Det kan bli en återgång till diesel inom kollektivtrafiken

Startat av zjbus, 20 november 2019, 17:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Detta har ju diskuterats inom transportbranschen rätt länge nu, och idag gäller det väl främst HVO och RME. Om man beskattar dessa bränslen så att den blir dyrare än fossil dieselolja, finns det ju bara två alternativ. Antingen övergår man till diesel, eller i avtal där man är tvingad att köra fossilfritt kommer givetvis kostnaderna öka väsentligt för kommuner och landsting. Detta då ersättningen för bränslet justeras efter prisnivån under avtalens gång.

homer

Vi får hoppas att Politikerna som styr kollektivtrafiken har skattebetalarnas bästa när beslut ska tas. personligen tycker jag HVO är ett utmärkt bränsle men plånboken måste få styra i första hand

virtual1

Citat från: homer skrivet 20 november 2019, 18:25:45 PM
Vi får hoppas att Politikerna som styr kollektivtrafiken har skattebetalarnas bästa när beslut ska tas. personligen tycker jag HVO är ett utmärkt bränsle men plånboken måste få styra i första hand

Nej, vår framtid måste få styra i första hand.

zjbus

Citat från: homer skrivet 20 november 2019, 18:25:45 PM
Vi får hoppas att Politikerna som styr kollektivtrafiken har skattebetalarnas bästa när beslut ska tas. personligen tycker jag HVO är ett utmärkt bränsle men plånboken måste få styra i första hand
Instämmer, självklart måste man se till kostnaderna och välja det mest ekonomiska alternativet i första hand.

Tommy H

Priset på HVO100 har ju stigit kraftigt senaste året, så privat överväger jag tyvärr att sluta använda HVO och gå tillbaka till vanlig diesel igen i min personbil.
Det känns vansinnigt men ibland måste plånboken styra, så är det ju både privat och för företag. :(
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

zjbus

Citat från: Tommy H skrivet 20 november 2019, 21:47:34 PM
Priset på HVO100 har ju stigit kraftigt senaste året, så privat överväger jag tyvärr att sluta använda HVO och gå tillbaka till vanlig diesel igen i min personbil.
Det känns vansinnigt men ibland måste plånboken styra, så är det ju både privat och för företag. :(
Jag har full förståelse för ditt övervägande, kostnaderna är ju den främsta faktorn både privat och för företag.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2019, 18:19:17 PM
Om man beskattar dessa bränslen så att den blir dyrare än fossil dieselolja, finns det ju bara två alternativ. Antingen övergår man till diesel, eller i avtal där man är tvingad att köra fossilfritt kommer givetvis kostnaderna öka väsentligt för kommuner och landsting. Detta då ersättningen för bränslet justeras efter prisnivån under avtalens gång.
Håller med dej fullständigt.

B10M

Citat från: virtual1 skrivet 20 november 2019, 20:18:59 PM
Nej, vår framtid måste få styra i första hand.
Jag kan hålla med om det men då måste kostnadsökningen för kollektivtrafiken bekostas via statsbidrag. Att låta regionerna betala är helt befängt eftersom det leder till neddragningar och höjda blijettpriser och resenärer väljer att åka fossildrivna bilar istället.

Fredrik Gelin

Naturligtvis är det inte bra om det är dyrare med HVO än diesel, RME skulle jag aldrig hälla i tanken på ett fordon jag själv äger då det är väldigt aggressivt.
Dock går det väl i princip inte att tanka fossildiesel som vi gjorde för några år sedan?
Åtminstone på mackarna där jag bor och där alla de större kedjorna finns representerade är det numera någon form av växtbaserad olja inblandad i varierande grad.
Jag har även för mig att det finns krav på att blanda in förnybara bränslen i både bensin och diesel på mackarna idag.
RME och HVO kunde introduceras med kraftiga skattesubventioner som jag har för mig att EU med tiden ville trappa ned.
Eftersom skattesubventionerna idag sannolikt är ganska låga på de flesta bränslen har priserna naturligtvis ökat.
Etanolen E85 är ett lysande exempel på hur man först introducerar ett miljöbränsle med kraftiga subventioner och sedan rycker undan mattan för det genom att avveckla subventionerna. Jag och de flesta andra tänker ju som sagt med plånboken...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


zjbus

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 november 2019, 07:44:40 AM
Naturligtvis är det inte bra om det är dyrare med HVO än diesel, RME skulle jag aldrig hälla i tanken på ett fordon jag själv äger då det är väldigt aggressivt.
Dock går det väl i princip inte att tanka fossildiesel som vi gjorde för några år sedan?
Åtminstone på mackarna där jag bor och där alla de större kedjorna finns representerade är det numera någon form av växtbaserad olja inblandad i varierande grad.
Jag har även för mig att det finns krav på att blanda in förnybara bränslen i både bensin och diesel på mackarna idag.
RME och HVO kunde introduceras med kraftiga skattesubventioner som jag har för mig att EU med tiden ville trappa ned.
Eftersom skattesubventionerna idag sannolikt är ganska låga på de flesta bränslen har priserna naturligtvis ökat.
Etanolen E85 är ett lysande exempel på hur man först introducerar ett miljöbränsle med kraftiga subventioner och sedan rycker undan mattan för det genom att avveckla subventionerna. Jag och de flesta andra tänker ju som sagt med plånboken...

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Men är nu priserna/skatterna satta på det viset så blir ju resultatet en återgång till traditionell diesel, slopade ekonomiska fördelar och prishöjningar på E 85 visade ju hur det gick med det bränslet. Folk tankar naturligtvis med det mest ekonomiska bränslet, så har det alltid varit och kommer alltid att vara det är ju rena rama självbevarelsedriften, tror man något annat så är man blåögd, sen är det något helt annat med kommuner/landsting etc. som kanske har bundit upp sig med avtal, dom har ju inget val så där får vi alla skattebetalare bita i det sura äpplet.

homer

Någon som vet om det även berör Biogas? isåfall lär ju den också bli för dyr och försvinna

Lars_L

Citat från: zjbus skrivet 21 november 2019, 11:06:03 AM
Men är nu priserna/skatterna satta på det viset så blir ju resultatet en återgång till traditionell diesel, slopade ekonomiska fördelar och prishöjningar på E 85 visade ju hur det gick med det bränslet. Folk tankar naturligtvis med det mest ekonomiska bränslet, så har det alltid varit och kommer alltid att vara det är ju rena rama självbevarelsedriften, tror man något annat så är man blåögd, sen är det något helt annat med kommuner/landsting etc. som kanske har bundit upp sig med avtal, dom har ju inget val så där får vi alla skattebetalare bita i det sura äpplet.

Nja, jag tankar i och för sig alltid E85 och har alltid gjort. Om inte prisskillnaden är för stor tror jag det nog finns potential. Miljömedvetandet ökar ju också ganska kraftigt i samhället. Men det beror förstås också på hur mycket man kör. Själv åker jag så lite, att det blir ganska marginell kostnadsökning i kronor. Det är väl också något bolag som har börjat sälja bilar för E85 igen. Och det kan nog komma en återväxt där, när man upptäckt att koldioxidsifforna för miljöbilar på diesel mest har varit båg.

Men för bussbolagen finns ju knappast några andra alternativ än att växla till RME från HVO. Det är ju nästan bara på den kommersiella bussmarknaden bolagen har möjlighet att välja att köra fossilfritt eller inte (eftersom det annars styrs i avtalen), och även där tror jag nästan man får igen pengarna eftersom många av kunderna kräver att det ska vara miljövänligt bränsle...

Men då får man ju också se på de totala kostnaderna av RME. Finns risken att slitaget på motor och slangar etc. blir större, så kan ju det nästan ätas upp av vinsten utav ett lägre literpris.

När det gäller den samhällsfinansierade kollektivtrafiken finns ju också ganska stora möjligheter att ge kompensation till regionerna för ökade kostnader - om staten på andra sidan får in mer skatteintäkter.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

zjbus

Citat från: Lars_L skrivet 24 november 2019, 12:31:49 PM
Nja, jag tankar i och för sig alltid E85 och har alltid gjort. Om inte prisskillnaden är för stor tror jag det nog finns potential. Miljömedvetandet ökar ju också ganska kraftigt i samhället. Men det beror förstås också på hur mycket man kör. Själv åker jag så lite, att det blir ganska marginell kostnadsökning i kronor. Det är väl också något bolag som har börjat sälja bilar för E85 igen. Och det kan nog komma en återväxt där, när man upptäckt att koldioxidsifforna för miljöbilar på diesel mest har varit båg.

Men för bussbolagen finns ju knappast några andra alternativ än att växla till RME från HVO. Det är ju nästan bara på den kommersiella bussmarknaden bolagen har möjlighet att välja att köra fossilfritt eller inte (eftersom det annars styrs i avtalen), och även där tror jag nästan man får igen pengarna eftersom många av kunderna kräver att det ska vara miljövänligt bränsle...

Men då får man ju också se på de totala kostnaderna av RME. Finns risken att slitaget på motor och slangar etc. blir större, så kan ju det nästan ätas upp av vinsten utav ett lägre literpris.

När det gäller den samhällsfinansierade kollektivtrafiken finns ju också ganska stora möjligheter att ge kompensation till regionerna för ökade kostnader - om staten på andra sidan får in mer skatteintäkter.
Då tillhör du antagligen en minoritet som fortfarande tankar E 85 bränslet som i princip försvann över en natt när subventioner togs bort och skatterna höjdes vilket visar att de allra flesta är mycket kostnadsmedvetna och ser till sina bränslekostnader i första hand.
Det finns förstås många individuella faktorer som spelar in och blir prisnivån på E 85 attraktiv igen så kan det mycket väl tänkas att folk låter bygga om sina bilar för det om det kan påvisas att inte slitage på motorer etc. ökar.