Nacka/Värmdö 1996 - fyra vardagsbilder

Startat av Hasse L, 18 april 2021, 19:57:11 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hasse L


homer

tack för dessa fina bilder, framförallt Mölnvik har ju ändrat karaktär mycket, de andra ställena ser ju ungefär likadana ut, förutom att björknäspåfarten är stängd, men den finns ju kvar.

Karsten


Ulf Berlin

Mycket trevliga bilder och kul att du hittade några sidoskyltar att sätta upp./Ulf

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 18 april 2021, 20:31:47 PM
tack för dessa fina bilder, framförallt Mölnvik har ju ändrat karaktär mycket, de andra ställena ser ju ungefär likadana ut, förutom att björknäspåfarten är stängd, men den finns ju kvar.
Om Björknäspåfarten är stängd, hur kör bussarna då?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Via ny påfart ovanför Björknäsdepån hyfsat direkt efter Centralplan. Björknäs C/Klintvägen på omväg finns inte kvar längre. /Henrik/

Peter Rost

Detta med anledning av bygget av den nya Skurubron. 8)

Carl Eric

Tack! Alltid lika trevligt med bilder från Nacka och Värmdö!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Robert Brink

Härliga bilder och härliga bussar från mitt nuvarande trafikområdet. :)

Nja, Björknäspåfarten stängdes inte på grund av bygget med nya bron. Utan för att den var trafikfarlig med kort påfart direkt ut på bron om jag inte minns fel (körde inte i N/V när den stängdes). Därför byggde man en ny med längre påfartsträcka intill Björknäs Depå. Men det var väl ganska många år sedan nu.

//R

Bussmicke

Märkligt att något som alltid funkat helt plötsligt inte gör det..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

#10
Tack för alla svar!
Kan tillägga att bilden på 5953 är lite fejkad. Man ser på skuggan från stolpen att det är morgon. 420 kördes ju enkelriktat under rusningstid ända från/till Hemmesta vägskäl vid denna tid och bilden togs under tomturen från Björknäsgaraget vid sista hpl före utgångshållplatsen. Passade på när solen stod rätt.

Värmdölinjerna kördes ännu via Gustavsbergs centrum utom under några högtrafiktimmar. 431 hade tillkommit för att ge bl.a. Ösbydalen en motorvägsförbindelse med Slussen under dessa tider.

4121 rullade på en Grisslingetjänst.

Karsten

431 och förlängda 420 till Hemmesta ersatte 435 som i början av 90-talet stod för motorvägsförbindelsen till Gustavsberg och Ösbydalen i högtrafik. Linjerna 428-434 och 436-440 gick under högtrafik med suffixet "D" via motorvägen utan att passera Gustavsberg.

Med linje 431 fick Farsta slott kollektivtrafikförbindelse med Stockholm. Senare följde också linje 432-434 denna väg utanför högtrafik.

Bussmicke

Inte fullt lika kul att vara i Gustavsberg nu när så många linjer inte passerar där längre.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 20 april 2021, 22:02:11 PM
Märkligt att något som alltid funkat helt plötsligt inte gör det..

//Bussmicke
www.bussmicke.se



Påfarten flyttades därför den inte fungerade. Det skedde olyckor där flera gånger per månad...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Men det har fortfarande fungerat i över 30 år.
Märkligt att det inte gör det nu.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.