Ny motorväg E6 Vellinge - Trelleborg öppnad

Startat av smarf, 23 november 2011, 14:33:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


David M

För att föra över till busstrafiken, blir bussarna mellan Malmö och Trelleborg (146) någon minut snabbare än tidigare? För å ena sidan har man  minskat antalet busshållplatser som fanns innan p.g.a. motorvägen, å andra sidan kan ju inte bussarna köra så hemskt mycket snabbare än tidigare då det var 90 km/h och de hållplatserna som slopats var inte precis de mest välfrekventerade längs sträckan.

SimonB

Det var ett tag sen jag körde där nere, så det här hade jag helt missat. Glada nyheter hur som helst!  :D

BMJ

Hur långt är det från motorvägens slut till Trelleborgs färjeterminal? Hur ser den sträckan ut?

David M

Citat från: BMJ skrivet 27 november 2011, 16:53:21 PM
Hur långt är det från motorvägens slut till Trelleborgs färjeterminal? Hur ser den sträckan ut?

Det är en 5 kilometer lång sträcka från Maglarpsrondellen, varierande med 1+1 och vajerräcken från rondellen till ca 300 meter öster om korsningen vid Kurland, därefter en bit 2+1väg med två filer mot väster fram till första gatukorsningen inne i Trelleborg och så är det klassisk 13-metersväg in till sta'n därifrån. I Trelleborg är hamnen en del av stadskärnan så det finns ingen anledning att i avstånd skilja åt hamnen och stadskärnan.


Anledningen till att E6:an in till Trelleborg förblir en något temporär lösning är för att man avvaktar hamnens utbyggnad. Det finns förslag på att bygga en ringled runt Trelleborg med början västerifrån i Maglarp (nåja, det blir en väldigt lång båge norr om staden eftersom hela stan är byggd i en sträckning längs med havet ) för att ansluta hamnen med en ny väg som ska komma norrifrån ringvägen. Denna tilltänkta väg i kombination med en utbyggd hamn åt öster/sydost i Östersjön önskar man sig från kommunens sida eftersom man vill kunna bebygga allting väster om järnvägsstationen med bostadsområden. Som kuriosa kan nämnas att det är drygt 45 år sedan man vallade in en bit av havet åt väster söder om dåvarande strandlinjen med avsikt att skapa nya industriområden i anslutning till hamnen. Av detta storstilade projekt blev det mest den nuvarande E6:an igenom staden som byggdes samt ett industriområdet vid Strandridaregatan som blev verklighet. Fram till 1978 gick trafiken mot Malmö längs med villorna vid Stavstensvägen, ännu längre tillbaka i tiden (före AK-arbetenas 1930-tal) gick vägen mot Malmö över Tommarpsvägen och igenom Skegrie.

Alexei

CitatAnledningen till att E6:an in till Trelleborg förblir en något temporär lösning är för att man avvaktar hamnens utbyggnad. Det finns förslag på att bygga en ringled runt Trelleborg med början västerifrån i Maglarp (nåja, det blir en väldigt lång båge norr om staden eftersom hela stan är byggd i en sträckning längs med havet ) för att ansluta hamnen med en ny väg som ska komma norrifrån ringvägen. Denna tilltänkta väg i kombination med en utbyggd hamn åt öster/sydost i Östersjön

Det verkar som om komunen och hamnens planer på en flytt av hamnen österut är långt gångna. Under dom omständigheterna tycker jag att det är underligt att man har förlängt motorvägen ända ner till Maglarp.
Jag har sett flera planer där trafiken till hamnen skall ledas via en ringled, norr om Trelleborg, som viker av strax norr om Skegrie (och strax söder om komungränsen). (Länk nedan, sid 18)
I så fall skulle 4 av dom 9km man nu byggt söder, Skegrie - Maglarp snart bli överflödiga.

Om man lät ringen utgå från Maglarp skulle det innebära att man skulle plötsligt vika av mot Nordost, för att runda Trelleborg, villket är konstigt, dessutom är det 3km längre änn en genare stäckning utgående från Skegrie, dvs ännu konstigare.  ???

Jag utgår ifrån att trafiken från E6 till själva Trelleborg skulle köra in via Lv108, om ringen utgick från Skegrie och trafiken på "gamla E6" skulle då bli marginell.

http://www.trelleborgshamn.se/filearchive/2/2781/Forstudie_Infart_Trelleborgshamn20100629.pdf