Huvudmeny

Riksväg 5 Knutshult

Startat av slow train coming, 13 november 2012, 20:55:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming

Någon som minns Kungastenarna vid Knutshult utanför Jönköping?

En nytagen bild finns här:

arunningman.blogspot.com


Skulle vara kul att se en 50 eller 60tals bild härifrån.



Olof Lagerkvist

Citat från: slow train coming skrivet 13 november 2012, 20:55:41 PM
Någon som minns Kungastenarna vid Knutshult utanför Jönköping?

En nytagen bild finns här:

arunningman.blogspot.com

Skulle vara kul att se en 50 eller 60tals bild härifrån.

Mycket intressant! Jag tog mig fram längs det mesta av gamla järnvägen och riksvägen med moped, cykel och/eller till fots i olika omgångar, med början runt 1994-1995 och sista bitarna av järnvägen mot Jönköpingshållet runt 1999. Så det börjar bli ett tag sedan. Kul att se bilder från bygget av cykelvägen som pågår nu. Jag har kört förbi med bil några gånger nyligen, men det är svårt att se särskilt mycket från vägen, tyvärr.

Jag har försökt leta efter bilder på gamla vägsträckan, eller helst från bygget av den nya, i många år. Men det verkar inte finnas särskilt mycket, tyvärr.

Har någon förresten exakt årtal på nya vägen på platsen? Med tanke på kurvradier, krönradier, siktsträckor m m gissar jag tidigt 50-tal. Det har gissats på 60-tal i en del diskussionsforum, men jag får inte riktigt ihop det med "snittet" på vägen.

Med säkerhet kan man dock säga att vägen från början byggdes med någonstans mellan 7-9,5 meters bredd och har har breddats i två omgångar sedan den byggdes. Först till 11,5 meter på 60-talet (har sett bilder från den breddningen) och senast var väl när den fick mittvajer och breddades till 13 meter. Det var väl runt 2003-2004 eller något sådant. Den gamla riksvägen har jag uppskattat till max 5,5 meters bredd.

Sedan är jag lite osäker på om verkligen hela sträckan Jönköping-Torhult verkligen var asfalterad innan den nya vägsträckan togs i bruk. Men det kan hända att jag misstagit mig och att alla asfaltsrester frästs upp ganska noggrannt. Väster om Torhult finns det däremot rester av gammal asfalt med gula mittlinjer på flera ställen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-