Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bese001 skrivet 22 januari 2011, 10:54:10 AM

Titel: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Bese001 skrivet 22 januari 2011, 10:54:10 AM
Hej! De sista s.k. "Näbbmössen" av typen Ontario har nu (2011-01-20) överlåtits till Dalby Maskin AB i Uppsala. Detta företag tycks syssla med återvinning av asfalt, betong etc. Man kan undra vad de skall ha dessa 6 biogasbussar till om de nu inte skall återvinnas! Dock tycks inte återvinning av fordon höra till företagets verksamhet.

Vad jag såg här om dagen står dock flera av dem kvar på Verkstadgsgatan tillsammans med GUB 178, 181, 184 och 721.
GUB 174,176 och 183 är avregistrerade efter skrot och 175 verkar också ha försvunnit. Dock ej avregistrerad ännu.
177,179,180 och 182 är annu i trafik.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 22 januari 2011, 15:21:46 PM
Tackar för dessa uppgifter!

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Bese001 skrivet 22 januari 2011, 15:59:44 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 januari 2011, 15:21:46 PM
Tackar för dessa uppgifter!

//Jacob
Varsågod!

Eftersom jag ändå gräver i Bilregistret titt som tätt så kan jag lika gärna dela med mig av det jag får fram.Bevakar ju en del av de bussar jag vet är på väg bort men även nya.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2011, 17:26:10 PM
Citat från: Bese001 skrivet 22 januari 2011, 15:59:44 PM
Varsågod!

Eftersom jag ändå gräver i Bilregistret titt som tätt så kan jag lika gärna dela med mig av det jag får fram.Bevakar ju en del av de bussar jag vet är på väg bort men även nya.

     178 är avställd pga problem med luftkuddarna och den kommer troligtvis intge komma ut i trafik mer innan den avyttras.

     177, 179, 180 och 182 kommer att rulla så länge dom fungerar någorlunda smärtfritt men dom kommer att försvinna under året.

     //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 22 januari 2011, 17:28:27 PM
Vad är felet med 181 och 184? Senast jag åkte 184 gick den som en hackig CD-skiva...

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2011, 17:44:42 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 januari 2011, 17:28:27 PM
Vad är felet med 181 och 184? Senast jag åkte 184 gick den som en hackig CD-skiva...

//Jacob

    Du har ju svarat redan på din fråga ;)

    Båda har motor-relaterade problem. Inget att lägga ut en massa pengar på att fixa eftersom dom ända skall frösvinna.

    //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 23 januari 2011, 03:15:22 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 januari 2011, 17:26:10 PM
     178 är avställd pga problem med luftkuddarna och den kommer troligtvis intge komma ut i trafik mer innan den avyttras.

     177, 179, 180 och 182 kommer att rulla så länge dom fungerar någorlunda smärtfritt men dom kommer att försvinna under året.

     //Niclas

blir det så även med dom nya :) åkte med någon 394-396, som vanligt "sjönk" ner på kuddarna i bak helt plötsig idag, men
det är ju inte så ovanligt :D sen att dom går upp igen, men har en liten "ankgång" för en stund :)
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Mikko skrivet 24 januari 2011, 08:53:16 AM
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 23 januari 2011, 03:15:22 AM
blir det så även med dom nya :) åkte med någon 394-396, som vanligt "sjönk" ner på kuddarna i bak helt plötsig idag, men
det är ju inte så ovanligt :D sen att dom går upp igen, men har en liten "ankgång" för en stund :)

Har märkt att även de "äldre" (200-serien) MAN-ledarna sjunker ner under körning med kraftiga smällar som följd när fjädringen bottnar i gupp.  :-\
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 januari 2011, 11:12:15 AM


   Detta beror troligtvis att nivåregleringsventiler och givare har fått så mycket stryk under denna vinter pga det dåliga väglaget att dom börjar strular.

   Vet att verkstaden har bytt en hel del fjädringkomponenter den senaste tiden, får ni en sån buss som nivåregleringen sjunker ner så rapportera detta till TL och precisera vilken eller vilka hjul den sjunker ner på så underlättar det för verkstaden.

    //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Mikko skrivet 24 januari 2011, 13:47:52 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 januari 2011, 11:12:15 AM

   Detta beror troligtvis att nivåregleringsventiler och givare har fått så mycket stryk under denna vinter pga det dåliga väglaget att dom börjar strular.

   Vet att verkstaden har bytt en hel del fjädringkomponenter den senaste tiden, får ni en sån buss som nivåregleringen sjunker ner så rapportera detta till TL och precisera vilken eller vilka hjul den sjunker ner på så underlättar det för verkstaden.

    //Niclas

Har gjort det två gånger men fick känslan att man bara gnäller. "Bara bussen rullar så"...  :-\
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 24 januari 2011, 16:03:24 PM
Citat från: Mikko skrivet 24 januari 2011, 13:47:52 PM
Har gjort det två gånger men fick känslan att man bara gnäller. "Bara bussen rullar så"...  :-\

   Men det är bara att ropa in på fel så är upp till TL att se till att dom noterar det fel du ropar in i digitala felrapportloggen. Mer kan du inte göra.

   Sedan kan du gå in på intranätet och kolla på fordonsuppföljning och kolla vad sopm är inskriver på resp. fordon.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Patrik skrivet 26 januari 2011, 08:38:32 AM
Jag såg att vi fått 177an....

Tack :p
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2011, 14:16:53 PM
Citat från: Patrik skrivet 26 januari 2011, 08:38:32 AM
Jag såg att vi fått 177an....

Tack :p

    Ingen orsak. Den tuffar och går på i sin lugna takt  ;)

    //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Patrik skrivet 26 januari 2011, 16:24:02 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2011, 14:16:53 PM
    Ingen orsak. Den tuffar och går på i sin lugna takt  ;)

    //Niclas

Är den bättre än dom andra?  :-\
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: 76 skrivet 26 januari 2011, 16:51:14 PM
Ja.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 26 januari 2011, 19:09:45 PM
Citat från: Patrik skrivet 26 januari 2011, 16:24:02 PM
Är den bättre än dom andra?  :-\

Jag åkte med den i förra veckan. Det osade lite bränt när man satt längst bak.

/Janne 
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: lil-sis skrivet 26 januari 2011, 19:56:31 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 januari 2011, 16:03:24 PM
   Men det är bara att ropa in på fel så är upp till TL att se till att dom noterar det fel du ropar in i digitala felrapportloggen. Mer kan du inte göra.

   Sedan kan du gå in på intranätet och kolla på fordonsuppföljning och kolla vad sopm är inskriver på resp. fordon.

   //Niclas

Har felrapporterat samma  buss under minst tre veckors tid med en exakt beskrivning av vad som händer och i vilken situation.

No action.

Det är synd och man tappar ju lite lusten att felrapportera. Jag saknar lapparna :D
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: KG skrivet 26 januari 2011, 20:03:43 PM
Citat från: lil-sis skrivet 26 januari 2011, 19:56:31 PM
Har felrapporterat samma  buss under minst tre veckors tid med en exakt beskrivning av vad som händer och i vilken situation.

No action.

Det är synd och man tappar ju lite lusten att felrapportera. Jag saknar lapparna :D

Om det är till någon tröst är det precis lika på ett företag som kör gula bussar...  ::)
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Mikko skrivet 26 januari 2011, 20:42:06 PM
Citat från: lil-sis skrivet 26 januari 2011, 19:56:31 PM
Har felrapporterat samma  buss under minst tre veckors tid med en exakt beskrivning av vad som händer och i vilken situation.

No action.

Det är synd och man tappar ju lite lusten att felrapportera. Jag saknar lapparna :D

Det är just det jag menar. Har hört även från andra nya kollegor att de känner samma sak.  :-\
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 26 januari 2011, 21:04:10 PM
Citat från: Patrik skrivet 26 januari 2011, 08:38:32 AM
Jag såg att vi fått 177an....

Tack :p

Så den är tagen ur trafik?

//Jacbo
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Oskar A skrivet 26 januari 2011, 23:04:17 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 26 januari 2011, 21:04:10 PM
Så den är tagen ur trafik?

//Jacbo

Överskriven på Flygplatsparkering MA i måndags 24/1.

Var visserligen ett tag sedan jag åkte just 177 men har generellt fått intrycket att de i serien 177-184 som fortfarande fungerar rullar på ganska hyfsat samtidigt som de som ställts av p g a haveri varit risiga ett bra tag innan respektive haveri. 
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: lil-sis skrivet 27 januari 2011, 17:12:15 PM
Citat från: KG skrivet 26 januari 2011, 20:03:43 PM
Om det är till någon tröst är det precis lika på ett företag som kör gula bussar...  ::)

Jag misstänker att just den bussen är svår för verkstaden att provköra, eftersom den inte ALLTID uppför sig skumt, det är därför jag försöker beskriva så noggrant.

Men häromveckan så ropade jag in två fel på en buss som jag körde till garage, när jag hämtade samma buss nästa morgon så var båda felen fixade  :-*
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Patrik skrivet 27 januari 2011, 18:53:00 PM
Min premiärtur med 177an blir på tisdag kl 04 för Quality Hotel, hoppas den går bra annars j***ar....  :-[
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 januari 2011, 22:29:11 PM
Citat från: Patrik skrivet 27 januari 2011, 18:53:00 PM
Min premiärtur med 177an blir på tisdag kl 04 för Quality Hotel, hoppas den går bra annars j***ar....  :-[

Vi emotser bilder på premiärturen..
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Simon A skrivet 29 januari 2011, 21:44:48 PM
Citat från: Patrik skrivet 27 januari 2011, 18:53:00 PM
Min premiärtur med 177an blir på tisdag kl 04 för Quality Hotel, hoppas den går bra annars j***ar....  :-[
Min far tyckte rent generellt att serien från just 177-184 var maskinellt bäst av alla biogasbussar. För några år sedan hade han haft 177:an 5 timmar en kväll på tvåan och den kvällen tyckte han hade vart jättebra. För i vanliga fall fick man ju några "hinkar" i 370- serien eller biogasbussar från 140-161 som han beskrev det. Så helt dåliga kan de ju inte vara :)

//Simon
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Patrik skrivet 29 januari 2011, 21:52:17 PM
171-173 och vår lilla Neoplan har redan förstört alla Neoplan för mig känns det som.
Verkar inte vara något att lita på och väldigt oergonomiska att köra...
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Patrik skrivet 16 februari 2011, 18:33:08 PM
179 gick i premiärtrafik hos oss idag.
Det var inte jag som körde, men den verkade ha klarat hela sitt 11-timmarspass så den kanske går bra...?
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 17 februari 2011, 00:52:17 AM
Så vilka ur 177-184 finns kvar i Uppsalatrafik?

Ser det ut så här? komplettera gärna!
177 - Flygplatsparkeringen MA
178 - Verkstaden, Boländerna Uppsala
179 - Flygplatsparkeringen MA
180 - Trafik?
181 - Verkstaden, Boländerna Uppsala
182 - Trafik
183 - Skrot
184 - Verkstaden, Boländerna Uppsala

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Oskar A skrivet 17 februari 2011, 18:25:05 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 17 februari 2011, 00:52:17 AM
Så vilka ur 177-184 finns kvar i Uppsalatrafik?

Ser det ut så här? komplettera gärna!
177 - Flygplatsparkeringen MA
178 - Verkstaden, Boländerna Uppsala
179 - Flygplatsparkeringen MA
180 - Trafik?
181 - Verkstaden, Boländerna Uppsala
182 - Trafik
183 - Skrot
184 - Verkstaden, Boländerna Uppsala

//Jacob

180 gick i trafik igår så där kan frågetecknet tas bort. I övrigt har jag inget att invända mot din förteckning.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 17 februari 2011, 21:15:31 PM
Då är snart de sista bussarna med den gröna stolsklädseln borta... ska jag vara ärlig så tycker jag den gamla inredningen är mysigare!
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 17 februari 2011, 21:21:41 PM
Citat från: Rickbox skrivet 17 februari 2011, 21:15:31 PM
Då är snart de sista bussarna med den gröna stolsklädseln borta... ska jag vara ärlig så tycker jag den gamla inredningen är mysigare!

Och för ett tag sedan försvann de sista bussarna med vit rand, vilket jag anser var den snyggaste lackeringen.

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 18 februari 2011, 14:42:59 PM
Citat från: Patrik skrivet 16 februari 2011, 18:33:08 PM
179 gick i premiärtrafik hos oss idag.
Det var inte jag som körde, men den verkade ha klarat hela sitt 11-timmarspass så den kanske går bra...?

Jag kan glädja dig att två till är på gång av vad jag förstod.......

/Janne
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 18 februari 2011, 15:22:34 PM
Det måste vara ett väldigt litet bolag då de inte köper in nya bussar...
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: KG skrivet 18 februari 2011, 19:10:23 PM
Citat från: Rickbox skrivet 18 februari 2011, 15:22:34 PM
Det måste vara ett väldigt litet bolag då de inte köper in nya bussar...

Ibland är det mer ekonomiskt att köpa begagnade fordon.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Patrik skrivet 19 februari 2011, 16:21:56 PM
Nu har jag kört de senaste Neoplanerna, 179 och 182.
179an är favoriten av alla gasbussar helt klart.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 17:31:41 PM
Citat från: Patrik skrivet 19 februari 2011, 16:21:56 PM
Nu har jag kört de senaste Neoplanerna, 179 och 182.
179an är favoriten av alla gasbussar helt klart.

Kul att åtminstone några av dessa rishögar fick nytt liv utanför Uppsala i alla fall. Blir kul att se sen när 140-161 börjar fasas ut, det är ju 22 bussar! De lär nog fasas ut stegvis eftersom det annars kräver ett enormt inköp av nya bussar om alla skulle försvinna samtidigt, tror inte GUB har råd med det faktiskt...

Undrar vilka som försvinner först, de första ur serien 140-161 eller 501-502, borde vara de senare eftersom de är ett år äldre, inte går på biogas och dessutom är av GUB:s hatmärke Scania.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 19 februari 2011, 18:14:50 PM
Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 17:31:41 PM
Kul att åtminstone några av dessa rishögar fick nytt liv utanför Uppsala i alla fall. Blir kul att se sen när 140-161 börjar fasas ut, det är ju 22 bussar! De lär nog fasas ut stegvis eftersom det annars kräver ett enormt inköp av nya bussar om alla skulle försvinna samtidigt, tror inte GUB har råd med det faktiskt...

Undrar vilka som försvinner först, de första ur serien 140-161 eller 501-502, borde vara de senare eftersom de är ett år äldre, inte går på biogas och dessutom är av GUB:s hatmärke Scania.

Varför är scania GUB's hatmärke. Menar du företagets hatmärke eller förarnas? Jag älskar köra scaniorna. Våra mest underbara bussar. Förutom att dom är lite kalla ibland. Men körkänslan är miltals bättre än 10 år nyare MAN bussar.

Tänk om scania kunde matcha MAN's bud i våra upphandlingar men det kommer aldrig hända tyvärr. Eller volvo. :(
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 19 februari 2011, 18:14:50 PM
Varför är scania GUB's hatmärke. Menar du företagets hatmärke eller förarnas? Jag älskar köra scaniorna. Våra mest underbara bussar. Förutom att dom är lite kalla ibland. Men körkänslan är miltals bättre än 10 år nyare MAN bussar.

Tänk om scania kunde matcha MAN's bud i våra upphandlingar men det kommer aldrig hända tyvärr. Eller volvo. :(

GUB har inte köpt in nya Scania för stadstrafiken sen våren 2002. Det köptes dock in några Scania Vest under 2009 eller 2010, fast de används endast som rullande förskolor och lär aldrig synas i stadstrafik.

Jag kanske överdrev lite med det där med hatmärke, men på företaget verkar de inte vara så förtjusta i varken Scania eller Volvo, har hört en del klagomål om dessa.

Kan själv säga att Scania Omnicity är en helt okej buss, rent maskinellt är de helt okej dock ganska hård fjädring och plastiga invändigt, kan  inte hålla med om att de är bättre än de nya MAN, de nya bussarna är faktiskt sköna att åka i tycker jag, nästan som lågentré i fjädringskomfort och ljudnivå. De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 19 februari 2011, 19:03:06 PM
Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.

De hade ett högt bölande läte från intercoolern vid inbromsning. I början hade varenda buss det, men nu har ingen det. Är det något fixat med bussarna eller är det förarna som har lärt sig att bromsa tyst?

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 19 februari 2011, 20:15:31 PM
Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
GUB har inte köpt in nya Scania för stadstrafiken sen våren 2002. Det köptes dock in några Scania Vest under 2009 eller 2010, fast de används endast som rullande förskolor och lär aldrig synas i stadstrafik.

Kan själv säga att Scania Omnicity är en helt okej buss, rent maskinellt är de helt okej dock ganska hård fjädring och plastiga invändigt, kan  inte hålla med om att de är bättre än de nya MAN, de nya bussarna är faktiskt sköna att åka i tycker jag, nästan som lågentré i fjädringskomfort och ljudnivå. De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.

Varför GUB inte köpt in scania eller volvo till stadstrafiken är väl mest för att dom är dyrare i inköp än MAN.

Jo åkkomforten säger jag inget om. Scania är ganska skramliga och hårda. Det jag älskar är hur dom är att köra. Där ligger dom ljusår före MAN.

Kan som jämförelse berätta att jag hade en MAN biogasbuss med cd-spelare i (125) och den skramlade vid varenda ojämnhet i marken och min cd-skiva hackade och tystnade hela tiden. En liten tid senare körde jag en scania med cd-spelare (605) och min cd-skiva var på hela tiden jag hade bussen. Inget hackande eller tysta stunder med den bussen.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Simon A skrivet 19 februari 2011, 23:57:58 PM
Citat från: Rickbox skrivet 19 februari 2011, 18:27:43 PM
GUB har inte köpt in nya Scania för stadstrafiken sen våren 2002. Det köptes dock in några Scania Vest under 2009 eller 2010, fast de används endast som rullande förskolor och lär aldrig synas i stadstrafik.

Jag kanske överdrev lite med det där med hatmärke, men på företaget verkar de inte vara så förtjusta i varken Scania eller Volvo, har hört en del klagomål om dessa.

Kan själv säga att Scania Omnicity är en helt okej buss, rent maskinellt är de helt okej dock ganska hård fjädring och plastiga invändigt, kan  inte hålla med om att de är bättre än de nya MAN, de nya bussarna är faktiskt sköna att åka i tycker jag, nästan som lågentré i fjädringskomfort och ljudnivå. De nyaste gasbussarna har dock ett högljutt bölande när de bromsar in men annars är de relativt tysta.
Precis som Björn Ax skriver så har det med upphandlingar att göra och knappast något annat. Om man ser tillbaka på GUB under 70-talet, 80-talet och tidigt 90- tal så bestod ju vagnparken nästan enbart av Scania och bröts enbart av lite Volvo och Neoplan så att någon på GUB skulle hata Scania har jag svårt att tro :)

//Simon
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 20 februari 2011, 09:08:35 AM
Citat från: Simon A skrivet 19 februari 2011, 23:57:58 PM
Precis som Björn Ax skriver så har det med upphandlingar att göra och knappast något annat. Om man ser tillbaka på GUB under 70-talet, 80-talet och tidigt 90- tal så bestod ju vagnparken nästan enbart av Scania och bröts enbart av lite Volvo och Neoplan så att någon på GUB skulle hata Scania har jag svårt att tro :)

//Simon

På 70-, 80- och till 90-talets mitt köpte GUB mest Volvo sen vart det några neoplaner med drivpack från Scania.
Under samma period köpte Uppsalabuss mest Scania-bussar med några enstaka Volvo-vagnar.

/Janne
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: yngrot skrivet 20 februari 2011, 13:57:43 PM
Och före upphandlings cirkusen kunde ju även kommunala bolag köpa vilka bussar de vill . Det går inte längre utan man måste köpa de som är lägst pris på
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 20 februari 2011, 23:05:04 PM
Om det nu är så viktigt att det ska vara ett lågt pris, varför köper inte GUB in Solaris, de är väl ännu billigare än MAN?

Skelleftebuss som också är ett kommunalt bolag har inte en enda MAN i sin fordonsflotta men däremot ett antal Solaris.

Även LLT i Luleå har också en del Solaris och de köper dessutom in Scania Omnilink.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Simon A skrivet 20 februari 2011, 23:07:05 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 20 februari 2011, 09:08:35 AM
På 70-, 80- och till 90-talets mitt köpte GUB mest Volvo sen vart det några neoplaner med drivpack från Scania.
Under samma period köpte Uppsalabuss mest Scania-bussar med några enstaka Volvo-vagnar.

/Janne
Aha, ja den där åtskillnaden har jag alltid vart extremt dålig på så egentligen ska jag inte öppna munnen för vitt och brett. Tack för klargörningen!

//Simon
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 februari 2011, 01:08:10 AM
Citat från: Rickbox skrivet 20 februari 2011, 23:05:04 PM
Om det nu är så viktigt att det ska vara ett lågt pris, varför köper inte GUB in Solaris, de är väl ännu billigare än MAN?

Skelleftebuss som också är ett kommunalt bolag har inte en enda MAN i sin fordonsflotta men däremot ett antal Solaris.

Även LLT i Luleå har också en del Solaris och de köper dessutom in Scania Omnilink.

Troligtvis för att lågt pris inte är 100% det viktigaste utan att tillverkaren kan producera det antal bussar vi vill ha inom den tidsperiod vi vill.

Så lågt pris och kunna få bussarna i tid är det som står högst i kurs när en upphandling görs.
Sen finns det ju massor av villkor som ingår i en upphandling också.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 21 februari 2011, 08:29:09 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 21 februari 2011, 01:08:10 AM
Troligtvis för att lågt pris inte är 100% det viktigaste utan att tillverkaren kan producera det antal bussar vi vill ha inom den tidsperiod vi vill.

Så lågt pris och kunna få bussarna i tid är det som står högst i kurs när en upphandling görs.
Sen finns det ju massor av villkor som ingår i en upphandling också.

     Sen är det en annan viktig sak som eftermarknad som räknas in i ett anbud som service och reservdelar.

     //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 februari 2011, 11:33:04 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 februari 2011, 08:29:09 AM
     Sen är det en annan viktig sak som eftermarknad som räknas in i ett anbud som service och reservdelar.

     //Niclas

Ja att vi har neoplan i våra lokaler gör det väl inte mindre lockande att köpa MAN.  >:(
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 21 februari 2011, 14:46:11 PM
Solaris hette tidigare Neoplan Polska och tillverkade bland annat Neoplan N4016 på licens, de började efter 2001 att tillverka egna modeller. Vissa delar borde väl vara lika kan man tycka... I många Polska städer finns det både MAN/Neoplan och Solaris.

Tror att GUB är det enda kommunala bussbolaget i Sverige som inte köper in Solaris. Det skulle kanske gå att få stora leveranser ganska billigt om man började köpa in dessa, kanske inte vore så dumt den dagen 140-161 ska fasas ut? Blir många bussar att köpa in...
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 21 februari 2011, 19:10:30 PM
Jag skulle bli glad om GUB köper in citaro :D men solaris skulle inte vara fel.
Hoppas att en 140-161 bevaras i originalskick, som jag tycker man borde ha gjort med en 260-265 :'(

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Mikko skrivet 21 februari 2011, 20:01:48 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 21 februari 2011, 19:10:30 PM
Jag skulle bli glad om GUB köper in citaro :D men solaris skulle inte vara fel.
Hoppas att en 140-161 bevaras i originalskick, som jag tycker man borde ha gjort med en 260-265 :'(

//Jacob

Helt värdelösa är ju inte 140-161. De är ju varma och goa nu på vintern. Tyvärr även på sommaren.  :-\
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 21 februari 2011, 22:26:57 PM
Citat från: Rickbox skrivet 21 februari 2011, 14:46:11 PM
Solaris hette tidigare Neoplan Polska och tillverkade bland annat Neoplan N4016 på licens, de började efter 2001 att tillverka egna modeller. Vissa delar borde väl vara lika kan man tycka... I många Polska städer finns det både MAN/Neoplan och Solaris.

Tror att GUB är det enda kommunala bussbolaget i Sverige som inte köper in Solaris. Det skulle kanske gå att få stora leveranser ganska billigt om man började köpa in dessa, kanske inte vore så dumt den dagen 140-161 ska fasas ut? Blir många bussar att köpa in...

Tror att solaris var med i den senaste upphandlingen men återigen valdes MAN.

Jo det behövs många nya bussar snart men skulle inte tro att 140-161 fasas ut alla på en gång utan det görs nog under en längre period.

Citat från: Jacob Almgren skrivet 21 februari 2011, 19:10:30 PM
Jag skulle bli glad om GUB köper in citaro :D men solaris skulle inte vara fel.
Hoppas att en 140-161 bevaras i originalskick, som jag tycker man borde ha gjort med en 260-265 :'(

//Jacob

Nej för guds skull. :P
Skrota dom alla. :D
Eller ja kanske en borde sparas så framtiden kan se hur man inte ska bygga bussar.  ;D

Citat från: Mikko skrivet 21 februari 2011, 20:01:48 PM
Helt värdelösa är ju inte 140-161. De är ju varma och goa nu på vintern. Tyvärr även på sommaren.  :-\

Jo dom är absolut värdelösa. Jag kör nog hellre en kall scania än en varm neoplan.  ;D
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 09:07:53 AM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 19 februari 2011, 19:03:06 PM
De hade ett högt bölande läte från intercoolern vid inbromsning. I början hade varenda buss det, men nu har ingen det. Är det något fixat med bussarna eller är det förarna som har lärt sig att bromsa tyst?

//Jacob

Från intercoolern?

//Danne
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 22 februari 2011, 18:09:26 PM
Citat från: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 09:07:53 AM
Från intercoolern?

//Danne

Ja ljudet kom från lådan längst bak till höger i bussen. Och lådan rymmer en intercooler.

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: lil-sis skrivet 22 februari 2011, 18:30:58 PM
Hur kan en (http://www.enginebasics.com/Advanced%20Engine%20Tuning/Images/Intercooler1.jpg) ge "ett högt bölande läte" vid inbromsning?  ???

Det är inte retardern som ni har hört då?
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 22 februari 2011, 18:59:02 PM
Ja om inte intercoolern låter så är det något annat i lådan som låter. Det är iaf inne från lådan det låter. Var sitter retarden?

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: KG skrivet 22 februari 2011, 19:34:22 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 18:59:02 PM
Var sitter retarden?

//Jacob

I växellådan oftast.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 22 februari 2011, 22:31:59 PM
På de "äldre" MAN-bussarna så hör man kylfläkten vid inbromsning och ibland på tomgång, på de senaste biogasbussarna så är det mer som ett bölande och det låter mycket riktigt i lådan på höger sida om bakersta sätesraden så det kan inte komma från växellådan.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 22:40:56 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 18:09:26 PM
Ja ljudet kom från lådan längst bak till höger i bussen. Och lådan rymmer en intercooler.

//Jacob

Må så vara, men jag har oerhört svårt att få ihop hur laddluftkylaren kan ge en "bölande" läta vid inbromsning!

//Danne
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 22 februari 2011, 23:06:55 PM
.
Citat från: Rickbox skrivet 22 februari 2011, 22:31:59 PM
På de "äldre" MAN-bussarna så hör man kylfläkten vid inbromsning och ibland på tomgång, på de senaste biogasbussarna så är det mer som ett bölande och det låter mycket riktigt i lådan på höger sida om bakersta sätesraden så det kan inte komma från växellådan.

Tycker inte att man hör något från bussarna från 2008 och bakåt, men de från 2009 med större intercooler brummar på ganska bra ibland. Sen när det gäller de nya biogasbussarna så låter kylaren lite smått böligt hela tiden, som följer motorns ljud. Men när bussarna var nya lät det vid inbromsning så högt att man nästan fick hörselskador. Men jag har som sagt inte hört det höga bromsljudet sedan i somras.

Men ibland händer det att vissa bussar får en väldigt brölig intercooler, som 282 hade i somras, man hörde inget motorljud utan bara intercoolern.

Sen har jag varit med om att det är något som slår med jämna slag i intercoolern när bussen rullar och inte minst vid inbromsning, lät ungefär dum dum dum dum dum.....! Var 285 och 295 som hade så förut. Vad kan detta bero på?

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 23:33:09 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 23:06:55 PM
.
Tycker inte att man hör något från bussarna från 2008 och bakåt, men de från 2009 med större intercooler brummar på ganska bra ibland. Sen när det gäller de nya biogasbussarna så låter kylaren lite smått böligt hela tiden, som följer motorns ljud. Men när bussarna var nya lät det vid inbromsning så högt att man nästan fick hörselskador. Men jag har som sagt inte hört det höga bromsljudet sedan i somras.

Men ibland händer det att vissa bussar får en väldigt brölig intercooler, som 282 hade i somras, man hörde inget motorljud utan bara intercoolern.

Sen har jag varit med om att det är något som slår med jämna slag i intercoolern när bussen rullar och inte minst vid inbromsning, lät ungefär dum dum dum dum dum.....! Var 285 och 295 som hade så förut. Vad kan detta bero på?

//Jacob

Laddluftkylaren (intercoolern) har inga rörliga delar utan är bara en kylare (fast för luft på väg in i motorn)! Den kan inte och ska inte ge ifrån sig några ljud alls!

Jag vidhåller att det är nå´t annat du hör!

//Danne
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 22 februari 2011, 23:56:13 PM
Citat från: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 23:33:09 PM
Laddluftkylaren (intercoolern) har inga rörliga delar utan är bara en kylare (fast för luft på väg in i motorn)! Den kan inte och ska inte ge ifrån sig några ljud alls!

Jag vidhåller att det är nå´t annat du hör!

//Danne

Intercoolern kan väl ge ifrån sig brummande ljud, eftersom den för luft in i motorn...?

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: KG skrivet 22 februari 2011, 23:58:14 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 23:56:13 PM
Intercoolern kan väl ge ifrån sig brummande ljud, eftersom den för luft in i motorn...?

//Jacob

Svar: NEJ
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 23:59:03 PM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 23:56:13 PM
Intercoolern kan väl ge ifrån sig brummande ljud, eftersom den för luft in i motorn...?

//Jacob

Alltså... Den "för" inte in luften! Luften passerar endast genom den och kyls av!

//Danne
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 23 februari 2011, 01:20:22 AM

    Det ljud som hörs vid gas-släpp är att övertrycksventilken till turbon släpper ut övertrycket.

    Sedan att det låter dovare när man gasar med speciellt våra -09:or med 320 hk motor är att intercoolern är större och ett dovare insugsljud plus dovare avgasljud.

   

     //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 26 februari 2011, 15:35:24 PM
Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Bese001 skrivet 26 februari 2011, 16:37:02 PM
Citat från: Rickbox skrivet 26 februari 2011, 15:35:24 PM
Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?
Hej! Jag antar att den pågående utfasningen av 177-183 är de bussar som försvinner. Status på dem är följande:
177,179,180 och 182 är sålda till Flygplatsparkering MA AB på Arlanda.
178,181 och 184 står avställda på Verkstadsgatan inför skrot?
183 är skrotad och avregistrerades 2011-01-13.
Sen tidigare har ju även 171-176 försvunnit. 171-173 sålda till Arlanda, 174, 176 är avregistrerade efter skrotning.
175 är avställd och jag tror att även den skrotats men det syns ännu inte i bilregistret.
Tidigare har det, här på forumet, pratats om 501 och 502 (från 1998) samt någon/några av 140-161 (från 1999). Inget konkret där dock. Till hösten kommer det  även 7 stycken till biogasledbussar.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: lil-sis skrivet 26 februari 2011, 22:16:19 PM
Citat från: Rickbox skrivet 26 februari 2011, 15:35:24 PM
Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?

Högsta numret jag sett ute är 116 så jag antar att de är på G ut allihop om de inte redan är körda.

Men det är gasbrist i Uppsala för tillfället så det verkar som att vi just nu kör diesel i första hand tills det löst sig.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 26 februari 2011, 23:42:46 PM
175 såg jag på GUBs depå för en vecka sedan, troligen är den kvar.

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 16:32:32 PM
Citat från: lil-sis skrivet 26 februari 2011, 22:16:19 PM
Högsta numret jag sett ute är 116 så jag antar att de är på G ut allihop om de inte redan är körda.

Men det är gasbrist i Uppsala för tillfället så det verkar som att vi just nu kör diesel i första hand tills det löst sig.

Dåligt! Till och med i lilla Kristianstad i Skåne har tillräckligt med gas till sina bussar. Vad håller Uppsalas kommunpolitiker på med?

Hur är det med biogasanläggningen i Enköping, kan den inte bidra med lite gas?
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 21:29:24 PM
Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 16:32:32 PM
Dåligt! Till och med i lilla Kristianstad i Skåne har tillräckligt med gas till sina bussar. Vad håller Uppsalas kommunpolitiker på med?

Hur är det med biogasanläggningen i Enköping, kan den inte bidra med lite gas?

   Det har inte nåt med att det inte finns gas utan att det är tekniska problem med anläggningen.

   Och det är inget som politikerna har med att göra. Så tänk lite först innan du gnäller på vad som är dåligt eller inte.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 21:48:09 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 21:29:24 PM
   Det har inte nåt med att det inte finns gas utan att det är tekniska problem med anläggningen.

   Och det är inget som politikerna har med att göra. Så tänk lite först innan du gnäller på vad som är dåligt eller inte.

   //Niclas

Ja men då borde väl fler biogasbussar vara stående? Och då borde det ju vara de äldre gasbussarna? Fattar inte varför detta ska påverka när de nyaste biogasbussarna tas i trafik. Sen att anläggningen inte funkar som den ska ska väl inte ta så fruktansvärt lång tid att fixa, så det måste ju på något sätt bero på politikerna, att de inte vill satsa på kollektivtrafiken. Dåligt svar av dig...
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 22:00:18 PM
Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 21:48:09 PM
Ja jo, men det är lite väl mycket strul... sen vad det beror på är väl ointressant. Politikerna underlättar ju knappast processen...

     Än en gång, politikerna har inget med den tekniska utrustning att göra.

     Dom beslutar enbart om man skall satsa pengar vid utbyggnad av befintlig biogasanläggning dvs den vid Lilla Ultuna, annars är det Uppsala Vatten som står för alla andra beslut rörande biogasänläggningen på våran depå.

     //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 22:22:51 PM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 22:00:18 PM
     Än en gång, politikerna har inget med den tekniska utrustning att göra.

     Dom beslutar enbart om man skall satsa pengar vid utbyggnad av befintlig biogasanläggning dvs den vid Lilla Ultuna, annars är det Uppsala Vatten som står för alla andra beslut rörande biogasänläggningen på våran depå.

     //Niclas

Åter till min tidigare fråga: Varför har de nyaste biogasbussarna inte satts ut i trafik? Har inte sett dem.
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 23:29:45 PM
Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 22:22:51 PM
Åter till min tidigare fråga: Varför har de nyaste biogasbussarna inte satts ut i trafik? Har inte sett dem.

    Som Lill-sis redan har skrivit så har 116 kommit ut i trafik redan. Sedan skulle 113 ut itrafik i torsdag men vet ej om den kom ut. Den stod i alla fall vid gasrampen på eftermiddagen i torsdags.

    Sedan kommer tyvärr nästan aldrig nya bussar helt färdiga från fabrik utan det skall eftermonteras olika utrustningar som tex komradio, biljettmaskiner osv.

    Alla bussar skall enligt dom uppgifter jag fått vara klara för trafik men det kan vara nåt som inte är helt klart med nån av dom.

    //Niclas
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 28 februari 2011, 16:03:00 PM
Nice! Får hålla utkik efter dom... alltid trevligt när det luktar nytt och fräscht när man stiger på bussen!  :)
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 01 mars 2011, 20:48:58 PM
Åkte GUB 116 idag. Skillnaderna mellan de nya och de från i somras är följande:

Positiva skillnader

*Man har satt in den orangea modellen av hållplatsskylt i bussen, dvs den modell som sitter i majoriteten av GUBs bussar, dock har man satt en av mindre modell bakom leden, vilket försvårar för människor med synskada.

*Stoppknapparna på väggen har samma färg som de på stängerna, dvs grå med röd knapp. (de äldre har grå/röd stångknapp och gul/röd väggknapp)

Negativa skillnader

*"Strykbrädan" vid barnvagnarna är av samma modell som 280-287, dvs utan nedfällbar sittdyna.

*Inv.nr i fronten satt på vindrutan och GUB-dekalen, som är svart, satt snett ovanför MAN-märket i fronten. Man har alltså tagit  bort den gamla frontdesignen på MAN, som jag anser var snyggare, såg ut såhär:
http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/DSC02284.jpg (http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/DSC02284.jpg)
Nu finns ingenting på det svarta utrymmet mellan det gröna och vindrutan..

*Sen har man satt orangea punkter på ena bakhörnet, både inuti och utanpå bussen..

Varken positiva eller negativa skillnader

Alla stänger från bakdörren och bakåt är Y-formade. De äldre (105-110) har inga Y-formade stänger. 111-112 har några längst bak. Gäller kortvagnarna också, 126-128 inga Y-formade (bara den långa vid mitt-emot-sätena som är standard), 129-130 har standard + den längst bak.


Sedan lite negativt om själva bussen:

*En lampa i bussen hängde redan löst

*Plattan längst bak på golvet var inte ordentligt fastskruvat, motorn lät dubbelt så högt som de tidigare.

Mitt intryck av bussen var helt enkelt att den kändes slarvig. Känns som att man vid Uppsalaförberedning av bussen haft inställningen "äsch det är inte så noga.."

//Jacob
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Rickbox skrivet 01 mars 2011, 23:02:04 PM
Den här tråden börjar bli ganska stor, det kanske är bättre att fortsätta konversationen i en ny tråd. Den här tråden handlar ju om 830-835 och de andra utfasade bussarna egentligen, så de nya bussarna får vi diskutera någon annan stans.

Se denna: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43075.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43075.0)
Titel: SV: GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.
Skrivet av: Jacob skrivet 01 mars 2011, 23:43:09 PM
Jo jag vet, men eftersom du frågat varför de nya bussarna inte satts i trafik så svarade jag här eftersom ämnet ändå hade gått från 830-835 och 171-184 -> GUBs bussinköp/intercooler -> biogas -> de nya biogasbussarna.
Det var du som bytte ämne till när de nya biogasbussarna skulle komma i trafik, så jag svarade här. Men om vi ska fortsätta diskussionen någon annanstans så tycker jag att det blir bättre om man delar denna tråd.

Admin och alla andra: vad sägs om att dela tråden mellan Niclas Rosenius inlägg om "vad det är som hörs vid gassläpp" (skrivet 23 Februari 2011, 01:20:22) och Rickbox inlägg där han frågar "Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?" (skrivet 26 Februari 2011, 15:35:24)?

Med rubriken "GUBs nya biogasbussar"

Vad sägs?

radera även detta inlägg och Rickboxs senaste inlägg vid tråduppdelning.

//Jacob