Huvudmeny

Busslink 5116

Startat av Camilla, 12 augusti 2023, 20:22:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Nån kanske blir glad av att se en Scania Maxi.
Jag har visat båda bilderna för många år sedan




Ulf Berlin

Trevligt.
Det var ett tag sedan man såg dom i trafik ;) /Ulf

K R

Hej!

Fina vardagsbilder där jag uppehåller mig speciellt vid den nedre bilden, tagen ner mot Vasagatan från Klarabergsviadukten.

De två transportbilarna i filen framför H18-Maxcin har något att berätta var för sig.

Värdetransportbilen är från Securitas (vaktbolaget "tre lingon") vid den tiden man namnändrade värdetransportverksamheten till Loomis.
Båda märkningarna finns som synes på denna bil.
 
Framför denna kör en bil från budföretaget ASA Transporter med uppdrag för landstinget i Stockholm
att skyndsamt transportera t ex medicin mellan olika sjukhus. Därav blåljusrampen på taket.
ASA Transporter gick senare ihop med Best Transport som numera utför samma uppdrag med sina orangea bilar.

Sedan kan även nämnas att AISAB på den övre bildens ambulans uttyds Ambulanssjukvården I Stockholm AB.

mvh K R

Camilla

#3
Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2023, 22:35:23 PMTrevligt.
Det var ett tag sedan man såg dom i trafik ;) /Ulf
Bilderna är tagna 2010-05-16 så det är ett tag sedan och bussen  blev överförd på  Hölö 2014-08-22 enligt SBH   

Camilla

Citat från: K R skrivet 13 augusti 2023, 08:45:48 AMHej!

Fina vardagsbilder där jag uppehåller mig speciellt vid den nedre bilden, tagen ner mot Vasagatan från Klarabergsviadukten.

De två transportbilarna i filen framför H18-Maxcin har något att berätta var för sig.

Värdetransportbilen är från Securitas (vaktbolaget "tre lingon") vid den tiden man namnändrade värdetransportverksamheten till Loomis.
Båda märkningarna finns som synes på denna bil.
 
Framför denna kör en bil från budföretaget ASA Transporter med uppdrag för landstinget i Stockholm
att skyndsamt transportera t ex medicin mellan olika sjukhus. Därav blåljusrampen på taket.
ASA Transporter gick senare ihop med Best Transport som numera utför samma uppdrag med sina orangea bilar.

Sedan kan även nämnas att AISAB på den övre bildens ambulans uttyds Ambulanssjukvården I Stockholm AB.

mvh K R

Tack för infon

yngrot

Tack Camilla för dessa fina bilder på en mycket omtyckt busstyp
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Det är intressant att vi ibland tycker bättre om bussar när de försvunnit ur aktiv tjänst än när vi körde dem.
Det gäller inte bara H18, samma fenomen gäller även många andra busstyper som Capitol, CF och många andra.
Själv har jag en viss förkärlek för halvgamla Volvobussar eftersom det var de jag körde i Norrort när det begav sig.
Dock minns jag att MaxCi (H18 i Stockholm) var en trevlig bekantskap när vi körde i stan på vinterhalvåret.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Camilla

Citat från: yngrot skrivet 15 augusti 2023, 08:27:21 AMTack Camilla för dessa fina bilder på en mycket omtyckt busstyp
Kul att du gillade bilderna

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 augusti 2023, 12:50:19 PMDet är intressant att vi ibland tycker bättre om bussar när de försvunnit ur aktiv tjänst än när vi körde dem.
Det gäller inte bara H18, samma fenomen gäller även många andra busstyper som Capitol, CF och många andra.
Själv har jag en viss förkärlek för halvgamla Volvobussar eftersom det var de jag körde i Norrort när det begav sig.
Dock minns jag att MaxCi (H18 i Stockholm) var en trevlig bekantskap när vi körde i stan på vinterhalvåret.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



MaxCi var jag så evinnerligt trött på när de var som vanligast, nu innehar ju MAN Lion City den positionen.
Antagligen för det finns/fanns för många på en gång och för lite variation.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Men det beror nog mest på att du bor i Västerås numer Micke, jag tycker 8900 börjar inneha den platsen själv... Korta MAN gödslas det ju inte av i Sthlm direkt i alla fall, ledbussar desto mer

toddetoddelito

Fast i Stockholms innerstad är det ju bara MAN i SL-trafiken, om vi inte räknar in trafiken till/från förorterna. Således har väl MAN samma status som MaxCi under 00-talet.

Det var väl dock ganska länge som man kunde se tvåaxliga Scania Omnilink II på exempelvis linje 66. Har de försvunnit helt från den trafiken, eller?

Jörgen

På linje 66 så var det väl mest (eller bara) Nyboda som körde för ett par år sedan, numera är mestadels Tomteboda och en skvätt Fredriksdal som kör.
Mvh: Jörgen

virtual1

Citat från: toddetoddelito skrivet 16 augusti 2023, 15:17:27 PMFast i Stockholms innerstad är det ju bara MAN i SL-trafiken, om vi inte räknar in trafiken till/från förorterna. Således har väl MAN samma status som MaxCi under 00-talet.

Det var väl dock ganska länge som man kunde se tvåaxliga Scania Omnilink II på exempelvis linje 66. Har de försvunnit helt från den trafiken, eller?

Jo, men nu tänkte jag på landet i stort, OmniLink eller MAN ser du inte så mycket av trots allt på de flesta orter, utan där är det 8900 som dominerar.

B10M

Det är inget annat än MAN på innerstadslinjerna längre, Nyboda kör inget längre, inte ens på 77:an. Det är en viss skillnad mot 00-talet för då var det bara de röda linjerna som gick med MaxCi, linje 70 gick också med ledbussar. MaxCi var aldrig de enda kortbussarna heller, det fanns några korta OmniCity också.

Fredrik Gelin

Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2023, 16:36:18 PMJo, men nu tänkte jag på landet i stort, OmniLink eller MAN ser du inte så mycket av trots allt på de flesta orter, utan där är det 8900 som dominerar.
Det beror nog på var i landet man befinner sig och vilken operatör som kör.

Visst är det gott om Volvo 8900, men jag tycker det dräller av MAN Lions City också, speciellt i de större städerna och dess närhet.
När jag passerade Mjölby för en tid sedan verkade det bara vara Lions City hos Bliva, så nog finns det Lions City även utanför storstäderna.

Jag tror även att 8900:orna kommer att fasas ut vartefter av åldersskäl de närmaste åren och eftersom modellen inte går att beställa längre lär det bli något annat som ersätter dem.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk