Dragkrok på buss.

Startat av TC Dragracing, 29 maj 2021, 17:24:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TC Dragracing

Hej. Vi skulle vilja sätta dragkrok på vår 2002 Volvo Bm12 Helmark byggd som Bokbuss.
Jag har sökt på Google men inte lyckats hitta var man kan köpa drag till bussen?
Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde ge mig ett tips så att vi kan få med dotterns och sonens dragracing fordon. Tack på förhand. Mvh Kennet

S Svensson

Har Ni kontaktat återförsäljaren till bussar. Volvo Buss AB kanske Ni skulle ringa till och få tips !Volvo B12M avser Ni säkert.  Det kan finnas olika typer av dragkrok.

Lars-Håkan_E

Är det en 50 mm kula du ska ha?

Det är ju inte som till en personbil att det finns färdiga satser bara att montera.

Rekommenderar att du kollar med en demonteringsfirma som sysslar med tunga fordon, det är ju vanligt att turistbussar beställs med dragkula och en duktig smed kan säkert fixa montering.

Är det en rambyggd buss är det inga större problem.

TC Dragracing

Ja det stämmer det är en Volvo B12M chassibyggare Helmark (som tyvärr inte finns längre) Vi behöver en 50 kula för att dra vårt Dragracing släp med en totalvikt av 3500kg. Jag har kollat med bilprovningen och de kräver att dragbalken ska vara godkänd av Volvo eller chassibyggaren. Så vi kan med andra ord inte bygga/svetsa egen konstruktion och sätta på en kula godkänd för 3500kg. Men om vi köper en godkänd dragbalk och monterar denna så är det ok. Bussen är registrerad som lastbil vilket den varit hela tiden som bokbuss och då jag har fullbehörighet så är kombination inga problem.

M

B12M är ju ett fackverk och det är påbyggaren som skulle monterat draget.
Chassit när det levererades slutar precis bakom bakaxeln, resten bakåt är karossörens ansvar.

/M

Lars-Håkan_E

Allt är ju möjligt men det är ju lättare med en rambyggd buss, men eftersom de flesta nya bussar numera byggs utan ram och utrustas med drag så går det givetvis, gäller bara att få fatt i ett drag med någotsånär rätt mått och en kunnig verkstad.

Det är ju inte en VBG bygelkoppling för en 15 tons vagn som ska monteras utan en vanlig 50 kula.

Sannolikt levererades i a f några Carrus B12M med drag varför ritningar bör finnas inom Volvokoncernen.

TC Dragracing

Tack för informationen.
Jag tar kontakt med Volvo då Helmark inte finns längre. Mvh Kennet