Rikstrafiken och Norrlandsbussarna m.m.

Startat av Jessika, 11 juni 2007, 11:31:59 AM

0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.

Jessika

En artikel i VK idag om Rikstrafiken; är dock lite osäker på poängen? "Rikstrafiken är statens verktyg. Regionalpolitiken styr hur pengarna fördelas. Färjetrafiken till Gotland fick förra året nästan 400 av de närmare 900 stödmiljonerna. Varje flygresa mellan Luleå och Pajala kostade skattebetalarna 2600 kronor. /.../ Skillnaden är stor. Många bussbiljetter subventioneras med ett par tior, även när det är fråga om långa resor - inte minst i Norrland där avstånden är långa och bussen är det enda alternativet för den som inte kan åka med egen bil."
"Rikstrafiken styrs av regionalpolitiska hänsyn" (VK.se)

I artikeln kan man läsa att nästan hälften av Rikstrafikens pengar går till Gotlandstrafiken, samtidigt som Norrlandstågen får 53 miljoner. Intressant är också att flyget mellan Luleå och Pajala subventioneras med i snitt 2.600 kr per passagerare, vilket tydligen innebär att resenärerna bara behöver betala 400 kr. Norrlandsbussarna får bara småslantar (jag visste faktiskt inte att om att de fick något från Rikstrafiken överhuvudtaget, men där ser man!); rutten Sundsvall - Haparanda får motsvarande i snitt 20 kr per passagerare och Länstrafikens linjer i Norrland (lite oklart vad som avses?) får motsvarande i snitt 43 kr per passagerare. På länken nedan finns även passagerarsiffror för några busslinjer.
"Statligt bidrag i kronor per resenär 2006" (VK.se)

För övrigt kan också nämnas - om än lite OT - att dagtåget mellan Umeå och Luleå (Reginatåget) inte är inkluderat i den pågående upphandlingen av Norrlandståget (2008-2013), tydligen med motiveringen att man redan subventionerar bussarna längs kusten. Så det tåget ska man nog inte räkna med efter årsskiftet. Dessutom kalkyleras det med att även nattåget försvinner för gott efter 2013...

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juni 2007, 12:04:02 PM
På tågsidan erhåller Mittlinjen 70:-/enkelresa
//Lars

Siffran 70 kronor per enkelresa avser länsöverskridande trafik. Trafik inom ett av de båda inblandade länen står respektive länsbolag för. Det är ett betydligt lägre belopp per resa i de fallen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Det känns lite lättare att diskutera tågfrågor här, ja!
När det gäller TiB är det inte länstrafik på riktigt samma sätt. TiB - Tåg i Bergslagen - ägs visserligen av bland annat länsbolagen men det är ändå huvudsakligen ett tågsystem för interregional trafik. Vissa delar av TiB, främst Västerdalbanan Borlänge-Malung, har dock alla likheter med länstrafik. Men man tycker väl inte att det finns anledning att skära ut denna ur systemet.
Men även på TiB liksom t ex Tåg i Väst är det en blandning av att länsbolagen och Rikstrafiken betalar liksom att det är tågoperatören som på egen risk fastställer taxan och det är alltså inte meningen att all kostnad av trafiken skall betalas av huvudmän. Berört tågbolag tar själva en risk. Utöver den som kan skyllas felräkningar i anbuden alltså.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)