Författare Ämne: Några Hornsbergsbilder 2000-tal  (läst 1122 gånger)

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3490
Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« skrivet: 02 juli 2021, 07:20:13 AM »
När jag läste Hasse Ls tråd om Hornsbergsgaraget 1972 kom jag på att jag hade lite bilder av varierande kvalitet i min del av Microsofts moln.

Jag har oftast tänkt att det intressantaste är att ta bilder för motivens skull och med enklast till buds stående medel snarare än för att få bra bilder.
Det där med kamerainställningar har heller aldrig varit min grej, så ni får leva med att bilderna ser ut som de gör.
Det är inte alltid så enkelt att länka direkt till molnet, så jag använder Tapatalk för att enkelt ladda upp bilderna men kan då i gengäld inte bestämma var i inlägget bilderna hamnar.
Således får ni själva para ihop texterna nedan med respektive bild.

3305 mellanlandade i Hornsberg inför trafikstarten i Råsta 2009 och då passade jag och min dåvarande kollega Niclas W på att dokumentera bussen för trafikledningens räkning vilket dock inte hindrade att vi tog lite egna bilder också...

4038 fångades uppenbarligen på kvällen den 15/9-05.

4061 som vid fototillfället 13/10-04 tillhörde Norrtälje tankades och tvättades i Hornsberg för att senare under eftermiddagen återvända mot Roslagen.
På den tiden var det några omlopp från Vaxholm och Norrtäljes satellitdepåer som tankades och tvättades i Hornsberg medan förarna körde på innerstadslinjerna som passerade Östra station.
Sträckan Tekniska högskolan - Hornsberg kördes av innerstadsförare som fick prova på att köra Volvoledbussar vilket annars inte erbjöds så ofta om man normalt körde i Hornsberg.

4756 var vid fototillfället kvällen den 25/9-09 inte så gammal och blev ompysslad i tvättpåret mellan Röda rummet och blå hallen efter dagens slit.

6114 står i sin ensamhet i Hornsbergs verkstad kvällen den 15/9-05.

5142 och 5341 tankas och plockstädas i etanolstationen i Hornsberg kvällen den 15/9-05.

Det känns nästan lite konstigt att depån inte finns kvar längre när det "bara" var runt 15-16 år sedan bilderna togs...

Enligt elaka rykten skall Trafikverket ha fått kännedom om den gamla etanolstationen i Hornsberg som låg precis under Essingeleden först när de som remissinstans för rivningslovet fick information om den.
De skall då inte ha varit så imponerade över placeringen pga brandrisken.
Detta är dock mest att betrakta som en anekdot skulle jag tro.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4107
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2021, 19:58:01 PM »
Bilden på 3305 var mycket trevlig att få se :)/Ulf

Utloggad Robert Brink

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 864
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2021, 11:45:30 AM »
Trevliga bilder, men var 3305 blå i Råsta? Har för mig att den modellen av Säffle endast fanns i rött när jag körde där vilket var fram till 2010/2011.

//R

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5478
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2021, 12:28:36 PM »
Jag får istället hemska rysningar då jag ser 3305, även på bild. Att dessa gick i Råsta minns jag inte, även om det givetvis kan vara så. Däremot minns jag dem på innerstadslinjerna, där de havererade och rasade ihop precis lika ofta som denna modell gjorde i Umeå, när de gick där som vikariebussar i nåt halvår efter dåvarande Swebus övertagande vid samma tidpunkt.
Många av de dåvarande hemska B7LA som bärgades bort från Umeå 2009-2010 fick ju SL-blå foliering för att kunna trafikera/haverera inne i Stockholms innerstad efteråt.

"De visade sig inte hålla måttet" uttryckte man sig i Stockholm.
"Att de ens försökte" sa man i Umeå om detta uttalande.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 215
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2021, 12:33:39 PM »
3305 gick i Hornsberg som förstärkning på stomlinjerna när Blå linjen var avstängd Rådhuset-Kungsträdgården. Kanske hade det med Vasabrons avstängning att göra också? Minns inte riktigt. Tror inte den gick i Råsta men det fanns ett antal röda av samma typ där under samma period. Trafikstarten för Keolis i Råsta var däremot redan 2007, långt innan dessa bussar kom. Hittade lite mer info i en gammal tråd. https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=25865.msg190972#msg190972

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6479
  • Söder söder söder...
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2021, 14:22:50 PM »
33xx var ju väldigt temporära och en salig blandning bussar, mestadels f.d Swebus, rullade bland annat på tunnelbaneersättning och roslagsbaneersättning en sommar,  även om några individer fick förlängda uppgifter i kanske ett halvår till ungefär.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5478
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2021, 14:51:19 PM »
Under alla mina 20 år bakom ratten på alla möjliga bussar, i all slags trafik, var nog dessa B7LA de allra sämsta jag någonsin kört. Till och med sämre än 8500:orna i Swebus/Nobinas serie 5512-5548.

Utloggad AL

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 563
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2021, 22:06:46 PM »
Var det inte så att Volvo snabbt ville få ut en låggolvsbuss eftersom kraven på lättillgänglighet ökade starkt vid tidpunkten, och dessa B10L/B7L blev de första som dök upp... men jag kan bara instämma, rediga skräpbussar med obehaglig styrning - och inte visste man om man skulle slå i asfalten ibland när fördjupningarna i marken inte stämde överens med den låga instegshöjden... men en och annan trottoarkant blev det ibland...  ;D

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5478
SV: Några Hornsbergsbilder 2000-tal
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2021, 00:26:33 AM »
Favoritsituationen var nog när dörrbromsen släppte på mittaxeln och släpets drivaxel, men inte på framaxeln, så en hel väg blev blockerad av en rejäl fällkniv mitt i kalla vintern. Därefter var det bara att ta kontakt med trafikledningen via egen mobiltelefon, då ett glykolläckage ovanför förarplatsen dränkt både kommunikationsradions högtalare och min vinterjacka med kylarvätska.
Eller liknande situationer, som hände flera gånger i veckan.