HVO kostar om ett år 30kr/liter

Startat av homer, 07 januari 2022, 15:12:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.dagensps.se/motor/ny-skatt-pa-miljobranslen-hojs-till-30-kr-per-liter/

hur kommer bussbranchen att göra? gå över till vanlig diesel (som iof inte kommer vara mycket billigre)?

Bältes-Assar

Det måste väl bl.a bli en fråga för trafikhuvudmännen om de ska tillåta att man går ifrån miljösoppan eller om de ska betala extra för kostnadsökningen som blir p.g.a detta.

Sen brukar väl de där motororganisationerna alltid överdriva när de kommer med nyheter om höjd bränsleskatt.

yngrot

Eller återgå till RME ..  det är inte lika dyrt som HVO
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Alla som idag körs på HVO funkar ju inte att köra på RME, allrahelst inte där det kan bli kallt längre tider och även där man har extra värmare installerade (om man inte har separat tank)

Detta är ju en sak som driver upp index och som entreprenören kommer att få extra betalt för, att köpa nya bussar som fungerar på RME blir nog aldrig aktuellt allrahelst inte nu när även RME kommer att straffbeskattas från 2023.

Har man ett avtal där det ska vara 100% fossilfritt och där man valt HVO så är det ju så åt bägge hållen, klart att man kan förhandla om en övergång till RME om man har en vagnpark som fungerar på det bränslet men...

Ersa

RME blir väldigt dyrt pga andra utgifter istället. Regelbundna motorras och fordon som stannar längs vägen på vintrarna till en början.

B10M

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 januari 2022, 17:52:21 PM
Detta är ju en sak som driver upp index och som entreprenören kommer att få extra betalt för, att köpa nya bussar som fungerar på RME blir nog aldrig aktuellt allrahelst inte nu när även RME kommer att straffbeskattas från 2023.

1,8 miljarder extra till statskassan blir det. Man kan förstås drömma om att en del av de pengarna återförs till kollektivtrafiken, men det är nog att hoppas på för mycket. Det blir väl som vanligt vi resenärer som får betala med högre biljettpriser och nedskärningar i trafiken.

S Svensson

I går 11 jan 2022 var jag ute och åkte buss. Besökte Borås i ärende vårdinrättning. På skyltar vid några tankstationer stod det D (diesel) 20,52 kr. Varken 95 eller 98 oktan var över 20 kr. Jag känner att (just nu) det kommer att bli ganska många indragningar av busstrafik. Samtidigt går elpriserna upp.

Kan konstatera att pensionerna inte går nämnvärt uppåt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

I Danderyd kostade 95 20,69 och diesel 24,12 dag.
Billigast i hela Stockholmstrakten vad jag har kunnat se..

Bussmicke

Nytt rekord igen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

scaniaolsson

HVO100 kostade i Helsingborg idag (8/3) 30.87 kr hos OKQ8 !!!!!
Fordonsintresserad elmontör.

Fredde

De höga dieselpriserna håller på att knäcka bussbolagen i Västerbotten.
Vilhelmina taxi har 35 bussar – och att tanka en buss fullt kostar nu enligt bolaget upp till 16 000 kronor.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/dieselpriser-knacker-bussbolagen

pegee

Det finns alltså ingen bränsleprisklausul i avtalen när trafikföretagen offererar sin tjänster?
I så fall kan vi väl snart se kraftiga nerdragningar i trafiken. Västtrafik (och alla andra huvudmän)
sliter väl sitt hår i förtvivlan över hur de skall lösa behovet av trafik kontra bränslpriserna.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: pegee skrivet 08 mars 2022, 21:17:39 PM
Det finns alltså ingen bränsleprisklausul i avtalen när trafikföretagen offererar sin tjänster?
I så fall kan vi väl snart se kraftiga nerdragningar i trafiken. Västtrafik (och alla andra huvudmän)
sliter väl sitt hår i förtvivlan över hur de skall lösa behovet av trafik kontra bränslpriserna.

Hur tänker du nu?

Det finns ju givetvis en indexreglering i avtalen, om bränslepriset eller löner eller något annat stiger så regleras det inom ett par månader i merparten av alla avtal.
Kostnadsökningen hamnar då hos beställaren, det vore ju orimligt om leverantören skulle stå för den risken.

Blir prisökningen långvarig/permanent så lär det nog krävas prioriteringar från beställarens sida.