Grön Scania V8

Startat av zejo, 11 januari 2010, 17:00:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zejo

Är det någon som vet något om en grön(!) CR145:a som GDG hade? Minns att jag åkte i den runt Ludvika, gissningsvis omkring 1976. Första gången var i samband med någon form av skolutfärd. Det var en sensation att få åka i denna buss i stället för den för oss skolbarn då så förhatliga och vardagliga BF76/Säffle.

Björn Forslund

GDG tog över några CR145:or från flera andra företag. Troligen är det någon av dessa du åkt med, innan den blivit ommålad. Kanske är det GDG 2300, övertagen från Stig Andersson, Storfors 1976?

bilomnibussen

Hej! Jag skulle gissa på 1301 som var placerad i Ludvika men köptes från en privatåkare som vanskött bussen. Denna buss krånglade maximalt medan den egeninköpta Ludvikaplacerade 1404 mestadels gick bra.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Räddningstjänsten i Hultsfred hade några bussar vid sin övningsplats invid linjen mot Linköping. Det stod två svårt misshandlade SL CR111M när jag var där någon gång på 1990-talet, men det fanns även rester av en grön CR145. Tyvärr var det mycket lite som fanns kvar av denna. Det fanns dock någonting som talade om ägaren men jag vet inte om jag har kvar anteckningarna. Har för mig att den hade ägts av något bolag i Stockholm, Club Continental eller Nyman & Schultz?

M.v.h.
Ola

zejo

Tack för svaret Jan, det stämde med 1301! Jag kollade på Svensk Busshistoria och jag kände till och med igen registreringsnumret! Jag har för mig att den försvann från vägarna efter ganska kort tid, den kanske slopades p g a krånglet?

1896

1301 hängde väl med längre än 1404 ? 1404 hade ju Dalatrafik nån brandövning med, det var någon släcknings utrustning i motorrummet som prövades vill jag minnas....

zejo

Citat från: 1896 skrivet 12 januari 2010, 11:05:22 AM
1301 hängde väl med längre än 1404 ? 1404 hade ju Dalatrafik nån brandövning med, det var någon släcknings utrustning i motorrummet som prövades vill jag minnas....
1301 kanske omplacerades till annan ort?

1896

Både 1301 och 1404 var länge placerade i Ludvika, 1301 försvann väl i samband med att GDG miste trafiken -89 ? Vill minnas att man fick nån Vanhool istället för nån V8, men det måste ha varit 1404....  1404 gick ju på Borlänge, sen fick man 1567, en boggi Vanhool, men man fick också 2382 som skulle gå på dubbleringar på Expressen till Karlstad.

Fredrik Klint

Citat från: Ola Almquist skrivet 11 januari 2010, 18:46:51 PM
Räddningstjänsten i Hultsfred hade några bussar vid sin övningsplats invid linjen mot Linköping. Det stod två svårt misshandlade SL CR111M när jag var där någon gång på 1990-talet, men det fanns även rester av en grön CR145. Tyvärr var det mycket lite som fanns kvar av denna. Det fanns dock någonting som talade om ägaren men jag vet inte om jag har kvar anteckningarna. Har för mig att den hade ägts av något bolag i Stockholm, Club Continental eller Nyman & Schultz?

M.v.h.
Ola

Det där var intressant! Sommaren år 2000 åkte jag tåg mellan Hultsfred och Vimmerby och någonstans mellan dessa orter kunde "ett par" (jag minns inte hur många det var men jag är rätt säker på att det var mer än två) SL CR111 siktas. Jag minns inte riktigt om det var enkel framdörr eller dubbel, d.v.s. littera H56 eller H59 men tror mer på H59. Så här nästan tio år senare finns detta fortfarande i minnet men just då var bussintresset i en viloperiod och vidare efterforskningar har inte blivit av.

Ola Almquist

Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 januari 2010, 18:28:04 PM
Det där var intressant! Sommaren år 2000 åkte jag tåg mellan Hultsfred och Vimmerby och någonstans mellan dessa orter kunde "ett par" (jag minns inte hur många det var men jag är rätt säker på att det var mer än två) SL CR111 siktas. Jag minns inte riktigt om det var enkel framdörr eller dubbel, d.v.s. littera H56 eller H59 men tror mer på H59. Så här nästan tio år senare finns detta fortfarande i minnet men just då var bussintresset i en viloperiod och vidare efterforskningar har inte blivit av.


Jag tog faktiskt en bild på en av dessa, och datumet var 2001-06-19. Enligt anteckningar på baksidan av bilden var det H56 4776. Förhoppningsvis har jag noterat någonstans vilken den andra var.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Hej! 1301 hade dörrställning 1-0-0 vilket begränsade dess användning. 1404 blev med tiden en mycket påkostad buss. Vid ca 55.000 mil hände någonting i motorn som var så dyrt att reparera att man helrenoverade. Senare genomgick den en stor karossrevision med sedvanligt utbyte av balkar och plåt. Rosten var ju det värsta med dessa Scaniabussar men även vanHooler reviderades på liknande sätt exempelvis 2226.
Mvh Jan G

1896

Det var någon V8:a som var så upprostad att den lär ha tappat motorn under färd....

j-a

Citat från: 1896 skrivet 18 januari 2010, 11:17:45 AM
Det var någon V8:a som var så upprostad att den lär ha tappat motorn under färd....
Har för mig det hände nåt sånt med 1402 i Äppelbo en gång

1896

När kan det ha varit ? Den blev ju tydligen reparerad, för den gick ju på militärkörningar på slutet, och den blev avställd tidigt....

j-a

Citat från: 1896 skrivet 19 januari 2010, 14:30:07 PM
När kan det ha varit ? Den blev ju tydligen reparerad, för den gick ju på militärkörningar på slutet, och den blev avställd tidigt....
Måste ha varit före 1983 iallafall ,det var när den var placerad i Vansbro och gick på linjen Sälen-Borlänge,den ersattes ju sedan med 1383 och den kom ju ny till Vansbro