Stort intresse för gratis resor

Startat av Zella, 08 januari 2008, 11:43:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Rådeström

Perfekt!
Ge alla 70.000 pensionärer i Göteborg gratis kollektivtrafik - och alla andra som får höjd avgift som skall finansiera detta blir jätteglada  :-\
Någonstans måste ju pengarna tas för en fortsatt god kollektivtrafik, och de betalande som blir kvar får då automatiskt höjd avgift.

Diskussionen om gratis för alla och värmestuga via skatten har vi avhandlat tillräckligt här tycker jag det känns som, om inte, sök i forumet och gå tillbaka och läs om problemen i och med "Örebro-försöket"

Tack för ordet

Ersa

Förhoppningvis går inte Göteborgs pensionärer "man ur huse" på helgerna för att supa, bråka och svina ner på bussarna... som de yngre Örebroborna...  ;)

homer

Jag kände inte till detaljerna kring detta, men tycker av vad jag läst i tidningen att det är ett mycket bra försök. kommunen betalar västtrafik en summa per kort och kortet är inte gilltigt i rusningstrafik utan bara runt omkring dessa tider, vilket gör att man kan utnyttja vagnparken mer och på så sätt minska på delade turerna för personalen.
dessutom belastar de inte skattebetalarna nämnvärt då kommunen betalar vad ett årskort skulle kosta för pensionerer vid dessa tider

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 08 januari 2008, 12:12:49 PM
Jag kände inte till detaljerna kring detta, men tycker av vad jag läst i tidningen att det är ett mycket bra försök. kommunen betalar västtrafik en summa per kort och kortet är inte gilltigt i rusningstrafik utan bara runt omkring dessa tider, vilket gör att man kan utnyttja vagnparken mer och på så sätt minska på delade turerna för personalen.
dessutom belastar de inte skattebetalarna nämnvärt då kommunen betalar vad ett årskort skulle kosta för pensionerer vid dessa tider


Skattebetalarna i Göteborg lär väl få vara med och finansiera det här men däremot torde Västtrafiks kunder klara sig undan. Om Västtrafik förlorar på detta eller rentav vinner är svårt att säga. De får ersättning från Göteborgs kommun för varje utdelat årskort men frågan är ju om detta täcker kostnader för pensionärernas ökade resande i form av ökade fordonsinsatser. Eller om det motsvarar det som pensionärerna förut betalade för biljetterna. Men det kan ju också bli så att detta går med plus för Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Jag kan inte tänka mig att det är så enkelt att man bara lägger det på skatten, eftersom kollektivtrafikfinansieringen är uppbyggd på en viss del betalat i skattefinansiering och en viss del i självbärande kostnader. Denna procentsats lär man knappast ändra på varken i första eller i andra taget, varför det säger sig självt att en viss del kommer att läggas direkt på biljettpriset om någon grupp skall undantas från betalning.

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 januari 2008, 10:09:30 AM
Jag kan inte tänka mig att det är så enkelt att man bara lägger det på skatten, eftersom kollektivtrafikfinansieringen är uppbyggd på en viss del betalat i skattefinansiering och en viss del i självbärande kostnader. Denna procentsats lär man knappast ändra på varken i första eller i andra taget, varför det säger sig självt att en viss del kommer att läggas direkt på biljettpriset om någon grupp skall undantas från betalning.

Det är nog en konstruktion som inte rör den finansieringsbalans du nämner. Istället formar man säkert ett program på annat håll inom den kommunala förvaltningen som för pensionärernas räkning formellt köper x antal biljetter av Västtrafik som vilken köpare som helst och delar ut dessa till berörda. Det fungerar väl likadant med de skolkort vissa kommuner delar ut (vill minnas att Göteborg bl.a. gör det). Därigenom kommer ju satsningen indirekt på skattenotan för göteborgarna utan att den direkt skattefinansierade delen av Västtrafik ökar.