Författare Ämne: Norrtälje stadsbuss  (läst 1639 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25214
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Norrtälje stadsbuss
« skrivet: 12 september 2021, 10:38:17 AM »


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5591
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #1 skrivet: 12 september 2021, 12:42:33 PM »
650 Stadstrafik - När ingen besökare eller ovan resenär hade koll på vilken av de tre slingorna bussen gick. Höjden av otydlighet.

Utloggad Ola Å

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 104
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #2 skrivet: 12 september 2021, 13:38:28 PM »
Knappt att vi som körde hade koll

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4158
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #3 skrivet: 12 september 2021, 20:32:36 PM »
Tja,det är ju ingen skillnad mot bilden på 6414 som inte har någon dest skylt alls...
Från bussstationen gick ju alla 3 slingorna från olika hållplatser,så resenärerna tog nog rätt buss ;)/Ulf

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 988
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #4 skrivet: 12 september 2021, 21:20:37 PM »
De gånger jag körde 650 så kan inte jag komma på att någon åkte fel slinga, däremot var det ju så klart rätt rörigt och ovana resenärer kom ofta och frågade vilken buss de skulle åka med.
När trafiken var gles och det bara var en buss som trafikerade de tre slingorna efter varandra så kunde det ju förekomma att den som kom på fel tid fick en rätt ordentlig sightseeing av Norrtälje :-)

// Niclas

Utloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 73
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #5 skrivet: 12 september 2021, 22:20:33 PM »
Finns ju tråkigare tätorter att se  ;D

Fråga från en som inte var med på 90-talet, skiljde man på stads-, och landsbygdstrafik bussmässigt i Norrtälje på den tiden?

Tänker om det var som det är idag, där vi (mestadels) har separerat bussarna som kör stadstrafiken från de som kör landsbygdslinjer och stombusslinjerna (tack och lov, tänk skräcken med en BYD på 637an :-\).

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 988
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #6 skrivet: 12 september 2021, 22:52:16 PM »
Under delar av 80- och 90-talet så körde man med H2 5698 och 5699 på stadstrafiken, den tredje turen brukade väl tursättas med någon H1 eller H3.
I slutet på 90-talet så tursattes linje 650 med H18 5029 och H18A 5030-5031, senare kom H52 4433 som blev den huvudsakliga bussen på 650.

Den oinvigde i SL´s litterasystem kan med fördel titta på denna hemsida och bli upplyst https://www.bussgaraget.se/vagntyper.php

// Niclas

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 664
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #7 skrivet: 13 september 2021, 01:26:23 AM »
650 Stadstrafik - När ingen besökare eller ovan resenär hade koll på vilken av de tre slingorna bussen gick. Höjden av otydlighet.

Och de tre slingorna hette:
- Solbackaslingan
- Vigelsjöslingan
- Grindslingan

Guldstjärna till mig?

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5591
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #8 skrivet: 13 september 2021, 01:52:29 AM »
När dessa tre slingors namn kom upp på matrisskyltarna såg det lite tydligare ut. Men för nyinflyttade tog det fortfarande rätt lång tid att lära sig hur linjerna egentligen gick. Dessutom fanns det knappt bra tydliga linjekartor någonstans. Jag minns tydligt än idag hur många som var osäkra och skeptiska då, Ulf.
Sedan 2008(?) har de ju egna linjenummer, och skulle man byta tillbaka idag till ett enda linjenummer (inkl destinationen Stadstrafik) skulle det nog bli totalt kaos bland resenärerna.

Omloppen för stadstrafiken var väl alltid mer eller mindre separata, kanske med tillägg för nån 653/654 som man varvade med. Samt att det som sedermera blev linje 651 kördes av alla möjliga fordon på morgnarna, från stationen till Sporrongs/Rodengymnasiet och Vårgatan. Men då orkade få veva om siffrorna fram för de 950 meter linje, så det fick stå 621, 647 mm kvar.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 234
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #9 skrivet: 13 september 2021, 10:40:51 AM »
Och de tre slingorna hette:
- Solbackaslingan
- Vigelsjöslingan
- Grindslingan

Guldstjärna till mig?


Kan inte tänka mig att man körde tre slingor varav samtliga var på norra sidan om ån. Kvisthamraslingan istället för Solbackaslingan var det enligt min minnesbild.

Någon gång tidigt på 00-talet började man köra bussar till Nordrona också, men den trafiken fick ett separat linjenummer, minns inte vilket, någonstans i 680-serien kanske?

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4158
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #10 skrivet: 13 september 2021, 19:15:45 PM »
Virrpannor har alltid funnits ;)/Ulf

Utloggad Kristian

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 795
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #11 skrivet: 13 september 2021, 20:35:04 PM »
Kvisthamraslingan istället för Solbackaslingan var det enligt min minnesbild.
Richtig! Höst-vinter-vår-tabellen 1997-1998:
Järnvägare sedan 2005. Lokförare sedan 2009.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5591
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #12 skrivet: 13 september 2021, 22:09:58 PM »
Att kalla folk för virrpannor för att de anser att ett linjenät utan karta och där tre linjer har samma linjenummer och destination, då är man ute på rejäl hal is. Pinsam lågnivåkommentar där, Ulf. Oavsett smiley.

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 664
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #13 skrivet: 13 september 2021, 23:30:05 PM »
Kvisthamraslingan istället för Solbackaslingan var det enligt min minnesbild.


ja,ja, silverstjärna då... :P

Utloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 73
SV: Norrtälje stadsbuss
« Svar #14 skrivet: 13 september 2021, 23:45:27 PM »
Richtig! Höst-vinter-vår-tabellen 1997-1998:


Väldigt vad mycket bättre turtätheten var då jämfört med idag, särskilt dagtid. Noterar också att bussarna inte gick lika länge nattetid, men på bekostnad av ett par morgonturer. Kan väl på sätt och vis förstå varför, men samtidigt är det lite vemodigt att så konkret se stadstrafikens avveckling.

Det var väl inte så länge sedan man gick från halvtimmestrafik till bara en avgång per timme dagtid? Kan det ha varit runt 2019?