Runstenar (Visa dina runstensbilder)

Startat av Bussmicke, 12 juni 2007, 00:14:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

#15
I och med lanseringen av Forngrafin presenteras här ett urval av det som finns.





































En Orgie i runstenar kan fås utanför Uppsala domkyrka..








Fler bilder på stenarna och några till på hemsidan.
//MN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2007, 01:24:42 AM


En Orgie i runstenar kan fås utanför Uppsala domkyrka..




Om ni är intresserade av runstenar i anslutning till domkyrkan här i Uppsala så kan jag berätta att domkyrkans grund faktiskt till stor del består av runstenar. När domkyrkan byggdes ansågs inte runstenar ha något kulturellt värde i sig. Det var ju på 1200-talet och då var det andra värderingar. Jag har hört två teorier om varför man till stor del använde runstenar när domkyrkans grund skulle byggas. Den ena teorin är att runstenar fanns i så stor omfattning att man hade överskott på varan på den tiden och att det då var behändigt att ta redan platta stenar och använda som byggmaterial. Det var billigt och enkelt. Den andra teorin är att det skulle ha funnits symboliska och religiösa skäl. Runstenarna skulle då ha varit en hednisk symbol för asatron och då skulle man symboliskt använda stenarna till det kristna istället. Man skulle då enligt denna teori visa att det hedniska skulle bort och därför tog man symbolerna och byggde en kyrka av detta och på detta sätt visa kristendomens seger mot asatron. Vilken av dessa teorier som skulle vara rätt är omöjligt idag att säga. Arkeologerna är nämligen inte alls säkra på detta. Det är inte ens säkert att någon av dessa två teorier ens stämmer

Men är ni intresserade av att se bevis på att domkyrkans grund är byggd på runstenar så kan man se det i ett kor när man går in i kyrkan. I ett kor som ligger långt inne i kyrkan men till vänster om Vasakoret så kan man se närmast en pelare att golvet är uppskuret och där ser man en runsten titta fram. Man har skurit upp golvet där just för att det ska synas att grunden är byggd på runstenar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kent Skoog


Bussmicke

#18
Trevligt, Runstenens nummer i landskapet står på den lilla skylten brevid.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#19
Från dagens skörd..
Lite jobbigt med skuggorna i detta fall..







Fler bilder på hemsidan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 27 juni 2007, 02:12:41 AM
Från dagens skörd..
Lite jobbigt med skuggorna i detta fall..






Fler bilder på hemsidan.



Den här hällen med runskrift var intressant! Den funderar jag själv på att söka upp. Hoppas att det inte är svårt att hitta dit
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Ta buss 112 från Alvik eller Spånga och gå av vid Sundbyvägen, hällen ligger i skogsbrynet nära korsningen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Lite från gårdagens runporr..





_____________________

Det skulle finnas en runsten vid Kista gård utanför grinden på Oddegatan 14 men dessvärre stod den ej att finna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#23
Har runfolket semester?
18 dagar utan en ny bild!

Då är det läge att fortsätta!!

Botkyrka..


Tumba..


Grödinge..



Soruna-Ösmo socknar..












































Fler bilder på stenarna och runhällarna inkl. miljöbilder finns på hemsidan.
//MN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kent Skoog

En runsten vid Vårfrukyrkan, Skänninge. Östergötlands runinskrifter 165.


Bussmicke

Mycket trevligt.
Har en del bilder att visa från Vallentunatrakten.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan Lindberg

Då skakar vi väl liv i denna tråden med ännu en runsten.
Denna stenen sitter i väggen på Ås Kyrka som ligger mellan Lidköping och Vänersborg.


Stefan Lindberg

Vid Slädene Kyrka finns en fin runsten.


Bussmicke

Småland har hittat till min hemsida.











Mer på hemsidan.

//MN

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.