Användare av Windows Media Edition?

Startat av Walter, 01 januari 2008, 18:49:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Finns det några här på forumet som kör TV Radio etc via Media center. Har själv XP Media edition och har lite frågor till ev vana användare!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Möllers


bjalle

Citat från: Walter skrivet 01 januari 2008, 18:49:52 PM
Finns det några här på forumet som kör TV Radio etc via Media center. Har själv XP Media edition och har lite frågor till ev vana användare!

Jag kör Windows XP Media Center Edition
Försöker svara på dina frågor så gott jag kan

Möllers

Dom flesta säjer att Windows Vista är dåligt  ???

bjalle

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2008, 20:45:08 PM
Dom flesta säjer att Windows Vista är dåligt  ???

Och vad har det med Media Center Edition att göra...
Sen håller jag inte med

Möllers

jag har kört radio på XP med på real det gick bra tycker jag fick in Texas där  ;)
Men tv har jag aldrig provat alls.
Windows Vista får jag sen ner jag köper en ny data då får jag se vad jag tycker om det.
Har aldrig haft vista men har hört det ska vara sämre än XP om det är sant vet jag inte.

Leif D

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2008, 20:51:39 PM
jag har kört radio på XP med på real det gick bra tycker jag fick in Texas där  ;)
Men tv har jag aldrig provat alls.
Windows Vista får jag sen ner jag köper en ny data då får jag se vad jag tycker om det.
Har aldrig haft vista men har hört det ska vara sämre än XP om det är sant vet jag inte.

Lär dej då Mattias att inte uttala dej om det du inte vet något om.
Vista är inte alls dåligt. Däremot var det lite skakigt då det introducerades, men det kan nog i stor utsträckning tillskrivas otillräcklig hårdvara och ovana användare.
Har nu installerat Vista Ultimate Edition på 3 olika datorer, både en relativt klen stationär burk och ganska kraftfulla laptops.
En sak står dock klar, man måste lära om i mycket, eftersom användargränssnittet är fult med nytänkande.
Annars så är detta troligen det mest kompletta och mest genomarbetade operativsystem som Microsoft presterat på mycket länge.
Sen är ju smaken som baken, det vet vi väl alla vid det här laget.

Vad gäller Windows XP Media Center Edition, så har jag inte någon direkt egen erfarenhet, men kan konstatera att det lär kräva en del av hårdvaran, i alla led, samt en del speciellt tänk.
Att se på tv i datorn är ju inte alltid som att göradet via en normal tv.
;-)

Walter

Om vi kan hålla oss till ämnet så har jag ett par frågor, svara om ni kan (och vet)

# Har anslutit radion med vanlig antennkabel från antennen (digital) När jag trycker på "starta radio" i mediacenter händer ingenting. Går inte att söka frekvenser heller. Kan man ställa in frekvenser på annat sätt? Har prövat att installera om tv-kortet utan förbättring.

# Har även anslutit digital-tv dekodern med antennsladd till uttag för inkommande tv. Kan se dom fria kanalerna utan problem (SVT, TV6) men inte betalkanalerna som jag har via Boxer. När jag konfigurerar tv-signalen så blir sökresultatet allt från 11 kanaler till 2. Alltså söker jag vid olika tillfällen med samma inställningar för tv-signalen så får jag olika resultat? (Oftast SVT2 och TV4 som saknas)

# Har i inställningarna för tv-signal angivet att jag ej har dekoder då jag inte får någon bild alls i de olika alternativ (S-video m.fl) som finns i listan över signaler när man anger att man kör via dekoder. Vilken signaltyp ska man välja?
Har mailat tillverkaren av boxen utan att få svar ännu.

Tackar för alla tips och förslag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bjalle

Som Lars skriver. De kanaler du inte kan se utan kort i den vanliga TVn kan du inte se utan kort i datorn heller.
Sen Radion, har huset du bor i Radioantenn som tar ner de frekvenserna?

Walter

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 januari 2008, 09:40:24 AM
Som Lars skriver. De kanaler du inte kan se utan kort i den vanliga TVn kan du inte se utan kort i datorn heller.
Sen Radion, har huset du bor i Radioantenn som tar ner de frekvenserna?


Vad gäller radion så är det en digital antenn på en villa. Har testat på ett hemmabiosystem och där fungarade det utan problem.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bjalle

Citat från: Walter skrivet 02 januari 2008, 12:19:27 PM
Vad gäller radion så är det en digital antenn på en villa. Har testat på ett hemmabiosystem och där fungarade det utan problem.

Just den radiodelen är jag inte så haj på eftersom jag bara använder TV delen på mitt kort medan radion tas via internet
Provat o söka om och så?

Walter

#11
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2008, 08:36:12 AM
För att enkelt kunna se de kodade kanalerna behöver du en CA modul och ett programkort i denna och givetvis ett TV kort som innehåller detta.

Du kan forwarda RF signalen från boxern till antenningången på TV kortet under förutsättning att din box stöder RF, på så sätt kan du dock bara titta på den kanal som är inställd på boxern vid varje enskild fall.

Har dubbla TV-kort på datorn men om det stöder RF vet jag inte, förhoppningsvis får jag svaret från supporten. Dock stöder ju Media center den digitala tv-tjänsten som boxer har tror det kallas DVB-T

TV-kortet är av märket Hauppauge(?)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

#12
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 januari 2008, 12:25:41 PM
Provat o söka om och så?

Jajemen ::)

Om det är digitalantennen som är boven så är det ju kostigt att den gamla dvd klarar att spela upp det hela. Men samtidigt är det ju analog radio fortfarande väl?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2008, 12:48:36 PM
Men så länge du inte har CA modul till TV kortet kommer du bara att kunna se de fria DVB-T kanalerna på datorn, de enda sättet att komma runt detta är att mata TV kortet med RF signal från en extern boxer med kortläsare, då kan du titta på det program som är inställt på boxern under förutsättning att boxern stöder "RF out" vilket flertalet nyare modeller inte gör (man använder ju scart mfl kontakter numera)

Vad gäller radion, det är inte så enkelt att du i datorn söker efter en digital radiosignal (som inte finns) medans den gamla DVD:n givetvis är analog.

Att boxen inte stöder RF-out har jag nästan fått belägg för. Dock kan man från boxen köra scart till tv och video. Om jag ansluter scart från boxen till datorn blir det inte bättre, Jag är nästan säker på att scart-kontakten på datorn inte kan användas till annat än som utgång från datorn. Man kommer nog inte åt TV-kortet i datorn från scartkontakten eller har jag fel?


Vad gäller radion kan du ha rätt. Frågan är om det går att ändra på i mediacenter?

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2008, 13:54:13 PM
Scarten på datorn är nog bara kopplad som utgång, finns det video in kan du använda den om Boxern har lämplig utgång, helst S Video, detta ger liknande förutsättningar som jag beskrev under RF, samma kanal på datorn som på Boxern osv

Kan vara en möjlighet!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!