Då Spånga var ett mecka för bussfotografer...

Startat av virtual1, 19 augusti 2021, 15:39:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

I början av 2012 så var Spånga ett kanonställe att vara på om man var bussfotograf, Nobina hade nämligen flyttat idel individer från landet runt som hamnade just i Spånga. Kalmar hade just fått en tilldelning i 68xx-serien av Stadsbussar och behövde inte sina System 2000-Volvo längre så de hamnade primärt just här. Karlstad Nobina hade också förlorat stadstrafiken i Gävle och hade en hel del hyfsat fräscha individer i 57xx-serien som hittade hit med, även om just denna tog omvägen via Karlstad. Varför man dock flyttade 55xx-individerna från Karlstad vet jag inte, det skulle nämligen dröja ett år till innan Förenade buss fick köra där... 6939 kom ursprungligen från Umeå och började sitt liv som Polarbuss 58! Denna flyttades (konstigt nog) med syskonen 6936-6940 relativt nyligen efter att man börjat köra stadstrafiken i Umeå, varför den inte fick vara kvar hela sitt liv där är rätt underligt, den skrotades några månader efter bilden togs - och borde rimligen hetat nåt i 21XX eller 22xx-serien istället för det nummer den nu hade, men men. 71xx/72xx fick man inte ha länge heller då jag tror de var bundna till SL och deras avtal, så de hängde med till Arriva rätt snart därefter. 4486 hade bara några månader kvar innan skrot, och kom ursprungligen från Halmstad med!








Bussmicke

Spånga var verkligen att mecka då

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Jag tycker inte att bussarna ser så trasiga ut!

Menar ni att Spånga station var som ett Mekka?

virtual1


Ulf Berlin

...och jag som trodde att du hade varit där nu i somras och plåtat de gula,blå o s v som gick där då :o/Ulf

virtual1

I Spånga gick ju bara 43S. De flesta ersättningsbussarna gick mellan Jakobsberg och Hjulsta, så ganska onödigt att åka dit då alla kunde synas på andra ställen istället för ett litet urval i Spånga.