Klurigt tidsfördrif

Startat av bilomnibussen, 12 september 2008, 11:41:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Nu är det min egen bild. Vilken buss är det (åtminstone serie av inventarienummer), fabrikat, kaross, bussföretag? Så en fråga som är näst intill omöjlig att besvara: Var är bilden tagen? Den som klarar detta har ett övernaturligt sinnelag eller oerhörd lokalkännedom.
Mvh Jan G

BenS

#1
Citat från: bilomnibussen skrivet 12 september 2008, 11:41:20 AM
Nu är det min egen bild. Vilken buss är det (åtminstone serie av inventarienummer), fabrikat, kaross, bussföretag? Så en fråga som är näst intill omöjlig att besvara: Var är bilden tagen? Den som klarar detta har ett övernaturligt sinnelag eller oerhörd lokalkännedom.
Mvh Jan G

Vagn 15xx, Scania BF, Säffle kaross, GDG, Ludvika?

Björn Forslund

Ser ut att vara en Scania BF76 /Säffle, GDG, från mitten av 60-talet av handbromsspaken (tryckluftservo) att döma.

bilomnibussen

Hej! Det tar sig, minsann. Scania-Vabis BF76 och en GDG 15-vagn alltså från 1965, men inte Ludvika. Ni får hållas ett tag till så ska jag avslöja platsen sedan. Den övernaturlige kan innan dess också svara på vems buss som står framför. Scania Ikarus är rätt, troligen en 145:a med V8-motor.
Mvh Jan G

j-a

#4
1564 i Borlänge kanske?

j-a

Backlundsbussen var mörkare nertill röd/svart/vit

bilomnibussen

Det är Larssons i Dala-Floda.
GDG-bussen på fotot har ni ju nästan gissat rätt på, jag vet inte själv vilken det är av 1561-1563 som vi hade på skolgruppen i Borlänge. Nu kan nog någon klara platsen också. Karossen är en Arvika, alltså i praktiken en Säfflekaross.
Mvh jan g

BenS


bilomnibussen

Det närmar sig drastiskt! Skola är rätt men inte Djurås. Tror inte att Larssons körde från Djurås skola men vad återstår då för plats där både GDG och Larsson lämnade/hämtade barn? Det här börjar likna det gamla TV-programmet Musikfrågan Kontrapunkt med Sten Broman!
Mvh
Jan G

j-a

#9
Mockfjärds skola då?

bilomnibussen

Grattis! Det var Mockfjärds skola. De små klisterdekalerna på bussens förarplats avslöjar GDG liksom förarspecen för tjänst 34 som ingick i den s k skolgruppen i Borlänge. Papperet intill är dagens s k lappkörning, dvs extra skolkörningar som beordrades varje dag. Skolgruppen hade en uppgörelse att få köra sådana på uppehållet i de alltid delade tjänsterna. Den övertid som på så vis uppstod fick man ta ut i tid när tillfälle fanns. Jag fick på det viset ut två hela veckor inom ett år. Glädjen grumlades av att jag båda veckorna fick byta motor i Duetten.

GDG:s Scania-Vabis/Arvika från 1966 hade den lilla korta handbromsspaken t v om instrumenteringen, 1967 års liknande fordon hade den nya instrumentpanelen.

En eloge till alla som snabbt med varandras hjälp löste denna uppgift!
Mvh
Jan G