Från vit till gul skyltning - Arriva 6947, 8:e och 28:e september 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 29 september 2019, 15:04:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Det enda som sägs om skyltskåpen är mig veterligt att texten inte får skifta/växla. Typ som bl.a. FAC hade för en del år sedan där texten växlade mellan destinationstext och text i stil med  "God jul" eller "Flygbussarna" och liknande.

Är det sedan så att texten/belysningen i skyltskåpen skulle blända så är det troligen mera fel i inställningen. Numera ska det även anpassa sig till omgivningen. T.o.m. vissa mobiltelefoner och annat fungerar ju så numera, dvs. hög ljusintensitet i dagsljus och att intensiteten successivt avtar när det mörknar. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2019, 17:00:05 PM
Då är det en sak du får be Transportstyrelsen och polisen att avgöra. Inte andra forumdeltagare. Men eftersom dessa orange skyltar funnits på våra bussar rätt länge nu (mer än i tio är) utan att någon rättslig åtgärd utförts, får man väl anta att de faktiskt är lagliga och godkända.
Men du kan väl återkomma när du fått svar från Transportstyrelsen?
Jag har inte bett någon forumdeltagare avgöra om orange skyltar är tillåtna vilket jag överhuvudtaget inte har ifrågasatt, tvärtom så har jag skrivit att gul/orange destinationsbelysning är bra.  Då Transportstyrelsen anger att ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt så är det säkerligen som du skriver både godkänt och lagligt.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2019, 17:15:42 PM
Det enda som sägs om skyltskåpen är mig veterligt att texten inte får skifta/växla. Typ som bl.a. FAC hade för en del år sedan där texten växlade mellan destinationstext och text i stil med  "God jul" eller "Flygbussarna" och liknande.

Är det sedan så att texten/belysningen i skyltskåpen skulle blända så är det troligen mera fel i inställningen. Numera ska det även anpassa sig till omgivningen. T.o.m. vissa mobiltelefoner och annat fungerar ju så numera, dvs. hög ljusintensitet i dagsljus och att intensiteten successivt avtar när det mörknar.
Tack för informationen du är säkert mer påläst än mej på detta. Jag gjorde min tolkning av Transportstyrelsens formulering: Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.

Lulebussen

Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2019, 17:15:42 PM
Det enda som sägs om skyltskåpen är mig veterligt att texten inte får skifta/växla.

LLT kör med växlande skyltning ...

Nico

Då har de väl inte uppmärksammats av Transportstyrelsen eller så. Sedan kan jag förtydliga med att det handlade om upprepade växlingar med ovidkommande information under färd. Orsaken det hänvisades till var att det påstods förvirra mötande bilister. Med tanke på mycket annan ljusreklam och annat längs med vägarna så känns det något krystat. I alla fall numera så det kan även hända att regeln tagits bort. Det var en del år sedan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman