4 regniga bilder från Norrtälje...

Startat av Ulf Berlin, 01 november 2021, 17:57:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KollekLover

Att veta vart fordonet man kliver på ska åka känns som det minsta man kan kräva av resenärerna. :-\

När det kommer till reseplanearen så står det ju:

"Avgångstid Hållplats/Stationsnamn (Hållplatsläge/Spår)"
       "Linjenummer mot Ändhållplats"

Genom att kolla på avgångstid och ändhållplats borde man väl förstå att den tidigare avgången till en annan destination inte är rätt. Plus att man kan visa alla mellanliggande hållplatser och har en karta att titta på.
Men om man ser en buss med samma linjenummer blir kanske man rädd att missa bytet ???

Tror det blir rörigt om man ska visa avgångar som man inte ska ta i reseplaneraren

Bussmicke

Man kan inte begära att folk ska kunna läsa...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nisse Bökelund

Då jag på 70,talet körde på Råsta, gick det bara att skylta med linjenummer.
Skulle man köra en delsträcka av en linje så fick man ta med sig lösa
skyltar med linjenummer och hur långt bussen gick och sätta i vindrutan
och sidorutan. Då jag körde 540 mellan Universitetet och Ulriksdals Station,
så satt det ofta kvar dom som skulle åka vidare. Då jag vid ett tillfälle provade att sätta
skyltarna upp och ner, så var det några som påpekade detta, en del flinade men
i Ulriksdal klev alla av. :)

Carl Eric

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2021, 17:57:57 PM

Nobina 7995 kördes en tur till Rimbo på linje 647.
Det torde vara ovanligt i landet att"halva"linjen har ett helt annat linjenummer gentemot"huvudlinjen"(i detta fall 677)och har samma hållplatser?

En fördel (för trafikutövaren/beställaren) med ett sådant upplägg är att du får en linje där kör- och vilotidsreglerna inte gäller. (Till skillnad från om du kör "hälften" av en EU-linje).
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Jag tror faktiskt att många resenärer, speciellt äldre, har rätt svårt att läsa tidtabellerna på hållplatserna. Även på större knutpunkter. Av vad man får höra då man går ut ur bussen för att hjälpa dem att tyda tidtabellerna, säger de bland annat att typsnittet är för litet, och att de saknar det stående tydligare upplägget i de gamla tidtabellshätena från 00-talet och bakåt. Inne i kurerna frinns ju, trots en rejält stor ram, bara ett A4 med en liggande tidtabell med litet smalt typsnitt. Vet inte om det går hand i hand med anpassningen av verksamheten för alla. Den påstådda tillgängligheten.