Huvudorsaken till viktbegränsningen är nog snarare att hålla nere underhållskostnaden, då underhållet till största del finansieras av Vaxholms kommun. Sedan har det visat sig att bron idag inte är i så gott skick i en utredning från 2015 så även det kan nog spela in.
(från vaxholmshållet har viktbegränsningen varit 3,5t fordonsvikt, och från bogesundshållet 3,5t tågvikt. Antagligen en ren felskyltning)
Däremot så är vad jag vet, inte dispensen knuten till vikt, utom just fordonstyp enaxlig buss 12m. Så även om orsaken är vikten, så är defacto begränsningen längden.
Att det skulle vara begränsningar för antalet resenärer även i en kortbuss på 681 över Pålsundsbron var nytt för mig. Det är inget som varken Keolis eller Arriva upplyst om.
Dispenser är ju knutna till bolaget som söker dessa och ärvs inte.
När det gäller Keolis/Busslink så tror jag inte att det fanns någon begränsning av passagerarantal alls. Däremot hade SL ett krav att det skulle användas en 10m buss, och endast i undantagsfall en 12m normalbuss. (Vilken var den modell som i praktiken användes oftast) .
När det gäller Arriva så har det inte funnits några krav från SLs sida på busstyp. Däremot så stod det i det linjeutbildningsmaterial att det var en begränsning av passagerarantalet. (Varför kunde inte någon av utbildarna svara på, inte häller hur man skulle hantera för många passagerare).
Ska jag gissa så har antagligen dispensen medgivit två möjligheter, antingen 10m buss eller kortare och fritt passagerarantal, eller 12m normalbuss med en begränsat passagerarantal. För att styra entreprenören att köra just med ett mindre fordon.