En flygbuss... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 07 juli 2008, 19:51:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...i Borås den 4 november 1989. Alfredssons Busstrafik 50 innan avgång från Södra torget mot Landvetter flygplats.


bastuper

Jag hittad ene liknande buss på mobile.de som jag var lite småsugen på att ögra husbuss av och därför undrar jag vad förbrukningen skulle kunna ligga på på en sådan här?

Björn Forslund

Beroende på motorns skick och körstil ca 2-3 liter/milen med citydieseln.

yngrot

Har denna buss haft Alfredsson gröna lack?  jag har iaf för mig det var så..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2008, 23:25:35 PM
Har denna buss haft Alfredsson gröna lack?  jag har iaf för mig det var så..

Alfredssons hade två sådana Mercedes-bussar, nummer 50 och 51. Den ena fick den gröna lacken, den andra såldes, efter konkursen 1996 då Alfredssons uteslöts ur Buss i Väst och således förlorade Flygbussen som i stället började köras av Landvetter buss. Den som blev grön var dock inte bussen på bilden, 50/OGO 383, utan systervagnen 51/OHB 413 vilken sedan såldes till Holmsjö Trafik AB.
Alfredssons rekonstruerades efter konkursen med Bengt Svenson som fortsatt ägare men det blev en betydligt mindre verksamhet och då med bara beställningstrafik. När det 2003 såldes till Orusttrafiken var det tre bussar i företaget. Mercedes-bussen var då redan såld.
Dessa flygbussar var riktiga slitvargar och fick över 20 000 mil på mätaren varje år. Det var inte ofta de behövde stå på verkstad, men när det hände ersatte antingen Alfredssons Hino eller någon av van Hoolerna. Alla gröna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)