En liten bildsvit från kollektivtrafiken i Skopje

Startat av Börje, 05 juli 2008, 22:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje


Reseberättelser brukar sällan skapa nån större fascination här i Bussnack, men jag kan inte undanhålla er busstrafiken i Makedoniens huvudstad Skopje. Stadens vagnpark är till åren och består till stor del av gamla Mercedes och MAN.



















Jodå, det finns ledvagnar också. Här har vi en med reklam för biodiesel:



Kollektivtrafikföretaget har en gullig hemsida på internet på engelska. Där kan man till exempel ta del av en undersökning bland resenärerna som visar att 80 % tycker att komforten i bussarna är dålig eller mycket dålig. Man kan också hitta fler bilder, bland annat från verkstaden och tvätthallen, om man letar lite.
http://www.jsp.com.mk/index_en.php?idJazik=2

Mycket nöje!

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Vaddå ingen fascination? Man blir fascinerad, även om man inte skriver så mycket. Är det Renault-buss på den andra bilden?

Nico


Vill ha det till att bild 2 visar bussar av fabrikat FAP Sanos och en Ikarbus. Modellbeteckningarna vågar jag mig dock inte på.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cyklisten


Nico


Nope, Sanos är en f.d. jugoslavisk, och numera makedonisk, karossör och de har till stor del karosserat chassin från FAP som i sin tur är en f.d. jugoslavisk, och numera serbisk, tillverkare av bl.a. chassin.

Sanos har dock byggt en del även på Mercedes Benz och då även FAP sedan många år har ett ganska omfattande licensavtal med Mercedes så är det ibland lite svårt att säga vad som är vad.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cyklisten

Då vet man, trodde att Sanos hade någon samband med den polska tillverkaren Autosan, men det har de inte. Dåligt minne. Men bussarna känns ganska roliga, och det finns väl inga begagnade bussar från andra länder? Ovanligt.

Börje

Citat från: Nico skrivet 06 juli 2008, 00:02:21 AM
Nope, Sanos är en f.d. jugoslavisk, och numera makedonisk, karossör och de har till stor del karosserat chassin från FAP som i sin tur är en f.d. jugoslavisk, och numera serbisk, tillverkare av bl.a. chassin.

Sanos har dock byggt en del även på Mercedes Benz och då även FAP sedan många år har ett ganska omfattande licensavtal med Mercedes så är det ibland lite svårt att säga vad som är vad.  ;)

Intressant! Tack för den informationen. Jag lyckades fånga en vagn med både Mercedesstjärna och "Sanos" i fronten:




Greger Larsson


Intressanta bilder och bussar!
Den ovan verkar vara en M-B O317, dvs en mittmotorbuss som även fanns i några ex i Sverige. Den tillverkades väl några år in på 70-talet(kanske längre för vissa marknader?).

/GL

Nico


Citat från: Cyklisten skrivet 06 juli 2008, 00:12:25 AM
Då vet man, trodde att Sanos hade någon samband med den polska tillverkaren Autosan, men det har de inte. Dåligt minne. Men bussarna känns ganska roliga, och det finns väl inga begagnade bussar från andra länder? Ovanligt.

Inte omöjligt att de har något samarbete även om likheterna i namn nog mest är en tillfällighet. Vet att en av mina favoritmodeller, FAP-Sanos S14, sålde en del även i Polen. Kvalitén var väl ganska diskutabel i vissa fall, men ändå... Sen finns det även beggat från andra länder, men det var tidigare aldrig speciellt vanligt i forna Jugoslavien då man som sagt hade en stor inhemsk produktion. I dagsläget har en del nytt börjat smyga sig in, men gamla svenska utrangerade stadsbussar torde vara sällsynta.


Citat från: Börje skrivet 06 juli 2008, 00:30:29 AM
Intressant! Tack för den informationen. Jag lyckades fånga en vagn med både Mercedesstjärna och "Sanos" i fronten.

Kul! Man får tacka själv för en trevlig bildsvit. Överlag är det kul med något som bryter av mot det vanliga och resereportage är nog faktisk ganska uppskattade. Det enda är väl kanske att folk diggar bilderna, men då man ofta inte är så hemtam med förebilderna så håller man kanske en låg profil. I mitt fall har jag ändå haft många av dessa vagnar framför näsan sedan jag var liten så det blir kanske lite annorlunda för min del just här.

Att en del fordon rullar runt med Mercedes-stjärna i fronten är tyvärr inte helt ovanligt och många äkta MB rullar i gengäld utan sina märken. Gäller speciellt lastbilar där FAP licenstillverkade förra generationens tunga bilar från MB och där stjärnorna snoddes hejvilt. Antar att man kan se det ett försök till alternativ styling eller i alla fall att man försöker att lura sig själv.


Vad gäller MB O 317 så har faktiskt FAP-Sanos gjort kopior på dessa där i stort sett det enda som skiljt är att man haft Sanos-emblemet (som i sin tur påminner om MB:s stjärna) i fronten istället för att ha firmanamnet i text. Ibland kan det vara svårt att skilja dem åt, men caretan på bilden ovan ser ut att vara äkta vara.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lulebjörnen

Om man tittar på www.fap.co.yu så rullar lastbilsproduktionen vidare baserat på Mercedes NG-serie som försvann ur Mercedes produktsortiment för 20 år sedan.

Den 10-cylindriga OM403 i "FAP2632" lär väl tyvärr inte gå att miljöanpassa men delar av det övriga sortimentet klarar Euro4 så det vore ju mumma att få sätta sig i ett nytt exemplar av världens bästa lastbil  8)...

Fredrik Gelin

Citat från: Börje skrivet 05 juli 2008, 22:50:11 PM
Reseberättelser brukar sällan skapa nån större fascination här i Bussnack, men jag kan inte undanhålla er busstrafiken i Makedoniens huvudstad Skopje. Stadens vagnpark är till åren och består till stor del av gamla Mercedes och MAN.
Jag gillar iaf sådana här illustrerade reseberättelser, denna var ju dessutom synnerligen intressant ur nostalgisynpunkt.
Det ser ut som om jag måste försöka ta mig en tur nedåt Balkan innan dessa skönheter förpassas till nästa liv (troligen i betydligt fler delar än nu...)
Citat från: Börje skrivet 05 juli 2008, 22:50:11 PM
Mycket nöje!
Nöjet är minst sagt uppskattat i detta fall, fortsätt gärna med fler reseberättelser som denna i framtiden!
//Fredrik

Börje

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 juli 2008, 13:37:39 PM

Det ser ut som om jag måste försöka ta mig en tur nedåt Balkan innan dessa skönheter förpassas till nästa liv (troligen i betydligt fler delar än nu...)
//Fredrik

Gör det, det rekommenderas! Det är inte så många större städer som har kvar så gamla bussar som Skopje. Podgorica såg ut att ha en del, men jag var bara där över en kväll så jag hann inte undersöka saken närmare. Jag vågar nog påstå att Skopje är höjdpunkten i fd Jugoslavien om det är gamla bussar man är ute efter.

Det här är den enda bild jag fick i Podgorica, tagen från tåget i utkanten av stan. Om vagnarna används vet jag dock inte.