tvärbanans byggnation?

Citat från: Kvarne skrivet 31 december 2019, 06:15:58 AM
Kan kanske varit ett sämre försök till att syfta på Bromma Flygplats...?

Mickes härliga bilder är ju från 2002, och Tvärbanans förlängning mot Solna började inte byggas förrän 2009 och var klar till Solna C norra 2013 och till Solna stn. 2014. Den enda linje som var delad under denna tid var mig veterligt 113 som delades upp i 113 mellan Islandstorget och som vände vid hpl. Allén (num. Löfströms allé) samt linje 123 som gick mellan Vreten (num. Solna strand) och Solna C.

Här tror jag dock (om inte någon av Snackets eminenta minneskonstnärer har bättre koll) att Kvarnes antagande kan stämma. Alltså att B:et i destinationen kan vara något försök att åsyfta Bromma flygplats. SL har ju även tidigare haft en ganska spretig användning av olika bokstäver som suffix, ofta utan att så många (ibland nog inte ens de ansvariga själva) verkar ha begripit vad de varit ute efter.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Troligen är det ju just så att det är föraren själv som i all välmening skyltat 152B för att syfta på 152 Bromma Flyg.

En rolig anekdot är ju att, under min tid i Nyboda(2009-2012)så var 152an väldans ofta den linje där man kunde hitta de äldsta vagnarna ute i Nybodas trafik. Först de sista H10orna som synes och efter det ofta fd SL H16(Cn113 höggolv kortvagn)

Så stod det 152 på tjänst kunde man vara rätt säker på att få ratta de finare pärlorna.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 02 januari 2020, 10:26:48 AM
Troligen är det ju just så att det är föraren själv som i all välmening skyltat 152B för att syfta på 152 Bromma Flyg.

Så måste det vara för det har aldrig funnits något annat än bara 152.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 29 december 2019, 23:39:55 PM
0752 vill jag minnas gick på linje 58 (Heden) "Snipen"- Bergsjön och vanligtvis garagerades i Partille. Kanske fel ?

Mycket riktigt tillhörde 0752 den första serien ledbussar som Linjebuss satte in på linje 58 - när man övertog linjen misstog man sig och trodde 2-axliga bussar skulle räcka.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.