Fototips? Nya SL-dubbeldäckarna.

Startat av buskörare, 26 februari 2022, 17:55:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu är det ju dock tänkt att alla ska sitta ner i bussen under färd. Det finns väl inga ståplatser i dessa?

buskörare

4 stående har jag hört. Vet ej sanningen i det. Men det spelar ju ingen roll huruvida man får stå eller ej. Man är väl lika lång när man går in i bussen som när man står. Och med en kant precis innan man ska stämpla kortet, är risken stor. Men som sagt, de lär lära sig.

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 28 mars 2022, 09:00:31 AM
Nej, det är undervåningen det är 185 på. Jag är knappt 160, men fick böja mig in på förarplatsen. Får se hur många bulor jag får, innan jag lärt mig.
Uj uj uj, med mina 190cm lär nog dom arbetspass jag får med dom inte bli så roliga ifall du bonkar i huvet med 160cm :P
Man får väl vänta och se, men är det som du säger kommer nog vi långa förare säga ifrån rätt snabbt ;D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Det är ju trappa upp till förarplatsen, så lägre där
Men man kan vrida stolen fullt, så kanske går att backa in och sätta sig först 🙃

Kanske måste man uppfylla vissa krav för att få vara med i dubbeldäckargruppen, max 180 cm lång och sådär 😆

Nico

Ibland undrar man lite hur resonemang gått på olika håll under åren? Både hos beställare/brukare såväl som hos ansvariga tillsynsmyndigheter.

Tänker då bl.a. på det som står i nedanstående del av en bekant lagtext:


Fordonsförordningen (2009:211)
2 kap. Fordons beskaffenhet och utrustning

Grundläggande krav i fråga om fordons beskaffenhet och utrustning

- 5 §  1 st.  Ett utrymme för den som färdas i ett motordrivet fordon ska vara inrättat och utrustat så, att personskada vid en trafikolycka eller en inbromsning hindras eller begränsas.
- 5 §  2 st.  Förarplatsen i ett motorfordon eller i ett terrängmotorfordon ska vara rymlig och anordnad så, att den medger en lämplig körställning och en god uppsikt över omgivningen.



Speciellt då det som anges i andra stycket ovan har ju i många fall bäring på ganska många förarplatser i olika busstyper. Sedan handlar det väl iofs. om hur saker och ting tolkas...








»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Sen är väl dessa bussar typgodkända i E.U och då gäller väl den här regeln:

10 §  Ett nytt fordon ska, när det gäller beskaffenhet och utrustning, anses stämma överens med kraven i denna förordning och i föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen, om det omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller enskilt godkännande.

Nico

Visserligen, men det ena behöver inte alltid stå i motsats till det andra. Mycket handlar som sagt om tolkning och det skulle vara intressant och se vad en ev. prövning skulle komma fram till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det har inte förekommit något som helst snack i förarkåren sedan 2011, om att förarplatsen skulle vara trång på VDL:erna, och då måtten torde vara väldigt likvärdiga överlag, vore det ju märkligt om just Volvons förarplats vore mindre på något sätt.
Jag är över 180 cm, och har aldrig reflekterat över att det skulle vara speciellt trångt på förarplatsen, varken i VDL:erna eller i andra äldre dubbeldäckare som körts genom åren.

buskörare

Så länge man slipper ställa sig halvt upp för att manuellt dra ner rullgardinen som vi måste göra i våra VDL, så ska det väl inte vara några problem. Eller för att hänga upp jackan bakom stolen. Takhöjden på förarplatsen kan väl vara runt 150 nånting.

Ersa

Rullgardinen beror ju helt på om köparen specar en manuell eller en elektrisk.

buskörare

Ja, självklart är det hur man specat bussen? Vad nu det spelar för roll i sammanhanget.

Bussmicke

Otroligt många inlägg om detta med takhöjden, det är väl en buss standardutförande så det borde väl vara känt och inte vara något problem om man vet om det.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Sen reglerar väl lagtexterna det refereras till att fordonen ska vara säkra och anpassade för de förare som kör. Det betyder inte att alla förare måste kunna köra alla fordon. Såklart en fördel planeringsmässigt men fordonsägarem kan reglera förargrupperna.

Sen som BM skriver, det är ju inget nytt med denna typ av fordon varken i Sverige eller i andra länder så varför skulle det blir ett problem just nu?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Nej, problem lär det inte bli. Alla vet ju att bussar av idag alltid är perfekta ur förarsynpunkt. Finns inga problem med axlar och nacke numera, eftersom bussarna är av standardutförande och därmed inte orsakar några förare några problem.

Önskar att det vore sant...

Ersa

Frågan var nog mera åt varför det skulle bli problem med t.ex innerhöjder, förarplatser eller solskydd först nu, då det rullat dubbeldäckare i linjetrafik i området i elva år. Att det blir längre hållplatsstopp med DD än ledvagnar är nog den största förändringen man lär märka, men rent konstruktionsmässigt lär de nya DD vara ungefär likvärdiga de nuvarande. Från Norrtäljeförarna har det hörts rätt få klagomål om just dubbeldäckarna, med undantag av t.ex den bristfälliga spegelplaceringen, som orsakar smutsiga backspeglar. Men detta är ju åtgärdat på Transdevs nya.
Jag tror att de kommer fungera rätt bra, faktiskt.