Inte mycket aktivitet på forumet i alla fall. Nedan är det Linjebuss 1095 som inväntar avgång i juli 1997:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_1095_NDW965_Tomelilla_9707_BG_zpskqf9qsgu.jpg~original)
Ovanligt med bilder från Tomelilla och på en Alpus. Trevligt.
Fint uteväder nu så folk sitter väl hellre med en kall öl än på kammaren med Bussnack.
Snygg Alpus dock, gör sig bra i blått.
Är väl snarare lila, Malmöhus blev väl hårt kritiserade för sitt val av färgsättning på bussarna då.
Bussen är alltså SJ levererade 2831, denna stod ju länge hos Neoplan i Västberga, och enligt uppgift därifrån blev den exporterad till Finland, vid koll med bilregistret verkar det som att den blev exporterad för att skrotas, hur nu det hänger ihop, men det ligger ju pengar i allt så....
Dock ytterligare en härlig bild Greger, fortsätt så.
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juni 2016, 09:29:13 AM
Bussen är alltså SJ levererade 2831, denna stod ju länge hos Neoplan i Västberga, och enligt uppgift därifrån blev den exporterad till Finland, vid koll med bilregistret verkar det som att den blev exporterad för att skrotas, hur nu det hänger ihop, men det ligger ju pengar i allt så....
Att skrota i utlandet var ju väldigt vanligt förr, och förekommer än idag. Eller snarare demontera, då mängder av delar som motorer och växellådor kunde användas vidare i utlandets äldre svenskbyggda fordon. Idag då man på många håll i Östeuropa kör med lika nya eller nyare fordon jämfört med SL-entreprenörerna, är det väl mestadels råvaran i form av metallerna man vill åt.
En del av prylarna hittar faktiskt tillbaka till Sverige än idag via olika mellanhänder. Det är inte ovanligt att entreprenörerna i SL-trafiken köper renoverade bussdelar från Estland och Lettland, så jag förmodar att det förekommer även utanför Stockholmsområdet.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk