Bussersättning för T-banan

Startat av Zella, 10 februari 2008, 20:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 13:08:43 PM
Man behöver inte köpa eny biljett för att åka. Har man stämplat en biljett nyligen, så är det då stopp i tunnelbanan så kan man gå till spärrvaken och be dom ta tillbaka stämpeln eftersom tåget står still. Det är så man fått lära sig på utbildningen. Ej planerat är oftast kortare stopp på bara några timmar.

Tycker också att detta låter väldigt underligt och det är inget som jag kan påstå mig känna igen så jag tror att du fått något om bakfoten. Tumregeln är i alla fall att man inte får korrigera någon annans stämpelavtryck. Det enda är väl att spärrexpeditören kan ta tillbaka sina egna biljetter och lämna in dessa såsom felstämplade. Tror dock knappast att det skulle göras åt ett flertal resenärer på en gång. Bläddrade även som hastigast i den taxehandbok som gäller fram till den 1/3-08, men där står inte heller något om återköp på det viset.

Överlag gäller även att man betalar för sig och det finns inga fria resor i SL-trafiken. Om T-banan står stilla så kommer (förhoppningsvis) ersättningsbussar, men det är aldrig sagt att det ska vara gratis att åka med dem. Däremot blir det ofta så i praktiken då det inte går att organisera biljettvisering på ett adekvat vis vid dylika tillfällen. Sommarens ersättning är dock planerad och ska ha erforderlig logistik varför detta inte bör vara något problem. Hörde nu senast att man fått tag på nästan alla förare man behövde. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vad menas med "oplanerad" ersättningstrafik? Är det när ett oväntat stopp i tågtrafiken skett?
På de "utryckningsframkörningar" med gammal ledbuss till Kårsta, och därefter körning av "linje 27" Kårsta-Vallentuna-Roslags Näsby när ett blått smalspårståg saknats, gällde då korrekt zontaxa och ingenting annat.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 11 februari 2008, 17:08:02 PM
Vad menas med "oplanerad" ersättningstrafik? Är det när ett oväntat stopp i tågtrafiken skett?
På de "utryckningsframkörningar" med gammal ledbuss till Kårsta, och därefter körning av "linje 27" Kårsta-Vallentuna-Roslags Näsby när ett blått smalspårståg saknats, gällde då korrekt zontaxa och ingenting annat.

Med oplanerad ersättningstrafik brukar man mena trafik som görs vid sådana inställelser som inte har kunnat annonseras i förväg. Annan ersättningstrafik är alltså planerad. Det finns en gråzon här, t ex om man vet redan kvällen före att ett morgontåg inte kan köras på grund av t ex fordons- eller personalbrist och kan gå ut i lokalradion om detta.
Det exempel du nämner tycks dock vara en oplanerad störning. Och här var det väl inga problem att ordna betalningen eftersom bussen kördes av personal som hade kassa och utbildning i SL:s biljettsystem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Det kan nog finnas en praxis som säger att det är gratis att åka ersättningsbuss i de fall ersättningen är oplanerad. Denna praxis kan mycket väl vara oskriven och jag inne på samma linje som Nico, nämligen att anledningen är att det kan vara svårt att snabbt få fram bussar/förare som har rätt prylar med sig. Däremot behöver det inte vara detsamma som att det går att återlösa redan köpta biljetter. Där får man som resenär så att säga gilla läget. Dessutom blir det ju inte vinst på alla lotter eftersom merparten av de som åker kliver in i tunnelbanan för fortsatt resa där ersättningsbussen ansluter och får då betala biljett i luckan. Alltså är det bara de som ska åka utmed den ersatta sträckan som "vinner".

Kan dessutom meddela att man under avstängningen mellan Fruängen-Liljeholmen/Telefonplan för några somrar sedan inte heller tog betalt på bussarna i någon större utsträckning och den avstängningen var synnerligen planerad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 11 februari 2008, 19:05:19 PM
Kan dessutom meddela att man under avstängningen mellan Fruängen-Liljeholmen/Telefonplan för några somrar sedan inte heller tog betalt på bussarna i någon större utsträckning och den avstängningen var synnerligen planerad.

Det beror naturligtvis också på vad det ställs för krav i upphandlingen. I SL-området finns ju numera också problemet att förarna hos Busslink, Swebus och Veolia (är det väl) inte tillåts hantera kontanter efter beslut av AMV.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 19:13:22 PM
Det beror naturligtvis också på vad det ställs för krav i upphandlingen. I SL-området finns ju numera också problemet att förarna hos Busslink, Swebus och Veolia (är det väl) inte tillåts hantera kontanter efter beslut av AMV.

Det stämmer. Dock var den aktuella avstängningen 2006 innan förbudet kom. Utan att veta gissar jag att det skulle säljas/stämplas biljetter på ersättningsbussarna men att många förare ändå lät bli. När det i samband med ett tågs ankomst ramlar in några hundra personer i en ledbuss vid Liljeholmen eller Telefonplan känns det nog inte så påkallat att fråga efter biljett från var och en. Om någon enstaka skulle slinka med gratis tar man nog gärna det (som förare alltså, SL har antagligen en annan åsikt).

Optimal

#21
Citat från: homer skrivet 11 februari 2008, 14:22:54 PM
Nej knappast, en spärrvakt kan inte ge dig tillbaka en stämplad biljett som en annan bussförare eller spärrvakt har stämplat, var har du fått veta dom här dumheterna?

dessutom är de inte alls gratis vid ersättningstrafik.

Sen om du läser så skrev jag samma spärrvakt. Det är så vi får lära oss iallfall