Bokbuss Jönköping

Startat av Ted Selander, 23 augusti 2021, 22:34:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Träffade på denna bokbuss ute vid Strandängen i Jönköping. Ser ut att var en trevlig kaross, Kiitokori, tydligen populär som just bokbuss. Ett Scaniachassi under.
Ett par resenärer vill inte kliva på linje 17 förrän den skyltat upp (4 minuter före avgång).


Ersa

Bokbussar är härliga.

Även i SL-trafiken har man nu ändrat, så bussarna inte går att skylta upp förrän då det är fyra minuter till avgång, vilket lett till en del missnöje, småirritation och väldigt många frågor från de lantliga resenärerna som är vana att en buss som ska avgå om 7-8 minuter kan köras fram och skyltas upp direkt.

Bussfanatikern

Här i Götet skyltas bussarna när det är 5 minuter kvar till avgång.

Bältes-Assar

På SL-bussarna tror jag att föraren kan knappa fram skylttexten på sin display även om det är en stund kvar, funktionen heter extravagn eller något sådant. Men sen finns det kanske nyare bussar som inte har den där displayen, utan föraren ska logga in på tidtabellen med nån sorts telefon som entreprenören själv får designa och då finns kanske inte den funktionen?

Ersa

Men man ska inte använda funktionen Extra tur annat än i nödfall, t.ex om inga omlopp går att logga in på. Det är alltid det korrekta omloppet man ska köra på i vanliga fall, om avgången ska bli utförd (och inte ses som inställd) i systemet.
Återstår att se hur det blir då PC:n ersätts under 2022.

Bältes-Assar

Inställd blir den väl inte så länge man är inloggad på tidtabellen för rätt buss? Om den loggas ut förstår jag att det blir inställd tur. Men jag tror att det går att skylta om utan att logga ut.

John P

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 augusti 2021, 23:57:39 PM
Här i Götet skyltas bussarna när det är 5 minuter kvar till avgång.

Ja, i I-Tid hos Västtrafik skyltas det automatiskt när det är mindre än 5 min kvar till avgång, vill man skylta tidigare går det att trycka på ikonen " Skylta nu" när det är mindre än 10 min kvar. Det är bra om man som förare är tydlig, vill man släppa ombord passagerarna tidigare än 5 min före avgång, se till att bussen är uppskyltad ( inte släppa ombord när det står Ej i trafik eller liknande)!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Trevligt att den knappen finns hos Västtrafik. Jag skulle inte bli negativt inställd om SL-PC:n kunde få samma knapp.

Karsten

När jag körde SL-buss senast, i början av juli i år, fanns just denna knapp. "Nästa tur" vill jag minnas att det står. Eller har det förändrats något nu till augustiskiftet?

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2021, 22:56:15 PM
Bokbussar är härliga.

Även i SL-trafiken har man nu ändrat, så bussarna inte går att skylta upp förrän då det är fyra minuter till avgång, vilket lett till en del missnöje, småirritation och väldigt många frågor från de lantliga resenärerna som är vana att en buss som ska avgå om 7-8 minuter kan köras fram och skyltas upp direkt.
I åtminstone 1 - 2 år nu så har "nästa tur" knappen funnits på Buss-PC:n för dom som vill släppa på tidigare, alltså att bussen skyltar upp innan dom annars vanliga 4 minutrarna.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Den fungerar dock inte speciellt ofta. Oklart varför.

Buzzlover

Personligen upplever jag att den under alla veckans dagar finns där och fungerar, är texten fetstil så kan man trycka på den och det är den alltid när jag stått och reglerat innan avgång.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Karsten

Om den inte fungerar borde du nog felanmäla det nästa gång du drabbas av det, min bild är att det fungerar i stort sett felfritt.

Men nu är vi nog rätt långt bort från bokbussar i Jönköping va?  :)

Ted Selander

Åter till bokbussen. När den var ny 2016 fick den (och dess verksamhet) ett förstapris:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/landets-basta-bokbuss-finns-i-jonkoping

Fredrik Gelin

Citat från: Ted Selander skrivet 23 augusti 2021, 22:34:51 PM
Träffade på denna bokbuss ute vid Strandängen i Jönköping. Ser ut att var en trevlig kaross, Kiitokori, tydligen populär som just bokbuss. Ett Scaniachassi under.
...

Kiitokori är väl nästan de enda som bygger bokbussar i den här storleken efter att Helmark upphörde?
På senare tid har jag mest sett mindre bokbussar byggda på Iveco eller MB Sprinter här i Stockholmstrakten.
Kiitokori byggde även de sista blodbussarna till Stockholm, sedan blev det specialbyggda semitrailers som tog över den uppgiften.
Jag gissar att specialfordon som bokbussar och blodbussar är väldigt dyra eftersom det oftast bara byggs enstaka exemplar och då är det kanske billigare att bygga på en semitrailer istället.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk