Karlskoga på Svenska flaggans dag 1995

Startat av Bussmicke, 13 juli 2021, 16:19:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

4200 levererades i två exemplar ursprungligen till Örebro, 50 och 51, men en av dem flyttades senare till Karlskoga och omnumrerades till just 4200. Tror det var en omflyttning där en av Karlskogas Scania CN113 istället flyttades till Örebro.  Om jag inte minns fel hamnade senare samtliga Scania samt 4200 på nytt i Örebro efter anbudsförlust...

Resenären

Hej! Har samma minnesbild. Vagn 50 flyttade till Kga på T-buss tiden - oklart om den fick nytt nummer då, men istället kom vagn 29 till Örebro en CN113. Tror inte att 50 återvände till Örebro. Fridell var ju ursinnig på förlusten och flyttade hellre bussarna till andra trafikområden även om det krävde omlackering :) Istället fick ju stackars Swebus och Linjebuss som vann områdena Kga och Nora/Hällefors skramla ihop vad de kunde hitta :) Ett märkligt sätt att agera och verkligen dålig förlorare.

AL

Att den omnumrerades till 4200 kommer jag ihåg, men minnet sviker om den återvände till Örebro efter T-Buss avslut i Karlskoga... Och vagn 29 borde stämma. Det var väl två i Karlskoga från början, 301 och 302 eller nåt sånt. 312 var väl en Scania CR112. Den liksom den andra CN113 hamnade dock senare i Örebro...

Fridell ja... det blev en del turbulens med honom som vd...  ;)

Mats Karlsson

T-Buss nr 50, reg.nr OOS577, levererades 1990 till Örebro ihop med nr 51. I mars 1992 flyttades nr 50 till Karlskoga och fick nr 304 där. I utbyte fick Örebro nr 301 från Karlskoga (Sc CN113). Den numrerades 29 i Örebro. Jag förstod aldrig detta byte, vad det det var bra för. När Swebus tog över trafiken i Karlskoga 1996 flyttades 304 tillbaka till Örebro, men hade då hunnit numreras om till 4200 pga bildandet av Näckrosbuss.

AL

Just det ja... 304 omnumrerades 50 till initialt... men min minnesbild stämmer rätt bra överlag, märker jag... Och nej, varför det bytet gjordes är lite märkligt. Kunde det ha berott på att Karlskoga under Länsbussarnas/T-Buss tid blev "Volvofierat", och att förarna föredrog Volvo före Scania?

Bussmicke

Vilken soppa att nurera om bara för att en buss byter stad..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

När Länsbussarna tog över kommunala Karlskoga Lokaltrafik behöll bussarna sina nummer, men när T-Buss bildades, dvs när Örebro Trafik slogs ihop med Länsbussarna till T-Buss, så lades 300 till numren i Karlskoga för de inte skulle krocka med Örebro-numren. Tanken var nog inte att några bussar skulle flyttas mellan Karlskoga och Örebro, men när det väl blev så valde man omnumrering för att hålla reda på var bussarna fanns. Varför det blev en omflyttning, så att Scania gick till Örebro och Volvo till Karlskoga, vet jag inte, men förarna i Karlskoga ville hellre ha Scania, så det måste ha varit en annan orsak att byte skedde.

Resenären

1991 levererades serien 52-61 till Örebro och dessa var längre än 50-51 så de två sågs säkert som udda bussar i Örebro. Volvobussarna användes företrädesvis på linje 14 och där räckte tio vagnar gott och väl till alla turer. Linje 12 hade tidigare också Volvo-bussar men från 1987 kördes alla omlopp på linjer 12 med ledbuss. Övriga linjer kördes vanligen med Scania så jag gissar att det var så man resonerade.

Resenären

Att man omnumrerade inom T-Buss var ju en liten cirkus jämfört med Fridell-eran i Näckrosbuss, där bussarna numrerades efter Fridells -regioner, fabrikat och ordningsnummer....

AL

 ;D

Ja det var en redig cirkus... Inv.nr i 1000-serien för Eskilstunaområdet, 2000- för Nyköping, 3000- för Örebro, 4000- för Karlskoga, 5000- för Linköping, 6000- för Norrköping och 7000- för Jönköping... i stora drag i vart fall om jag kommer ihåg rätt... X100- var väl sedan Scaniabussar och X200- Volvo... ledbussarna var väl också uppdelade?

Spårvägen i Göteborg var väl dem enda som gav inv.nr till bussar baserat på typ, eller fanns det fler? Det systemet används fortfarande, på bussar såväl som spårvagnar...

Bussmicke

8xxx Norrbotten och Västernorrland


/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.