Sveriges första ledbuss för stadstrafik...

Startat av Gunnar D, 09 februari 2012, 15:44:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



...vill jag minnas att reklamen sade i början av 70-talet avseende denna ledbusstyp. Onekligen var den med sina tre dubbeldörrar (som tyvärr inte syns på bilden) väl anpassad för stadstrafik även om inte Brunnsbotorget härovan kunde sägas ligga i den absoluta citykärnan. Denna första buss i serien hade även frontemblemen kvar vilket inte var så vanligt när bilden togs 1979.

Mvh Gunnar


Mr G

Jag vill minnas att det vid den här tiden redan gick ledbussar på SL:s linje 515, men den tyckte inte göteborgarna räknades som stadstrafik, fast linjen på sin väg från Norra Bantorget till Sundbyberg, Esplanaden trafikerade tre olika städer, och uteslutande i det som vanligt folk kallar stadsmiljö, förutom den korta snutten på Uppsalavägen. Därtill var dessa tre städer då, och är det än, Sveriges mest tätbefolkade städer.

Själv tyckte jag att GS linje 40 var en landsbygdslinje jämfört med 515.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 09 februari 2012, 16:39:32 PM
Jag vill minnas att det vid den här tiden redan gick ledbussar på SL:s linje 515, men den tyckte inte göteborgarna räknades som stadstrafik, fast linjen på sin väg från Norra Bantorget till Sundbyberg, Esplanaden trafikerade tre olika städer, och uteslutande i det som vanligt folk kallar stadsmiljö, förutom den korta snutten på Uppsalavägen. Därtill var dessa tre städer då, och är det än, Sveriges mest tätbefolkade städer.

Själv tyckte jag att GS linje 40 var en landsbygdslinje jämfört med 515.

Jo, det gick ledbussar på linje 515 innan sådana kom till Göteborg och linje 40. Men det var regionalbussar med dörr 1-1-1-0 och alltså inte anpassade för stadstrafik. Det var det senare som göteborgarna tog fasta på. För att förtydliga: det var inte den första ledbussen i Sverige som gick i stadstrafik men det var den första som var anpassad för det, precis som Gunnar skrev.

En av dessa bussar kom för övrigt i slutet av 1980-talet till Wasatrafik i Trångsund och gick i SL-trafik, främst på linje 810.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

En härligt levande bild "mitt i trafiken".

Till högre anas en Wiima på linje 51 som via Tinstadstunneln, Olskrokstorget, Korsvägen, Guldheden, Sahlgrenska, Marklandsgatan, Älvsborgsbron till slut åter ska komma till Hisingen och Vårväderstorget. Dessutom har du lyckat fånga linje 118 tåg 65 som var förbindelsen till Kvillegaraget. Bussen pendlade Brunnsbomotet – Kvillegaraget – Vågmästareplatsen. Alla personalbussar, oavsett vart och varifrån, hade linjenummer 118. Det var tågnumret (oftast omlopp i dagens terminologi, eller "tur" i Stockholm) som skilde de olika körvägarna åt.


Mr H

Att Stockholm och SS var först med ledbussar för stadstrafik i och med F4:orna trodde jag inte det rådde något som helst tvivel om!

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 09 februari 2012, 18:25:23 PM
Att Stockholm och SS var först med ledbussar för stadstrafik i och med F4:orna trodde jag inte det rådde något som helst tvivel om!

Mr H

Det är ju förstås sant. Men det var trådbussar så man får väl kanske lägga till "den första dieselledbussen anpassad för stadstrafik".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 18:48:55 PM
Det är ju förstås sant. Men det var trådbussar så man får väl kanske lägga till "den första dieselledbussen anpassad för stadstrafik".

Ja det blev svårt att förstå hur göteborgarna fick ihop det där. Man betonade bl a att bussen var den första ledbussen för stadstrafik, och eftersom att 98:an hade varit en ytterstadslinje, verkade det som om den inte räknades som stadstrafik. 515 blev också diskvalificerad, den var en linje i förortstrafik, eller hade inte tillräckligt många dörrar på bussen för att bli kallad för stadstrafik.

Jag minns detta utspel mycket tydligt, och har faktiskt aldrig låtit bli att undra hur de tänkte. Vad är det som säger att en stadsbuss ska ha massor med dörrar? Har också tänkt på detta ibland när jag har varit i London och åkt dubbeldäckare med dörrställningen 1-0-0 i det jag kallar stadstrafik. Och i massor med andra städer där man värderar antalet sittplatser högre än antalet dörrar.

Och hur kunde man få det till att GS linje 40 var stadstrafik?
吉先生

Mr H

Det kanske är "Sveriges första blåa ledbuss i Göteborg"? ;D ;D ;D
Sedan det här med många dörrar för att kunna betecknas som en stadsbuss,
världens mest kända stadsbuss Routemastern, hur många dörrar har den? Ingen!  ;D ;D ;D
(Jo förresten en dörr...för föraren! ;D ;D ;D)

Mr H

Gunnar D

Jag har förgäves försökt hitta denna annons men jag tror att Volvo och Hägglunds stod som avsändare. "Sveriges första ledbuss för stadstrafik" var förstås ett säljargument som det väl fanns grund för: Tre breda dörröppningar med möjlighet till på- och avstigning i samtliga för korta hpltider. Faktiskt påminnande om tunnelbanevagnar typ Cx. Dessa ledbussarna fick en bättre användning i Gbg fr.o.m. 1975 när linje 40 förlängdes genom city till Johanneberg.

Idag när jag hoppar av Tuben vid Hornstull för att byta till stombuss 4 mot Kungsholmen kan man ofta använda alla dörrar för påstigning iaf när "påpackare" står där. Detta kan bl.a. härledas till den här diskuterade ledbusstypen i Gbg.

Mvh Gunnar 

matti

"Nu har Göteborg landets längsta buss i stadstrafik". Så skrev man i annonsen då.

Gunnar D

Citat från: matti skrivet 10 februari 2012, 12:36:59 PM
"Nu har Göteborg landets längsta buss i stadstrafik". Så skrev man i annonsen då.

Jaha, var det så rubriken i annonsen var?
Har ej hittat annonsen ännu däremot saxar jag ur MfSS 3/72 sid 26: "Under sommaren har tio stycken ledbussar levererats till GS. Därigenom blir GS först i landet med ledbussar i stadstrafik."

/Gunnar 

Mats Karlsson

#11
I Svensk Omnibustidning nr 7/1972 kan man läsa: "När Göteborgs Spårvägar nu tar ett antal ledbussar för stadstrafik i drift är man visserligen först i landet med just denna variant, men som ledbussföretag helt allmänt blir GS inte först."

I Hägglunds annonser stod: "UPPGIFTEN - Att till Göteborgs Spårvägar leverera ledbussar i specialutförande för lokaltrafik med självbetjäning och korta hålltider."

Vad jag förstår var GS först med ledbussar med dörrar 2-2-2-0, dvs moderna ledbussar anpassade för ren stadstrafik. Alfa Romeo-bussarna hade dörrar 0-2-2-0.

yngrot

Härligt minns förts gången jag åkte ledbuss i Gbg med en Hägglundare  :D  kändes lite speciellt..Vart lite åksjuk på föraren var lite väl gasglad  ;)   Bilden är ju härlig då det finns både Hägglund och Wiima med  synd på Säfflen i mitten  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar D



De bakre dörröppningarna användes här för effektiv påstigning på linje 58 vid Centralstationen våren 1977. Även om det inte är högtrafik vid fototillfället.

Mvh Gunnar

matti

Största nackedelen var med ledbussarna,att folk fick kliva av och på genom samma dörrar.Göteborgarna var inte bara överens om påstigning skulle SKE före avstigning,ibland blev de nästan slagsmål mellan passagerarna.
Och ibland när man skulle börja stänga dörrarna,så skrek någon att KÖR INTE ÄNNU,jag har inte hunnit komma av än,pga J.... I...ter ! ;D