Rälsbussar till Rimbo - två bilder

Startat av Hasse L, 30 september 2021, 13:20:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L




Norr om Roslags Näsby.

Tyvärr idel oidentifierbara individer.

Tack till Peter Bolin för tråden Norrtälje 1969!
/Hasse

virtual1


Ersa

#2
Trevligt! Full fart på utgrävningen inför bygget av Åva gymnasium till höger i bild och Täby centrum lite längre byggs väl upp vid samma tid.
Bilden verkar ha tagits med bra zoom från viadukten ovanför järnvägen, precis norr Roslags Näsby station, och det borde inte vara några problem att ta en från samma vinkel idag.

Bussmicke

Trevligt har du Rimbobilder?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Tack Hasse för dina trevliga rälsbussbilder.

Peter Bolin

Citat från: Hasse L skrivet 30 september 2021, 13:20:41 PM


Tyvärr idel oidentifierbara individer.

Tack till Peter Bolin för tråden Norrtälje 1969!
/Hasse
Jag noterar att kartan över linjenätet som satt uppe på Stockholm Ö 1971 var inaktuell. Linjen Stocksund–Långsängstorp, som lades ned 1966, är fortfarande med.

/Peter Bolin

Hasse L

Hej Bussmicke!
Jag har inga rälsbussbilder från Rimbo - nästan inga andra bilder heller, bara några (oskannade dior) med avskedståget den 11.1.1981. /Hasse

Bussmicke

Synd men hade varit trevligt att se

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Bolin

Ett par svartvita bilder från Rimbo med rälsbussar finns i den här tråden på Järnvägshistoriskt forum: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=250880.

/Peter Bolin

Ersa

Trevligt! Stationshuset i Finsta var nog inte sålt vid tillfället, bara stängt för resenärer. Den förre stinsen med familj bodde tydligen kvar i huset, men biljettluckan hade stängts för gott.
Fastigheten såldes vid nedläggningen till kommunen, förmodligen Rimbo landskommun, som 1 januari 1971 slogs ihop med nybildade Norrtälje kommun, och den har varit i kommunal ägo sedan dess. Nu renoverad och används av Föreningen Finstas forntid och framtid, för olika evenemang.

Peter Bolin

Här kan det vara på sin plats med några bilder.


Finsta stn sedd från vägen, maj 2007.


Finsta stn, maj 2007.


Finsta stn, spårstump med uppställd dressin, maj 2007.


Finsta stn, maj 2021. Av en jämförelse med bilden från maj 2007 framgår att det sedan dess tillkommit ett konstverk i plywood som föreställer en stins, en dam och två resväskor.

/Peter Bolin

zjbus

Tack för trevliga bilder, vad är det i stationshuset i dag, museum?

Ersa

#12
Som jag skrev ovan används huset till olika aktiviteter som föreningen i bygden anordnar. Den senaste, innan pandemin, var utställning av ett par välbyggda tågbanor. Innan dess var det en träff där man berättade om husets historia, som anordnades bra precis 50 år efter nedläggningen, så nära samma datum som var möjligt. En av döttrarna till den siste stinsen som bodde i huset med sin familj, var inbjuden och berättade hur allt såg ut förr.

Gunnar D



Långt rälsbusståg passerar Finsta 21 sep 1969.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack bägge för intressant info och foto, hittade detta foto och info från 1968 på nätet http://www.skederid.se/Finsta-station-med-ralsbuss-ar-1968.pdf