Halmstads stadstrafik/lokaltrafik

Startat av Richard1250, 16 juli 2008, 11:05:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Finns det någon som har bilder på Halmstads Lokaltrafik och som är villig att dela med sig  :P.


Johan Hansson

bor i halmstad men saknar såna här gamla bilder
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Richard1250 skrivet 16 juli 2008, 11:05:35 AM
Finns det någon som har bilder på Halmstads Lokaltrafik och som är villig att dela med sig  :P.



Är det en Volvo B59?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Nej B59 hade väl en annan front??   Jag har för mig att denna buss ev. har ursrprung i Borås  nått långt där inne i arkivet som säger det ... vi får väl se vad de som mer koll på läget säger ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JAB

Den är misstänkt lik en B58, och i Borås fanns det några likande som vi på Wasatrafik i Trångsund blev slutanvändare på.
Finns säkert någon som vet bättre.........

;D


Richard1250

Bilden är vad vi kallade för en Boråsare Halmstad fick en antal som skulle köra skoltrafik och efter omlackeringen såg dom ut så här.



Richard

Bernt Talbrant

Citat från: Richard1250 skrivet 16 juli 2008, 20:13:52 PM
Bilden är vad vi kallade för en Boråsare Halmstad fick en antal som skulle köra skoltrafik och efter omlackeringen såg dom ut så här.



Richard

Borås Lokaltrafik sålde fem Volvo B58/Säffle av årsmodell 1977 till Halmstad Lokaltrafik 1986. Det var BL 179, 181 (bilden ovan), 183, 184 och 186 som hamnade i Halmstad. Flera av dem, kanske alla (är lite osäker), kördes senare samma år i sin nya skepnad i Borås då de användes i trafiken i samband med O-ringen, 5-dagars i orientering. Staffan har visat några bilder på detta tidigare, bl a här.

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 juli 2008, 22:19:25 PM
Borås Lokaltrafik sålde fem Volvo B58/Säffle av årsmodell 1977 till Halmstad Lokaltrafik 1986. Det var BL 179, 181 (bilden ovan), 183, 184 och 186 som hamnade i Halmstad. Flera av dem, kanske alla (är lite osäker), kördes senare samma år i sin nya skepnad i Borås då de användes i trafiken i samband med O-ringen, 5-dagars i orientering. Staffan har visat några bilder på detta tidigare, bl a här.

Nu är det väl inte sådana bilder som efterfrågas av trådskaparen men jag hittade tre bilder på HL-bussar tagna i samband med ovannämnda O-ringen i Borås i juli 1986.


HL 18, f d BL 183, med BL 240 bakom.


HL 73 med BL 216 bakom.


HL 16, f d BL 181. Längst bak i raden t h står BL 178.

Richard1250

Alla bilder är välkomna i denna tråden som har med Halmstad att göra  :)

Richard

Staffan Sävenfjord

Citat från: JAB skrivet 16 juli 2008, 19:33:16 PM
Den är misstänkt lik en B58, och i Borås fanns det några likande som vi på Wasatrafik i Trångsund blev slutanvändare på.
Finns säkert någon som vet bättre.........

;D



Helt korrekt. Det var 188 FBU 711 och 189 CLM 720, som via Alfredssons Omnibustrafik i Borås kom till Wasatrafik och där fick nummer 409 och 410 hos Wasatrafik. De fick också Swebus-numren 1017 och 1018.
Bussarna skaffades med anledning av svår förarbrist vid SL i augusti-september 1988 och de gick på innerstadslinjer, bland annat linje 52. Jag blev mäkta förvånad när jag skulle åka med denna linje och det visade sig att en gammal buss med omisskännliga tecken från Borås dök upp. Typiskt för bussarna hos Stadsbussar i Borås/Borås Lokaltrafik vid denna tid var bland annat att de hade en stor blå lampa på panelen ovanför frontrutan, som lyste när någon dragit i stannar-linan eller tryckt på stannar-knappen.  Denna syntes dock knappt alls i starkt solljus utan kom redan på 1950-talet att kompletteras med en lampa närmare ratten. Den blå lampan tändes för att resenärerna skulle märka att de tryckt/dragit tillräkligt hårt. Det var nämligen under många år inget "pling" i signalerna. Men den hängde med även sedan pling-funktion införts.
Efter denna utvidgning: bussarna blev grön-vita under Alfredssons-tiden och målades sedan om till helvitt hos Wasatrafik. Jag kan inte minnas att de fick någon röd-blå dekor.
Ynglingen som körde vid den ovannämnda resan med linje 52 hade inte särskilt stort hum om bussens funktioner med undantag för signalhornet. Men det var en kul kille, som nog inte hade kammat det långa håret den senaste månaden. Än mindre tvättat den. Han berättade att han just fått nobben att börja hos SL men hos Wasatrafik var det inga problem. Busskortet hade han tagit på egen bekostnad.
För att inte vara orättvis mot Wasatrafik skall nämnas att det var fler bussbolag som körde för SL den här sommaren med hjälp av förare som nobbats av SL eller rentav fått sparken från dem. Och det är ju också så att ett mindre bussbolag hade större möjlighet att följa upp dem än vad stora SL hade.  Men det är ju i alla fall konstigt att Wasatrafik, Linjebuss, SJ Hornsberg, Erma-Resor m fl kunde få fram förare för Stockholms innerstad när SL misslyckades.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JAB

Jovisst, Alfredssons kom de ifrån, det gick att läsa på någon skylt vid förarplatsen, minns jag nu.
Dessutom var de utrustade med den där (för Stockholmsförare) ovana finessen med att vänsterblinkers släppte dörrbromsen  :D

Stefan P

Hej

På HL 73 är det vikbara bakdörrar?  På vilka årsmodeller fanns den sortens bakdörrar?

mvh Stefan P

Bernt Talbrant

Citat från: JAB skrivet 18 juli 2008, 15:19:23 PM
Jovisst, Alfredssons kom de ifrån, det gick att läsa på någon skylt vid förarplatsen, minns jag nu.
Dessutom var de utrustade med den där (för Stockholmsförare) ovana finessen med att vänsterblinkers släppte dörrbromsen  :D

Det sistnämnda är väl något typiskt för just BL tror jag bestämt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 juli 2008, 15:42:08 PM
Det sistnämnda är väl något typiskt för just BL tror jag bestämt.

Ja, det var en verkstadschef på Stadsbussar i Borås som kom på detta redan på 1950-talet. Det är naturligtvis en vanesak, men det fungerar ganska bra om man väl känner till att bussen fungerar så.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)