Författare Ämne: Högdalen 22/9 1993  (läst 1274 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25214
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Högdalen 22/9 1993
« skrivet: 05 augusti 2021, 13:58:16 PM »




//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Fredrik Klint

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1444
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2021, 01:41:03 AM »
Trevliga bilder. På den översta, är det (H10) 6551 till höger?

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25214
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2021, 07:41:19 AM »
Det vet jag inte.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 893
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2021, 18:56:54 PM »
Hej!

Nej, H10 6551 hade inte de övre blinkerslamporna som syns på bildens buss.
Förståeligt att misstänka 6551 då den relativt tidigt, fortfarande i oxblodslackering, fick ny bakstam med det mindre bakfönstret.

Jag skulle nog föreslå någon av H12 5477-5480 som varande den misstänkta statisten i bakgrunden på bilden med H10 6639 som huvudmotiv.

mvh K R

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25214
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2021, 19:49:22 PM »
Visste inte att 551 ny bakstam. Olycka?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 893
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2021, 11:44:01 AM »
Hej!

Vet ej orsaken till att 6551 fick det för H10 avvikande utförandet med den mindre bakrutan (CN112) i kombination med bibehållen originallackering i "SL67".

En annan sen H10 som fick mindre bakruta, dock ej under oxblodstiden, var den relativt sent överlevande 6666 som även i sitt sista utförande fick "SL94"-lack.

Annars föreföll det vanligare med utbyte till det mindre bakfönstret hos de tidiga H10-orna i 53-, 54-, 57- och 58-serierna. Då i kombination med omlackering i "SL86".
Någon kanske sitter inne med en lista över de H10 som fick denna förändring?

* SL67 Oxblodsröd lackering med fönsterpartiet i vitt
   SL86 Ljusare röd lackering (s k hallonbåt) med vitt midjeband som även gick runt bakpartiet
   SL94 Dito, men med det vita midjebandet längre ned på karosserisidan men ej runt bakpartiet.

mvh K R

Utloggad david96

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 224
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2021, 13:41:35 PM »
Den tiden var de gamla busskurerna inte har lång tid kvar och fick ersättas av en hållplatsstolpe innan de fick snart bytas ut.
« Senast ändrad: 08 augusti 2021, 12:53:26 PM av david96 »

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4669
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2021, 14:19:07 PM »
Merparten av de H10:or som fick den mindre bakrutan var föremål för rostsanering.

Utloggad Oskar A

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1830
    • Upplandsinfo
SV: Högdalen 22/9 1993
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2021, 12:48:53 PM »
Många av Uppsalabuss äldre CR 112 byggdes också om av samma anledning. Vet inte om det var en slump eller inte men ingen av bussarna i sista serien som levererades med klavérdörrar (434-438) blev ombyggda så kanske hade rostskyddet då blivit bättre. Dock byggdes ett fåtal i senare serier om men där kanske det fanns en annan anledning.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/