Huvudmeny

Rondeller

Startat av Jan I Nilsson, 19 december 2011, 20:02:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 juli 2012, 10:40:49 AM
...apropå rondeller, eller som min gamla instruktör alltid sa..."det heter inte rondell, det heter cirkulationsplats", nåväl; kan man få reda på vad som gäller angående blinkersanvändande i cirkulationsplatser lagmässigt sett. Nuförtiden så blinkas det åt alla håll och kanter eller inte alls. Jag har för mig att för nägra år sedan ändrades reglerna så att man bara ska blinka UT UR cirkulationsplatsen. INTE när man kör in i den. Förr var det "Högerregeln" som folk hade mest problem med men nu verkar detta vara det största problemet. Nå; vad är det som gäller; Någon??? ??? :-\
****
För cirka ett par år sedan, infördes regeln att man blikar när man kör ut ur cirkulationsplatsen (högersväng). Nico hänvisar till en länk, där det framgår, enligt mitt utdrag ur texten:

Regler för körning i cirkulationsplats

Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.

1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen

2. Köra motsols runt rondellen

3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte.


Det framgår, med all önskvärd tydlighet, att mah endast blinkar vid körfältsbyte och vid högersväng (=ut ur cirkulationsplatsen). Således behöver man inte blinka åt vänster, om man inte byter körfält inne i cirkulationsplatsen.
Massor av bilister (även yrkestrafik och utryckningsfordon) blinkar vänster, t.o.m. i cirkulationsplatser med endast ett körfält. Massor av bilister underlåter att blinka höger när de kör ut ur cirkulationsplatsen. Åtskilliga underlåter det, trots att de kör ut från "innerfil", och riskeraren kollision med bilen i "yttrefilen", som inte ska köra ut.

Kör man in i en "enfilig" cirkulationsplats, med avsikt att göra en vänstersväng, så måste man blinka en gång till höger, men ingen gång till vänster.
Samma sak gäller om  man ska rakt igenom en cirkulationsplats.

Till saken hör dock att många cirkulationsplatser är alldeles för små, för att man ska kunna tillämpa regelboken på ett vettigt sätt, men så är ingalunda fallet överallt. Här måste till en skärpning.

HJP

Dson

Vad gäller att blinka vänster IN i rondellen, så är det som reglerna beskriver inget måste.

Jag är dock en av alla de yrkesförare som gör det, när jag ska svänga vänster i en rondell.
Det gör jag för att de som kommer in i rondellen från mitt höger eller mitt emot, inte ska behöva tveka på vart jag ska utan verkligen vet att jag ska vänster.
Argumentet mot detta är då, enligt många, att "man ska alltid anta att en bil ska vänster i rondell om den inte blinkar höger" och ja, det kan jag hålla med om.
Men problemet är att i en del rondeller kör nästan alla rakt fram (ofta sådana till industriområden eller till mindre bostadsområden), men väldigt få blinkar ut från rondellen. Det gör att man nästan varje gång bromsar in och även stannar för bilar - totalt i onödan. Det gör att man i de rondellerna kör lite "aggressivare" än annars.
I sådana fall är det kanon om den som ska vänster också blinkar vänster, på så sätt ser jag att hen ska dit och kan ta ner farten lite ytterligare.

Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.

HJP

Citat från: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Vad gäller att blinka vänster IN i rondellen, så är det som reglerna beskriver inget måste.

Jag är dock en av alla de yrkesförare som gör det, när jag ska svänga vänster i en rondell.
Det gör jag för att de som kommer in i rondellen från mitt höger eller mitt emot, inte ska behöva tveka på vart jag ska utan verkligen vet att jag ska vänster.
Argumentet mot detta är då, enligt många, att "man ska alltid anta att en bil ska vänster i rondell om den inte blinkar höger" och ja, det kan jag hålla med om.
Men problemet är att i en del rondeller kör nästan alla rakt fram (ofta sådana till industriområden eller till mindre bostadsområden), men väldigt få blinkar ut från rondellen. Det gör att man nästan varje gång bromsar in och även stannar för bilar - totalt i onödan. Det gör att man i de rondellerna kör lite "aggressivare" än annars.
I sådana fall är det kanon om den som ska vänster också blinkar vänster, på så sätt ser jag att hen ska dit och kan ta ner farten lite ytterligare.

Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.
****
Nej, vänsterblinkers ska endast användas vid filbyte, annars är det högerblinkers som gäller.
Problemet är dock inte att blinka en gång "i onödan", utan alla de som underlåter att blinka. En grundregel är att vara tydlig med vad man tänker göra i trafiken.
Som jag tidigare skrev, så handlar det i hög grad om att vägarna är utformade på ett vettigt sätt. Åtskilliga cirkulationsplatser är mycket dåligt utformade. Möjligen ett resultat av den "rondellhysteri" som rådde för några år sedan.



Denna cirkulationsplats, på Häradsvägen i Huddinge, är ett exempel på en dålig sådan. Här är det inga problem att köra rakt fram, utan att vrida det minsta på ratten. Hur många blir då motiverade att blinka höger? Kommer man från andra hållet, måste man dock svänga, men den oansenliga rondellen syns knappt en mörk novemberkväll. I början var jag nära att köra rakt över den, och åtminstone en gång har det hänt. Dock inte mig.



Om ovanstående rondell är oansenlig, så är denna dess motsats. Den står mellan Telefonplan och E4, i Stockholm, och är stor och bra, men vad är det i mitten? En kamälg?
Ärligt talat, har jag aldrig förstått dessa utsmyckningar, som drar till sig uppmärksamheten. En bilist ska ju ha koll på trafiken. En cirkulationsplats ska vara tydlig, och utformad så att det går att köra enligt regelboken i den.



När jag ändå är i farten, undrar jag varför man skyltar på detta sätt vid varje cirkulationsplats? Överst "väjningsplikt" och därunder "cirkulationsplats".
Varför sitter väjningsplikttavlan där? Cirkulationsplatstavlan innebär ju väjningsplikt, enligt de tre tidigare visade reglerna för cirkulationsplats.

Dson, det finns faktiskt en cirkulationsplats, där också jag blinkar vänster. Den ligger i Grisslinge på Värmdö. P.g.a. att man inte får svänga vänster, där jag ska till vänster, så måste jag köra fram och vända i "rondellen". Påfallande många mötande, blir överaskade av denna manöver, eftersom det inte finns någon anslutning åt det hållet. Det var det där med teori och praktik  ;)

HJP

riiga

Citat från: HJP skrivet 09 juli 2012, 14:06:49 PM
Nej, vänsterblinkers ska endast användas vid filbyte, annars är det högerblinkers som gäller.
Det må vara så, men att blinka vänster underlättar något enormt då man i god tid får reda på om en bil ska fortsätta till den tredje utfarten (eller rentav göra en u-sväng). Resultatet av detta blir trafiken kan flyta på mycket smidigare.

Jan I Nilsson

Citat från: riiga skrivet 09 juli 2012, 18:31:38 PM
Det må vara så, men att blinka vänster underlättar något enormt då man i god tid får reda på om en bil ska fortsätta till den tredje utfarten (eller rentav göra en u-sväng). Resultatet av detta blir trafiken kan flyta på mycket smidigare.
Kan bara hålla med.

Här är en cirkulationsplats där högerregeln gäller här finns igen väljningsplikt från något håll. Denna finns i Malmö  S. Prkgatan/Kristianstadsgatan. :D

JB

Citat från: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.

Ja, helt juridiskt rätt. Det är inte på något sätt förbjudet att blinka vänster in i en rondell. Håller också med om att övertydlighet inte är fel.

JDS

Citat från: HJP skrivet 09 juli 2012, 14:06:49 PM
När jag ändå är i farten, undrar jag varför man skyltar på detta sätt vid varje cirkulationsplats? Överst "väjningsplikt" och därunder "cirkulationsplats".
Varför sitter väjningsplikttavlan där? Cirkulationsplatstavlan innebär ju väjningsplikt, enligt de tre tidigare visade reglerna för cirkulationsplats.

Som du säkert misstänker är det för att man ska komma ihåg väjningsplikten. Även om det numera finns en regel som gör att påbudsmärket cirkulationsplats implicit innebär väjningsplikt, så är det alltför lätt att glömma bort den i praktiken. Därför säger föreskrifterna att vägmärkena skall kombineras på detta sätt. Kanske kan man i framtiden spara in ett märke genom att t ex göra cirkulationsmärket till ett väjningspliktsmärke, men då får man nog byta form på det.

KG

Citat från: JB skrivet 09 juli 2012, 21:08:08 PM
Ja, helt juridiskt rätt. Det är inte på något sätt förbjudet att blinka vänster in i en rondell. Håller också med om att övertydlighet inte är fel.

Men när man ligger i höger fil och ska vänster i rondellen då? Då kan det misstolkas som att man vill byta fil i rondellen?

HJP

Citat från: riiga skrivet 09 juli 2012, 18:31:38 PM
Det må vara så, men att blinka vänster underlättar något enormt då man i god tid får reda på om en bil ska fortsätta till den tredje utfarten (eller rentav göra en u-sväng). Resultatet av detta blir trafiken kan flyta på mycket smidigare.
****
Det finns säkert fall där extra tydlighet är bra, men om alla kör efter regelboken, så vet så gott som alltid, man vad de andra bilisterna tänker ta sig för.

Citat från: KG skrivet 21 juli 2012, 11:51:54 AM
Men när man ligger i höger fil och ska vänster i rondellen då? Då kan det misstolkas som att man vill byta fil i rondellen?
****
Precis så är det. Kul att någon har fattat vad det handlar om  :)

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 09 juli 2012, 19:05:46 PM
Kan bara hålla med.
Här är en cirkulationsplats där högerregeln gäller här finns igen väljningsplikt från något håll. Denna finns i Malmö  S. Prkgatan/Kristianstadsgatan. :D
****
Detta är - per definition - ingen cirkulationsplats.

HJP


Anders Noren

Citat från: Dson skrivet 08 juli 2012, 23:53:13 PM
Vad gäller att blinka vänster IN i rondellen, så är det som reglerna beskriver inget måste.

Jag är dock en av alla de yrkesförare som gör det, när jag ska svänga vänster i en rondell.
Det gör jag för att de som kommer in i rondellen från mitt höger eller mitt emot, inte ska behöva tveka på vart jag ska utan verkligen vet att jag ska vänster.
Argumentet mot detta är då, enligt många, att "man ska alltid anta att en bil ska vänster i rondell om den inte blinkar höger" och ja, det kan jag hålla med om.
Men problemet är att i en del rondeller kör nästan alla rakt fram (ofta sådana till industriområden eller till mindre bostadsområden), men väldigt få blinkar ut från rondellen. Det gör att man nästan varje gång bromsar in och även stannar för bilar - totalt i onödan. Det gör att man i de rondellerna kör lite "aggressivare" än annars.
I sådana fall är det kanon om den som ska vänster också blinkar vänster, på så sätt ser jag att hen ska dit och kan ta ner farten lite ytterligare.

Juridiskt rätt? Ptja, får är fromma djur.

Gud så skönt att det finns fler som har förstått att det underlättar för övriga fordonsförare om man blinkar vänster när man ska vänster.

JDS

Ja, inte kan man förutsätta att andra trafikanter ska köra enligt regelboken. Om det sker en kollision har man ganska liten nytta av att vara moraliskt överlägsen och ha teoretiskt rätt, bättre då att vara tydlig med hur man tänker köra (och beredd på att motparten ändå gör fel).

Särskilt om rondellen är liten, så kan det vara bra att tänka så här: "Om den mötande bilen fortsätter rakt fram utan att stanna, vad händer då?" innan man korsar dess väg utan att ge tecken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 30 juli 2012, 14:56:05 PM
Gud så skönt att det finns fler som har förstått att det underlättar för övriga fordonsförare om man blinkar vänster när man ska vänster.

Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

I en cirkulationsplats bör man inte ha högre fart än att man kan stanna om någon inte respekterar väjningsplikten. Genom att köra så har jag undvikit många krockar och jag har också fått andra bilister att förstå att de inte vinner något på att köra i full fart fram för att sedan tvärbromsa så att de stannar precis innan rondellen. Då tvingas jag bara kör ännu långsammare och de får alltså vänta längre innan de kommer in. Detta inte för att j***as utan för trafiksäkerheten. Jag vill inte vara med om en krock även om jag inte är vållande. Det blir ju ändå alltid en massa besvär och har man en gång blivit hotad för att man blivit påkörd bakifrån så är det ett extra skäl att vara försiktig.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

riiga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

Ja, men om man dessutom blinkar vänster när man avser att färdas till den tredje utfarten så snabbar man upp trafiken, eftersom personen som väntar vid den andra utfarten då kan köra in i rondellen om personen inte blinkar. I så fall blir det som följer:

  • Höger blinkers vid inkörsel - ut första.
  • Ingen blinkers - ut andra.
  • Vänster blinkers - ut tredje.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

Men nu är det så att det inte utgör något regelbrott att blinka vänster, nullum crimen sine lege. Det finns inget förbud, alltså är det tillåtet, så länge man gör rätt i övrigt (dvs man behöver som vanligt blinka höger vid svängen ut).

Likadant är det för övrigt med att blinka höger i de fall man tänker stanna vid vägkanten utan att göra någon väsentlig sidoförflyttning, t ex vid en busshållplats på en smal gata. Det är inte något uttryckligt krav, men inte heller förbjudet. Ändå finns det de som kan hålla på i timmar med att försöka övertyga sina nära och kära om att det ena eller andra är "rätt"  ;D

Ersa

Citat från: JDS skrivet 30 juli 2012, 22:44:46 PM
Likadant är det för övrigt med att blinka höger i de fall man tänker stanna vid vägkanten utan att göra någon väsentlig sidoförflyttning, t ex vid en busshållplats på en smal gata. Det är inte något uttryckligt krav, men inte heller förbjudet. Ändå finns det de som kan hålla på i timmar med att försöka övertyga sina nära och kära om att det ena eller andra är "rätt"  ;D

Här finns det stora kulturskillnader inom riket. Flertalet SL-utbildade förare är stensäkra på att man alltid (nästan) måste ha högerblinkersen påslagen även hela tiden bussen står stilla på en hållplats. Utanför Stockholms län är det enligt mina erfarenheter vanligare att linjeförare bara blinkar höger 2-3 ggr just när de svänger in på hållplats. Och då bara för att vara lite extra tydliga gentemot sina medtrafikanter - då de oftast är medvetna om att det inte finns något lagkrav.

Vad gäller rondeller får folk göra nästan hur de vill för mig. Förutom den enligt mig värsta synden: Att i tvåfiliga rondeller alltid ligga i högerfilen trots att man ska "åt vänster" (tredje utfarten). Detta gör vissa även om högerfilen tydligt är skyltad med både trafikskyltar och pilar som visar att "västersväng" i högerfilen inte är tillåtet. Detta då resenärer rakt fram (andra utfarten) tillåts köra i vänster fil genom många rondeller.