H29 4136

Startat av Bussmicke, 23 februari 2021, 05:11:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är nu folk blir arga på mig om jag håller med i föregående påstående. Så jag låter bli att säga nåt denna gång, och noterar att dessa personer inte vågar opponera sig direkt mot Citaro C2.  8)

Måns Johannesson

Aldrig åkt en Säffle från andra halvan av 70-talet misstänker jag. Täby hade ett par H1or (5126-5130 har jag för mig) några år in på 80-talet och de var verkligen inget att hänga i julgranen. Skulle tro att de flesta skolådor var mer gediget konstruerade än dessa...

/Måns

Lars-Håkan_E

Jo jag körde hela serien 5126-30 under flera år, visst skramlade det och vatten läckte in men dem gick bra och krånglade sällan.

Fredrik Klint

Någon sa halvt på skämt att om det inte vore för SJ och SL´s stora beställningar av Volvobussar med Säfflekaross på 70-talet så skulle de gått i konkurs.
Vet iaf att flertalet vagnar hos SL fick förstärkas ovanför dörrarna så kvalitén var måhända inte den bästa.

Bussmicke

Fuskade man så mycket bara för att hinna få fram så många bussar som möjligt på kortast tid?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Jag tolkade det mer som att kvalitén var generellt sett mindre bra och att de hade få beställningar, utöver från SJ och SL.
Skulle då dessa inte beställt så skulle antalet ordrar bli så få att de skulle konkat. Kanske  ;)

Carl

Linje 872 var när bilden togs en tillfällig linje som användes som ersättning för pendeltågen. Pga. dubbelspårsutbyggnad var trafiken avstängd mellan Älvsjö och Västerhaninge och ersättningstrafiken ordnades genom ett antal tillfälliga linjer. Jag har för mig att 872 ersatte 810. Skillnaden mellan 810 och 872 var att 872 även stannade vid Handenterminalen.

Jag är osäker men har för mig att de andra linjerna var:
870 Älvsjö-Farsta strand-Trångsund-Skogås-Handen-Jordbro-Västerhaninge
871 Gullmarsplan-Handen-Jordbro-Västerhaninge
873 Gullmarsplan-Trångsund-Skogås-Östra Skogås

Man kan ju tänka sig att Råsta antingen lånat ut bussen för ersättningstrafiken eller att de körde turerna själva. Det står väl "Råsta" i SL-bussloggan.

Hasse L


H25 6125. Ser ut att stå Åkersberga /Vaxholm i loggan. Kan det stämma?

Körde också H20 5358 och H23C 4256 (alldeles ny till Söderort) på 873 från Nybodahallen den här sommaren.

david96

Ja, det stämmer. De är från Åkersberga/Vaxholm!