Umeå: Lokaltidningen om det framtida kontantstoppet

Startat av Ersa, 08 januari 2009, 22:01:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så kom informationen i tidningen, flera månader innan(!)
Som vanligt genererar bussskriverier många kommentarer. 122 hittills i denna artikel. Även här dyker frågan upp om beslutet är lagligt.

Stopp för kontanter på bussen. Från och med i sommar går det inte längre att köpa biljett med kontanter på lokalbussarna i Umeå. Orsaken är risken för rån.
http://vk.se/Article.jsp?article=242814


Här ser man tydligt enkelbiljettsupporternas inställning till busskort. Att planera lite i förväg är tyvärr svårt idag.

CitatNaturligtvis är detta ett svepskäl för att få kunder att köpa deras kort för att sedan tappa bort, glömma eller liknande och måsta köpa nya. Högre intäkt per kund och bättre lönsamhet för bussbolaget. Pinsamt illa faktiskt.

CitatDetta är ju vansinne! Det blir ju mer komplicerat att åka buss, inte minst att "spontanåka". Om du ska skicka ungarna med buss så måste du först ta bilen in till stan och skaffa/fylla på busskort innan de kan åka.

CitatOm det är flera kilometer till försäljningsstället, ska man ta bilen dit då? Om man har problem med att ta sig till försäljningstället på grund av dåliga knän eller andra rörelsehinder, hur gör man då? Tanka på Vasaplan säger väl nån, men om man glömde det då? Ta taxi och fylla på kortet? Fråga grannen om skjuts? Nä hallå detta kommer att sluta illa.

CitatÄr jag hemma och saknar busskort och betalkort, hur tar jag mig då fram?

Muk

Det hade ju varit bra om dom först hade höjt kontantpriset så att det lönade sig mer att resa med kort. Folk tänker med plånboken. Om trafikanterna kan betala dubbla taxan på nattbussen så kan dom nog betala dubbla taxan för att betala kontant. Känns dumt att ta bort kontanterna helt, eftersom det finns folk som kanske behöver åka en gång om året, men som det är nu i umeå är det nästan löjligt. Alla verkar betala kontant. Fast annars har väl de flesta bankkort och de ska väl fortsätta gälla?

Jonas1968

Citat från: Muk skrivet 08 januari 2009, 22:25:15 PM
Det hade ju varit bra om dom först hade höjt kontantpriset så att det lönade sig mer att resa med kort. Folk tänker med plånboken. Om trafikanterna kan betala dubbla taxan på nattbussen så kan dom nog betala dubbla taxan för att betala kontant. Känns dumt att ta bort kontanterna helt, eftersom det finns folk som kanske behöver åka en gång om året, men som det är nu i umeå är det nästan löjligt. Alla verkar betala kontant. Fast annars har väl de flesta bankkort och de ska väl fortsätta gälla?
Ja det stora felet man gjorde när man körde igång med enhetstaxan i Stockholm var nog att man gjorde så att det inte längre lönade sig att förköpa på samma sätt som tidigare. Man fick plöstligt 10 % rabatt på förköpsbiljetterna jämfört med betydligt större rabatt med dom tidigare rabattremsorna. Sedan sänkte man kontantpriset samtidigt som man lät månadskorten ligga kvar på samma pris som tidigare så att för många inte längre lönade sig att köpa månadskort längre. Då var det nog inte så konstigt att kontantkassorna ökade och det blev rån.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 08 januari 2009, 22:25:15 PM
Det hade ju varit bra om dom först hade höjt kontantpriset så att det lönade sig mer att resa med kort. Folk tänker med plånboken. Om trafikanterna kan betala dubbla taxan på nattbussen så kan dom nog betala dubbla taxan för att betala kontant. Känns dumt att ta bort kontanterna helt, eftersom det finns folk som kanske behöver åka en gång om året, men som det är nu i umeå är det nästan löjligt. Alla verkar betala kontant. Fast annars har väl de flesta bankkort och de ska väl fortsätta gälla?

I oktober sades det från Länstrafikens håll i lokaltidningen att en alla kontantbetalningar ombord skulle höjas med 25% jämfört med kortbetalningar. Detta skulle ske "om några veckor", vilket de flesta trodde skulle ske till nyår. Än ser vi dock ingen höjning.

Personligen tycker jag att man i samband med kontantstoppet kan ta bort ungdoms- och barntaxan på enkelbiljetterna (idag 10, 15 resp 20 kr). Lagom vore 30 kr för en enkelbiljett oavsett ålder, men att man behåller (eller sänker) de låga priserna på rabattkorten (idag 8, 11 resp 15 kr/resa). Behåller man dagens låga enkelbiljettspriser kommer man fortfarande ha 10-15 st enkelbiljettköpare på rad vid hållplatserna även efter sommaren, dock med VISA-kort istället för en 100-lapp. Det finns dock krafter som vägrar alla försök att höja enkelbiljettspriserna, så pga detta kommer man nog inte att bli av med all långsam försäljning och långa hållplatsstopp än på många år. :(

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 09 januari 2009, 05:51:56 AM
I oktober sades det från Länstrafikens håll i lokaltidningen att en alla kontantbetalningar ombord skulle höjas med 25% jämfört med kortbetalningar. Detta skulle ske "om några veckor", vilket de flesta trodde skulle ske till nyår. Än ser vi dock ingen höjning.

Personligen tycker jag att man i samband med kontantstoppet kan ta bort ungdoms- och barntaxan på enkelbiljetterna (idag 10, 15 resp 20 kr). Lagom vore 30 kr för en enkelbiljett oavsett ålder, men att man behåller (eller sänker) de låga priserna på rabattkorten (idag 8, 11 resp 15 kr/resa). Behåller man dagens låga enkelbiljettspriser kommer man fortfarande ha 10-15 st enkelbiljettköpare på rad vid hållplatserna även efter sommaren, dock med VISA-kort istället för en 100-lapp. Det finns dock krafter som vägrar alla försök att höja enkelbiljettspriserna, så pga detta kommer man nog inte att bli av med all långsam försäljning och långa hållplatsstopp än på många år. :(

Krävs kodverifiering vid betalning med kontokort? I så fall tar det väl längre tid att sälja en sådan biljett än att någon langar fram ett par tior till en enkelbiljett?

Ersa

#5
Citat från: Jo skrivet 09 januari 2009, 08:21:56 AM
Krävs kodverifiering vid betalning med kontokort? I så fall tar det väl längre tid att sälja en sådan biljett än att någon langar fram ett par tior till en enkelbiljett?

Nej, bankkortbetalningen går rätt smidigt utan koder. Dock krävs signaturunderskrift vid högre belopp. Rent allmänt tar enkelbiljettsförsäljning ungefär lika lång tid med kontant som med betalkort. Det enda som kan snabba på alla långsamma lastningar är att förberedda resenärer kliver på med välfyllda rabattkort som inte måste laddas på ombord ideligen. Idag är det fler som åker på enkelbiljett än som har någon form av busskort. Minoriteten som har rabattkort blir ofta förvånade när de är slut. Skulle man sköta sin kontantkortsmobiltelefon på samma sätt som många sköter sina rabattkort skulle man ladda på mobilen med 10 kr åt gången, varenda dag för att kunna ringa från den.

För mig som kört med BestPricesystemet i Jämtland samt SL-trafik (både innan och efter enhetstaxan) upplevs Umeås alla enkelbiljetter som att vara tillbaka i enhetstaxans SL-trafik igen. Nej föresten... hållplatsstoppen i Umeå är idag faktiskt längre än vad de var i Roslagen under enhetstaxans tid.

Muk

Umebor verkar väldigt ovana vid kort. Man ser många intressanta tekniker när det ska dras kort. Jag brukar föra mitt kort över dosan tills det plingar till, medan andra resenärer trycker fast sitt kort med bägge händer mot displayen på dosan. Fast det kanske finns olika sorters kort som kräver olika tekniker?

Ersa

Det finns bara en typ av busskort, samma typ som man även har i Jämtland & Västernorrland. Man håller kortet mot maskinen, 1-2 cm ifrån räcker. När resan registreras lyser en grön lampa på maskinen och man ser då samtidigt på en display hur många resor eller dagar man har kvar på rabatt/månadskortet. Om dagarna/resorna börjar ta slut lyser både en gul och en grön lampa. Texten finns kvar så länge man håller kvar kortet vid maskinen. Så fort man tar bort kortet försvinner texten. Detta är ett bekymmer än idag för resenärer som rycker bort kortet för snabbt, och sen blir irriterade för att de inte hann läsa klart.

När maskinerna kom i april 2007 var man även tvungen att bekräfta resan med att trycka på en knapp, vilket blev en rejäl flopp. Ingen förstod hur man skulle göra, mest pga obefintlig information från huvudmannen. Så man löste det genom att ta bort knappens funktion helt. Detta har man tyvärr inte informerat resenärerna om, så de trycker än idag gladeligen hårt på kortläsaren så den blir sned.

Någon information till resenärerna om hur de ska hantera biljettmaskinerna hittar inte jag på hemsidan. Men någon annan kanske är bättre på att söka på www.tabussen.nu än jag?

yngrot

Ja du de enkla lösningar är ju bäst men det underliga är att de som "gömmer" sig på länshuvudmannens kontor sällan eller aldrig vare sig åker eller kört buss så de kan inte förstå våra enkla förslag...  för skulle man som du skrev höja kontant för att få folk köpa billigare resor och därmed komma fram snabbt och smidigt ja vad hemskt om våra ideer skulle vara så bra... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina