Priser på länskort och stadsbussar

Startat av Stefan P, 07 januari 2009, 18:12:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch

Problemet idag är att det finns en hel uppsjö med lokala taxor, värdekort etc. Om du åker mellan Göteborg-Trollhättan så kostar det olika beroende på vilken taxelista man tittar på, bussföraren har en hel uppsjö med maskiner. T.ex har man familjebiljett i den ena prislistan men inte i den andra...

Åker man med bussen från Borås till Trollhättan så finns det än fler priser, och där var det väl också olika prislistor beroende på vilken bussoperatör som körde. Nån bussoperatör körde nämligen varannan tur eller nåt sånt, och de hade ännu ett taxasystem där man kunde få ett annat pris. ;)

Jonas1968

Citat från: ch skrivet 14 januari 2009, 06:42:16 AM
Problemet idag är att det finns en hel uppsjö med lokala taxor, värdekort etc. Om du åker mellan Göteborg-Trollhättan så kostar det olika beroende på vilken taxelista man tittar på, bussföraren har en hel uppsjö med maskiner. T.ex har man familjebiljett i den ena prislistan men inte i den andra...

Åker man med bussen från Borås till Trollhättan så finns det än fler priser, och där var det väl också olika prislistor beroende på vilken bussoperatör som körde. Nån bussoperatör körde nämligen varannan tur eller nåt sånt, och de hade ännu ett taxasystem där man kunde få ett annat pris. ;)

Även Kinnekulletåget kör ju med någon slags egen taxa. Varför tillåter Västtrafik detta? Kör man för Västtrafik så borde det ingå i avtalet att Västtrafiks taxor gäller. Varför krångla till det genom att låta varenda operatör hitta på sin egen taxa?

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 14 januari 2009, 06:42:16 AM
Problemet idag är att det finns en hel uppsjö med lokala taxor, värdekort etc. Om du åker mellan Göteborg-Trollhättan så kostar det olika beroende på vilken taxelista man tittar på, bussföraren har en hel uppsjö med maskiner. T.ex har man familjebiljett i den ena prislistan men inte i den andra...

En hel uppsjö vet jag inte om man kan kalla det. Det finns två system, ett som tidigare användes av GLAB och ett som tidigare användes av Älvsborgstrafiken. I bussarna finns två maskiner: Scanpoint och "Hajen". Det finns tre avläsare: Förutom de nämnda även Prodata ("Magnus").

Citat från: ch skrivet 14 januari 2009, 06:42:16 AM

Åker man med bussen från Borås till Trollhättan så finns det än fler priser, och där var det väl också olika prislistor beroende på vilken bussoperatör som körde. Nån bussoperatör körde nämligen varannan tur eller nåt sånt, och de hade ännu ett taxasystem där man kunde få ett annat pris. ;)


I dag är det samma sak som Göteborg-Trollhättan. Ur vilket historiskt perspektiv du skriver om hur det var tidigare vet jag inte, men SJ började väl köra den här linjen någon gång redan på 1950-talet. Den gick då via Vårgårda och Sollebrunn. Sedan länsbolagen kom till 1983 har förhållandena varit likartade dem som gäller nu.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

Citat från: Jonas1968 skrivet 14 januari 2009, 09:37:15 AM
Även Kinnekulletåget kör ju med någon slags egen taxa. Varför tillåter Västtrafik detta? Kör man för Västtrafik så borde det ingå i avtalet att Västtrafiks taxor gäller. Varför krångla till det genom att låta varenda operatör hitta på sin egen taxa?

Här är också en tokig sak. Västtrafik har i sina tidtabeller med tåg, men vissa tåg är typ länståg, Intercity etc som råkar passera på aktuell sträcka. För dessa kan inte Västtrafik svara på prisfrågor utan man hänvisas till SJ. SJ kan inte alltid uppge pris. Man kan åka med t.ex månadskort men bara om det är viss typ osv. Här blir det då en komisk effekt:

Om jag åker SJ-tåg (som finns med i Västtrafik-tidtabell) mellan t.ex Göteborg och Trollhättan så får jag ta med mig 2 barn och 2 hundar utan extra kostnad. Om jag däremot tar buss 600/610 så får jag betala för mig själv, 2 barn och 1 hund (2 hundar åker för priset av en (men det står inte i alla prislistor)). De står med i samma tidtabell utgiven av Västtrafik. Om jag däremot hoppar på ett Västtrafiktåg (som körs av SJ) så gäller Västtrafik-taxa. Snurrigt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 15 januari 2009, 22:51:53 PM
Här är också en tokig sak. Västtrafik har i sina tidtabeller med tåg, men vissa tåg är typ länståg, Intercity etc som råkar passera på aktuell sträcka. För dessa kan inte Västtrafik svara på prisfrågor utan man hänvisas till SJ. SJ kan inte alltid uppge pris. Man kan åka med t.ex månadskort men bara om det är viss typ osv. Här blir det då en komisk effekt:

Om jag åker SJ-tåg (som finns med i Västtrafik-tidtabell) mellan t.ex Göteborg och Trollhättan så får jag ta med mig 2 barn och 2 hundar utan extra kostnad. Om jag däremot tar buss 600/610 så får jag betala för mig själv, 2 barn och 1 hund (2 hundar åker för priset av en (men det står inte i alla prislistor)). De står med i samma tidtabell utgiven av Västtrafik. Om jag däremot hoppar på ett Västtrafiktåg (som körs av SJ) så gäller Västtrafik-taxa. Snurrigt?

Inte snurrigare än att Västtrafik köper platser för resande med periodkort på aktuella tåg. Precis som man gör på Swebus Express. I grunden är det alltså SJ:s tåg, SJ:s bestämmelser och SJ:s taxor.
Vilket vore alternativet? Att Västtrafiks periodkort inte skulle gälla på dessa tåg? Vore det bättre?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#20
Citat från: virtual1 skrivet 07 januari 2009, 21:15:56 PM
Stockholms län 690:- (och ändå klagas det hela tiden om att det är för högt...)

Stackars Stockholmare! :( De kan ju alltid flytta norrut. Där pendeltåg, tunnelbana och nattbussar saknas helt, finns dessa priser på månadskort:

Västernorrland: Månadskortet borttaget. Endast "Reskortet" finns. Detta laddar du upp med jämna hundratal och sedan kan du åka med alla linjer överallt i Västernorrlands och Jämtlands län. Säg bara "Udda resa" innan, så fixar föraren det lätt.
http://dintur.se/index.asp?l=485&p=494

Jämtland: Månadskort 930 kr för vuxen. Dessutom finns "Best Pricekortet" som är samma kort som "Resekortet" ovan.
http://www.ltr.se/priser/

Västerbotten: Här är alla busskort låsta mellan två punkter och priset varierar beroende på avstånd. Månadskortet heter "Periodkort". Har du 62 km enkel resa mellan jobbet och bostaden blir det 1352 kr/mån med ett periodkort. Åker du på en helt annan sträcka än din vanliga gäller inte detta periodkort, utan det blir att ta till enkelbiljetter. Alternativt köper du en massa rabattkort som gäller mellan de olika orter som du har tänkt att åka till. "Udda resa" som i Jämtland/Västernorrland existerar inte.
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8368
Om du endast ska röra dig i Umeå stad klarar du dig undan med 440 kr för ett 30-dagarskort:
http://tabussen.nu/default.asp?ML=8360
Medan man i Skellefteå tätort betalar 470 kr för sitt 30-dagarskort:
http://skelleftebuss.se/system/visa.asp?FID=358&HID=307&HSID=3719&ActMenu=4636

Gävleborg: 30-dagars kort vuxen = 1110 kr.
http://www.x-trafik.se/biljettshop/productinfo.asp?ProductID=16

Jeanette

I SL-trafiken betalar man också  nästan hälften 47% av priset 53% är skattefinansierat ;)

robbes

Örebros priser

http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder____4323.aspx


de ha ren bra nivå på lägsta laddning av rabbatkorten med 50 kronor

Ersa

Citat från: robbes skrivet 18 januari 2009, 15:08:33 PM
Örebros priser
http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder____4323.aspx
de ha ren bra nivå på lägsta laddning av rabbatkorten med 50 kronor

Rabattkorten ger dessutom hela 50% rabatt på enkelbiljett-kontantpriset. Äntligen en huvudman som förstått att kontantpriset måste vara minst dubbelt så dyrt för att alla pendlare ska överge enkelbiljetterna. Bra Örebro! :D

robbes

#24
Citat från: Verspieder skrivet 18 januari 2009, 18:48:11 PM
Rabattkorten ger dessutom hela 50% rabatt på enkelbiljett-kontantpriset. Äntligen en huvudman som förstått att kontantpriset måste vara minst dubbelt så dyrt för att alla pendlare ska överge enkelbiljetterna. Bra Örebro! :D

50 % är stadsbussarna i Örebo 20% på lansdorts linjer

Men med 50 spänn som minsta kan ju folk aldrig säga det är dyrt med ett rabatt kort ju

rabatt kortet är också 6 kr billigare än sms biljetter med

Dock förlorar ungdommar då de ej har rabatt alls


en annan bra formulering med i prislsitan om växling etc

Föraren är inte skyldig att växla större belopp än 100 kr, men gör det självfallet om växel finns.

här finns samtliga priser med då det gäller kontant kontra rabatt kort

http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder____2858.aspx


sedan finns en annan bra formulering anser jag

Barnvagn med barn får tas med gratis i mån av plats. Av säkerhetsskäl måste barnvagnar placeras så att mittgången inte blockeras. Det är alltid föraren som avgör hur många barnvagnar som kan tas med utan att äventyra säkerheten.

http://www.lanstrafiken.se/template/ResePlanerareUnder.aspx?id=2861