Öppning för konkurrerande busstrafik även inom länen

Startat av Jo, 13 januari 2009, 21:52:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

http://sydsvenskan.se/skane/article405167/Skanska-pendlare-far-fler-busslinjer.html

Bra eller dåligt?

Risken som jag ser det är ju att det bara tunnar ut resandet med de länstrafikslinjer som idag har bra beläggning vilket gör att de måste minska turtätheten eller öka skattesubvensionerna.

Richard1250

Allt som gör att länstrafikens vetorätt försvinner och att länstrafiken förlorar en del av sin makt så är jag nöjd.

// Richard

Christer K

Citat från: Jo skrivet 13 januari 2009, 21:52:13 PM
http://sydsvenskan.se/skane/article405167/Skanska-pendlare-far-fler-busslinjer.html

Bra eller dåligt?

Risken som jag ser det är ju att det bara tunnar ut resandet med de länstrafikslinjer som idag har bra beläggning vilket gör att de måste minska turtätheten eller öka skattesubvensionerna.

Det är bara att se vad som hände i Örebro och Värmlands län, Länstrafikbolagen tog bort möjligheten för Swe exp att köra mellan Örebro - Karlstad med stopp efter vägen. Har nu startat egen trafik mellan länen och plöjt ner miljoner för att trafiken ska fungera. För att åka med Länstrafiken till Karlstad måste man byta buss i Karlskoga, Swe Exp körde med samma buss hela vägen.

Bra att det försvinner med Länstrafikens Vetorätt.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.


Peter L

Citat från: Jo skrivet 14 januari 2009, 07:51:35 AM
Dagens artikel i Sydsvenskan:

"Skånetrafiken: Mer konkurrens kan ge färre bussturer"
http://sydsvenskan.se/skane/article405447/Skanetrafiken-Mer-konkurrens-kan-ge-farre-bussturer-.html

Intressant replik från Skånetrafiken sist i artikeln:

"Skånetrafiken har tidigare välkomnat att SJ: s­ monopol luckras upp. Varför är ni emot att er egen monopolställning försvagas?
– Det är lätt att uppfatta det så, att vi talar i egen sak. Men det handlar inte om oss, utan om att Sverige måste öka resorna med kollektivtrafik. Om en avreglering urholkar den regionala trafiken och stör systemet är vi negativa. "

Ser inte riktigt skillnaden, men det kanske bara är jag...

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

#6
Tyvärr blir effekten densamma som hos posten.

Citymail plockar russinen ur kakak med utdelning 3 dagar i veckan och bara de lönsamma ställena där de bor mycket folk, posten som har uppdrag av staten att ha utdelning 5 dagar i veckan till alla i hela landet och får ta alla ställen där de inte är lönsamt att köra ut post.

samma sak kan hända med busstrafiken, Swebus express eller nått annat bolag gå in och börjar köra exempelvis mellan Stockholm och Norrtälje, troligen den roslagslinje som betalar sig mest och på så sätt även finansierar de mindre linjerna som aldrig skulle finnas om inte skattebetalarna var med och betalade

Johnny

Västtrafik tillåter att bussar med minst ena ändpunkten utanför Västra Götaland/Kungsbacka kör passagerare även inom området. På vissa linjer gäller Västtrafiks färdbevis på bussarna, på andra inte. Kommersiell trafik har inte automatisk rätt att ta del av skattemedel. Hittills har detta fungerat väl, det har inte påverkat "egen" trafik negativt.
8)

Jonas1968

Citat från: Christer K skrivet 14 januari 2009, 06:16:00 AM
Det är bara att se vad som hände i Örebro och Värmlands län, Länstrafikbolagen tog bort möjligheten för Swe exp att köra mellan Örebro - Karlstad med stopp efter vägen. Har nu startat egen trafik mellan länen och plöjt ner miljoner för att trafiken ska fungera. För att åka med Länstrafiken till Karlstad måste man byta buss i Karlskoga, Swe Exp körde med samma buss hela vägen.

Bra att det försvinner med Länstrafikens Vetorätt.
/ Christer K
Värmlandstrafik och Länstrafiken Örebros egna trafik har ju dock fördelen att den går en gång i timmen på styv tidtabell. En så tät trafik körde ju aldrig Swebus. Dessutom har ju Swebus det senaste åren börjat byta turlista minst 3-4 gånger per år vilket har gjort att Swebus tidtabeller inte kunde inkluderas i länstrafiksbolagens tidtabeller vilket skedde tidigare. Samtidigt så är ju nackdelen en länge restid vilken faktiskt ökat sedan den nya motorvägen Örebro-Lekhyttan öppnades eftersom länstrafiksbussen som måste köra den gamla vägen för att ta upp passagerare nu måste köra runt i en massa rondeller för att ansluta till den gamla E18. Dock är det ju fortfarande tillåtet att åka med Swebus express på sträckan både över länsgränen och inom Örebro län men däremot inte inom Värmlands län.

Wetjo

Citat från: Jonas1968 skrivet 14 januari 2009, 23:11:05 PM
Värmlandstrafik och Länstrafiken Örebros egna trafik har ju dock fördelen att den går en gång i timmen på styv tidtabell. En så tät trafik körde ju aldrig Swebus. Dessutom har ju Swebus det senaste åren börjat byta turlista minst 3-4 gånger per år vilket har gjort att Swebus tidtabeller inte kunde inkluderas i länstrafiksbolagens tidtabeller vilket skedde tidigare. Samtidigt så är ju nackdelen en länge restid vilken faktiskt ökat sedan den nya motorvägen Örebro-Lekhyttan öppnades eftersom länstrafiksbussen som måste köra den gamla vägen för att ta upp passagerare nu måste köra runt i en massa rondeller för att ansluta till den gamla E18. Dock är det ju fortfarande tillåtet att åka med Swebus express på sträckan både över länsgränen och inom Örebro län men däremot inte inom Värmlands län.

Du måste skriva Swebus Express. Swebus och Swe Ex är två olika företag, även om vi har samma ägare...

Snöexpressen stannar i Dalarna och tar upp resenärer till Sälen i år. Detta är ett försök som Dalatrafik gör. Påverkar det 57/157 negativt, kommer förmodligen försöket att avslutas i vår...